رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 436508

توصیه آمریکا به ولیعهد سعودی برای دوری از «قحطانی»

ساعت 24- وزیر خارجه آمریکا اخیرا در گفت‌وگو با بن سلمان از او خواسته است تا از «سعود القحطانی» یکی از مهم‌ترین متهمان قتل «جمال خاشقچی» دوری کند.

style="text-align:justify">پس از ماجرای قتل جمال خاشقچی و اذعان دادستانی سعودی به این قتل، «سعود القحطانی» مشاور سابق ولی‌عهد سعودی از بارزترین افرادی معرفی شد که در این جنایت دست داشت.

پس از آن وی از همه مناصب خود کنار گذاشته شد اما طبق گفته منابع موثق خبری وی همچنان نفوذ بالای خود را نزد ولی‌عهد سعودی حفظ کرده است.

روزنامه انگلیسی گاردین در همین ارتباط اعلام کرده است که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در دیدار بامحمد بن سلمان از او خواسته است تا روابطش را با «سعود القحطانی» به طور کامل قطع کند. در این دیدار «خالد بن سلمان» برادر ولی‌عهد سعودی نیز حضور داشته است.

بنا بر این گزارش، مقامات آمریکایی بر این باورند که القحطانی نقش اساسی در قتل خاشقچی داشته و علی رغم اینکه در ماه‌های گذشته حضور علنی نداشته اما همچنان روابط خود را با محمد بن سلمان حفظ کرده است. قحطانی همچنین در شکنجه فعالان حقوق بشری و سرکوب آن‌ها نقش بسزایی داشته است.

گاردین معتقد است که توصیه پامپئو به بن سلمان برای دوری از قحطانی در شرایطی است که وزیر خارجه آمریکا در خصوص حمایت از عربستان سعودی تحت فشار شدید کنگره قرار دارد و حقوقدانان دولت ترامپ را بابت اینکه پس از قتل خاشقچی به اندازه کافی ریاض را مؤاخذه نکرده مورد انتقاد قرار می‌دهند.

این روزنامه انگلیسی سپس به سراغ «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رفته و از او در خصوص این دیدار و سخنان رد و بدل شده میان پامپئو و بن سلمان سؤال کرده اما وی گفته است که نمی‌تواند توضیحی در این خصوص ارائه دهد.

در ادامه این گزارش آمده است که قحطانی پیش از این مدیر بخش سایبری در داخل دفتر بن سلمان بوده و طبق گفته منابع خاص، بن سلمان از او حمایت کامل دارد و به نظر نمی‌رسد که وی به خواسته واشنگتن در دوری از قطحانی عمل کند. همچنین سخنگوی سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، به سوالات درباره جایگاه قحطانی در حکومت سعودی یا درباره اتهاماتی که آمریکایی‌ها به قحطانی می‌زنند، پاسخ نداد.

«بروس ریدل» مدیر میز امنیتی اندیشکده بروکینگز در خصوص گفت‌وگوی پامپئو و بن سلمان به گاردین گفت که درخواست پامپئو برای دوری از قحطانی نشان دهنده این است که داستان‌پردازی سعودی‌ها در خصوص خاشقچی باورپذیر نبوده است.

او معتقد است که هیچ کس نمی‌تواند کاری کند چرا که همه شواهد دال بر این است که قحطانی تحت اشراف و حمایت بن سلمان عملیات قتل و دیگر اقدامات را انجام داده است.

به گفته ریدل، ولی‌عهد سعودی در حال حاضر در نزد دولت‌های بیشتر کشورهای دموکراتیک به جز آمریکا چهره محبوبی به شمار نمی‌رود و دولت ترامپ نیز نتوانسته مسأله قتل خاشقچی را از محافل سیاسی برچیند.

وزارت خزانه‌داری این کشور در نوامبر سال گذشته نام قحطانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد و اعلام کرد که وی در برنامه‌ریزی و اجرای قتل خاشقچی دست داشته است.

در ابتدای این هفته وزارت خارجه آمریکا نیز 16 شهروند عربستانی را به دلیل نقش ‌آفرینی در قتل خاشقچی از سفر به ایالات متحده منع کرد.

جمال خاشقچی، نویسنده معروف عربستانی در دوم اکتبر سال گذشته پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به دست عوامل محمد بن سلمان کشته و جسد وی قطعه قطعه شد و این ماجرا به یک رسوایی عظیم برای ریاض تبدیل شد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها