رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 436060

دوری از مدار و خواست جنگ طلبهای آمریکایی

ایران نباید تیرنخست را شلیک کند

ساعت24 -رفتار گروه حاکم بر کاخ سفید به ویژه وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی دولت ترامپ با ایران را می توان برپایه گفتارهای امروز و دیروز آنها پیش بینی کرد. این گروه می خواهند ازهرابزار و ترفندی برای افزایش فشارها برایران استفاده کنند و البته درنهایت علاقه مندند برخی نهادهای قدرت درایران از سر خشم ونفرت دست به کاری شتابزده بزنند که بهانه ای برای آمریکایی ها باشد تا برخورد با ایران وارد مدار دیگری شود .

خبر
دراین باره که آیا ایران این بهانه را به دست آمریکایی ها می دهد میان افراد و جریانهای سیاسی و اجتما عی تفاوت وجوددارد. گروهی از رسانه ها و افراد اصراردارند ایران پیشدستی کرده و به نیروهای آمریکایی مستقر د رمنطقه آسیب بزند اما کارشناسان و افرادی هم هستند که باوردارند تیر نخست را نباید ایرانی ها شلیک کنند.
دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان ایرانی که مسایل را از نزدیک و پیگیرانه دنبال می کند در صفحه تلگرامی خود به این موضوع پرداخته و می نویسد: "اقدام اخیر ترامپ در تروریستی خواندن سپاه پاسداران و قرار دادن این سازمان و شرکت ها و تشکیلات و افراد وابسته به آن تحت عنوان تروریست مورد توجه منابع خبری و جراید بین المللی قرار گرفته است. مطلب بالا از روزنامه گاردین در این مورد و عکس العمل داخلی ایران به این رویکرد است. ذات این اقدام ترامپ مطلب جدیدی را به رویه خصمانه ای که طی ده ها سال از طرف دولت های مختلف آمریکا اعمال شده اضافه نمی کند. چون قبلا هم فهرست طویلی از قوانین و دستورات اجرایی در زمینه های مشابه صادر شده و این اقدام مطلب یا تهدید جدیدی را در بر ندارد. همچنین مشخص نیست دولت آمریکا با این اعلامیه چه کار جدیدی می تواند انجام دهد، که قبلا انجام نداده است. تحلیل ها در این جهت است که این اقدام که ریشه و ماخذ آن مقامات طرفدار اسراییل مانند پومپئو وزیر خارجه و بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هستند عمدتا جنبه تحریک آمیز دارد. یعنی عواقب این عمل به نوع عکس العمل هایی که از طرف ایران انجام می شود بستگی خواهد داشت. این اقدام ترامپ در سطح کشور های دیگر با تعجب و عدم تایید همراه است و در نتیجه هر اقدامی از طرف آمریکا که همکاری و همراهی بین المللی طلب می کند را منتفی می سازد مگر این که اقدامات محاسبه نشده ای از طرف برخی در داخل ایران انجام شود. شرایط نا مطلوبی که ترامپ در داخل آمریکا دارد ممکن است تا قبل از انتخابات سال ٢٠٢٠برای او انگیزه ماجراجویی در مورد ایران را تقویت کند. بنابراین تداوم سیاست تدبیر و حسابگری از طرف ایران در این مورد حیاتی است. اخیرا فردی اعلام کرده است که این اقدام آمریکا تصویب FATF را منتفی کرده است! ضروری است توجه داشت که هر اقدامی که کشور را از تقویت روابط بین المللی دور کند و در مقابل آن قرار دهد اقدامی در جهت نوع عکس العمل هایی است که دولت آمریکا منتظر آن است. "
محمود صدری تحلیلگر مسایل ایران نیز در سرمقاله امروز پنجشنبه دنیای اقتصاد نوشته است : موانع و مشکلات دولت آمریکا برای برخورد با ایران و برداشتن نخستین گام و شلیک اولین گلوله واقعی‌اند؛ اما تاثیر بازدارنده آنها بر تحریکات کنونی آمریکا، بستگی تام دارد به نحوه مواجهه دولت ایران با این تحریکات. اعضای تیم ترامپ امیدوارند با تحریک حکومت ایران و سپاه پاسداران، آنان را وادار به زدن ضربه اول کنند. هنر دیپلماسی و نظامی ایران در این مقطع حساس باید این باشد که به آمریکایی‌ها بفهماند، ایران کاملا آماده دفاع است و به‌قول تیراندازان، خلاصی ماشه را گرفته است؛ اما با تسلط کامل بر رفتارش، منتظر نخستین خطای آمریکایی‌هاست و پس از آن در چکاندن ماشه، تردید نخواهد کرد. تیم ترامپ که با منطق جنگ سرد می‌اندیشد، معنای خلاصی ماشه و چکاندن بی‌درنگ را بهتر می‌فهمد تا فراخوان دعوت به صلح جهانی را که بقیه دولت‌ها و ملت‌های جهان می‌فهمند. با آمریکا باید با منطق جنگ سرد سخن گفته شود و با بقیه جهان با منطق صلح جهانی از طریق همکاری بین‌المللی.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها