رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 436197

طرز تهیه نان زعفرانی | دستور تهیه نان پیشمه

نان زعفرانی یک نان عالی و مقوی با طعمی مطبوع است که نحوه آماده سازی آن زمان زیادی از شما نمیگیرد در این مطلب می خواهیم شما را با نحوه تهیه این نان لذیذ و مقوی آشنا کنیم.

نان زعفرانی
html>

مواد لازم:

تخم مرغ 2 عدد آرد سه و نیم پیمانه
روغن جامد سه قاشق غذاخوری نمک نوک قاشق چای خوری
شکر دو قاشق چای خوری خمیر مایه یک قاشق غذاخوری
شیر یک پیمانه زعفران کمی

طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا خمیر مایه ، شیر یا آب ولرم ( میزان گرمای آن به اندازه ای باشد که دست را نسوزاند ) و شکر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید . پنج تا ده دقیقه کنار کذاشته شود تا خمیر مایه عمل و کف کند .

مرحله دوم:

در مرحله بعد تخم مرغ ، زعفران دم کرده ، روغن و نمک را داخل کاسه دیگه ای بریزید و مخلوط کنید تا یکدست بشوند .

مرحله سوم:

خمیر مایه را با چند قاشق آرد مخلوط کنید و به مواد تخم مرغی اضافه کنید ، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب بشوند . بعد باقیمانده آرد را اضافه کنین . ( خمیر را با کف دست ورز بدهید . چون اگر با انگشت تان ورز داده بشود ، هوا وارد خمیر میشود و مجبور به استفاده بیشتری آرد هستید و نهایتا بافت نان شما بعد از پخت خشک میشود ) .

مرحله چهارم:
خمیر را با دست ورز می دهیم تا جمع بشود . روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار داده و حدود ده دقیقه ورز بدهید و یا صد مرتبه روی سطح کار بکوبید . آنقدر ورز بدهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاد .
زمانی که جای فشار انگشت شما روی خمیر بماند و برنگردد ، ورز دادن خمیر کافی می باشد .

طرز تهیه نان زعفرانی


مرحله پنجم:

داخل کاسه ای را چرب کنید و خمیر را داخل کاسه بذارید . روی خمیر را بپوشونید و جای گرمی یک ساعت یا بیشتر استراحت بدهید تا حجم خمیر دو برابر بشود . بعد از حجیم شدن خمیر ، پفش را با فشار دست بگیرید . خمیر را به قطعات دلخواه تقسیم کنید و هر قطعه را بصورت گلوله ای فرم بدهید .

مرحله ششم:

کف سینی فر کاغذ روغنی بذارید و گلوله های خمیری را داخل سینی گذاشته و روی آن را پوشانده ، نیم ساعت دیگه استراحت بدهیدبعد روی خمیر نان ها را رومال زرده تخم مرغ ، کمی شیر و زعفران بزنید و کمی کنجد یا سیاه دانه بپاشید .

مرحله هفتم:

نهایتا حدود چهل دقیقه داخل فر از قبل گرم شده با دمای 180درجه قرار بدهید . چون دمای فرها متفاوت است بعد از نیم ساعت چک کنید . تا جایی که زیر و روی نونها طلایی بشود . میتوانید بعد از اتمام پخت ، چند دقیقه گریل کنید. یه ظرف آب هم ، حین پخت ، داخل فر بذارید تا رطوبت آن مانع خشک شدن احتمالی نان ها شود .

طرز تهیه نان پیشمه

طرز تهیه نان پیشمه

مواد لازم:

شکر 3 پیمانه بکینگ پودر 2 ق غ
روغن جامد 2 ق غ
وانیل 1/4 ق غ
تخم مرغ 3 عدد آرد به میزان لازم
شیر 2 پیمانه



طرز تهیه:

مرحله اول:

تخم مرغ ها رو حسابی هم زده تا خوب کف کنه . بعد شکر رو اضافه کرده بعد روغن و وانیل بعد شیر . آرد و بکینگ رو در آخر با هم اضافه کرده و خوب ورز داده تا خمیر از حالت شل بودن در بیاد .

مرحله دوم:
بعد به مدت نیم ساعت در جای گرمی قرار داده تا خمیر استراحت کنه . در انتها هم خمیر رو به صورت حلزونی در آورده و در روغن نسبتا زیاد سرخ کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها