رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 436633

دودلیل برای اینکه قیمت دلار دیگر افزایش پیدا نمی‌کند؟

فقط جنگ راه جهش دلار را باز می کند

ساعت24 -این روزها نبرد ناپیدایی در بازار ارز ایران و درلایه های پنهان این بازر درجریان است که هنوز چهره خود را نشان نداده است اما نشانه های آن را می توان از مسیر نوشته های کوتاه رییس بانک مرکزی در اینستاگرام دید.

خبر
همتی که دستی در تلویزیون و ترفندهای خبری و استفاده از بار روانی عبارات و کلمات دارد در میهمانی بزرگ خود با حضور شمار قابل اعتنایی از روزنامه نگاران گفت ، دلار بالای 13 هزار تومان خریدار ندارد اما بازار روز بعد به او یادداد بی گدار به آب نزند . اما بانک مرکزی برای اینکه قیمت هردلار آمریکا دردامنه13 تا 14 هزار تومان بماند ارز تزریق کرد و همتی نیز خبرداد دولت برای هزینه های سیل دومیلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برمی دارد و این میزان ارز را در بازار ارز تبدیل به ریال خواهد کرد. به این ترتیب بود که قیمت هردلاار آمریکا به دامنه یادشده درسطرهای بالا برگشت. آیا دلار آمریکا و سایر ارزهای معتبر جهان درروز های آینده با جهش مواجه خواهند شد" ؟
پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر که درباره مسال اقتصاد و امنیت فعالیت پژوهشی دارد در تحلیلی کوتاه و با استناد به دو عامل تاکید دارد امسال ایران شاهد جهش نرخ دلا ر دربازار ارز نخواهد بود. دراین تحلیل آمده است: " به دو دلیل می‌توان ادعا کرد که نرخ ارز دیگر چندان رشدی نخواهد کرد.دلیل نخست این است که افزایش قیمت ارز تقاضای مصرفی آن را به شدت کاهش داده است. مثلا می‌توان حدس زد شمار کسانی که برای مهاجرت و گرفتن اقامت در گرجستان اقدام می‌کردند بسیار کم شده باشد. یا تقاضای محصولات وارداتی کم شده است.دوم اینکه بانک مرکزی به تکنولوژی مدیریت نرخ ارز دستیابی پیدا کرده است. این مورد را باید بیشتر توضیح داد.تجربه نشان می دهد بیشترین تقاضای ارز از جنس حواله بود و بنابراین محدود کردن تراکنش‌ها به عنوان مانعی اثرگذار برای جلوگیری از تقاضای ارز عمل کرد. الان همین یک قلم پارامتر(سقف تراکنش) خودش به مثابه یک پیچ تنظیم عمل می‌کند که در شرایط بحرانی بانک مرکزی می‌تواند برای فروکش کردن هیجان ها از این پیچ استفاده کند. از سوی دیگربه نظر می رسد مدیریت انتظارات و جنبه‌های روانی با در نظر گرفتن شبکه‌های اجتماعی و شناسایی نقاط گلوگاهی که انتظارات را شکل می‌دهند دردستور اجرایی است و انجام می شود. حال انجام باشد. موفقیت در جنگ روانی به معنای کاهش تقاضای سوداگرانه ارز خواهد بود.با این‌حال، مثل بسیاری از تکنولوژی‌ها در ایران، این تکنولوژی هم احتمالا چندان مقاوم(Robust) نیست و در اینکشمکش گاهی نرخ نوسان خواهد داشت.با توجه به دو دلیل یادشده ، مدیریت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی تا حدی موفق خواهد بود و قیمت ارز چندان بالا نخواهد رفت مگر اینکه اتفاق خاصی مثل جنگ رخ بدهد."
واقعیت این است که اثر بخشی عامل نخست بر تثبیت نسبی بازار ارز در تحلیل این پژوهشکده را می توان در شماری از خبرها دید. به طور مثال می توان به سخنان حسین تنهایی رییس اتاق ایران و کره جنوبی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به کاهش 70درصدی تجارت ایران و کره جنوبی پس از اعمال تحریم‌های آمریکا گفته است ، فعالیت شرکت‌های کره جنوبی به‌شکل و شیوه‌ای است که کاملاً مستقل هستند و دولت نمی‌تواند فشاری بابت فعالیت آن‌ها و روابطشان با شرکت‌ها و کشورهای دیگر وارد کند ولی شرکت‌های بزرگ این کشور که عمدتاً در زمینه خودروسازی، پتروشیمی و لوازم خانگی فعالیت دارند، با توجه به حجم روابطشان با آمریکا، پس از تحریم‌های ایران از سوی ایالات متحده، مجبور به کاهش روابط تجاری‌شان با ایران شدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها