رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 436728

عطوان: نوبت سرنگونی پادشاهی سعودی آمده است

ساعت24-سردبیر رای الیوم با اشاره به تغییرات اخیر در سودان و الجزایر، از آغاز دوره جدیدی برای ملت‌های عربی و سرنگونی نظام‌های پادشاهی از جمله در عربستان سخن گفت.

style="text-align:justify"> عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم، در بخش تصویری پایگاه اینترنتی رأی الیوم گفت: درباره موفقیت بزرگی صحبت خواهم کرد که ملت سودان کسب کرده است و این موفقیت بزرگ به موفقیت بزرگ ملت الجزایر اضافه شد. پیروزیِ دو ملت الجزایر و سودان چه معنا و مفهومی دارد؟

او در ادامه اظهارات خود افزود: عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان، فردی لجوج است و لجاجت می‌کرد و دوستی دارم که می‌گفت او به خاطر لجاجت کناره‌گیری نمی‌کند، اما مهم آن است که مردم سودان در سی سالگی حکومتش، وی را سرنگون کردند. البشیر سودان را به چراگاهی برای نزدیکان و قبیله‌اش تبدیل کرده بود و این کشور سرشار از فساد و پارتی‌بازی شده است. ملت سودان چهار ماه به صورت خستگی‌ناپذیر در خیابان‌ها حضور یافت و اعتراضات و تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کرد و زنان در کنار مردان و جوانان حضور داشتند. انقلاب کنونی در سودان و الجزایر، انقلاب جوانان است. انقلاب در این دو کشور بسیار پاک است؛ چرا که مانند انقلاب‌های دیگر مورد حمایت سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) نیست و در آن‌ها از مسلح کردن و از حضور گروه‌های تندرو خبری نیست.

سردبیر رأی الیوم با اشاره تلویحی به سوریه گفت: دونالد ترامپ در این انقلاب‌ها ۹۰ میلیارد دلار هزینه نکرد و مزدوران حضور نداشتند تا مردم را بکشند. کلاه سفیدها در این انقلاب‌ها حضور ندارند. ملت سودان و ملت الجزایر حتی یک چاقو هم با خود حمل نکردند بلکه فقط شعار «بروید» (کناره‌گیری کنید) سر دادند و به همین سبب پیروز شدند. شاید رفتار نهاد نظامی در الجزایر با رفتار نهاد نظامی در سودان کاملا تفاوت داشته باشد در الجزایر، نهاد نظامی هوشمند بود و از شیوه اقدام تدریجی استفاده نکرد و بر حکومت مسلط نشد و احمد قائد صالح، رئیس ستاد مشترک، خودش را رئیس کشور نکرد؛ کاری که شورای نظامی سودان کرد. نهاد نظامی در الجزایر بر قانون اساسی و مدنی بودن کشور تأکید کرد و خواسته‌های مردمی را درک کرد و در لحظه آخر، ضربه کاری را زد و بوتفلیقه را بیرون راند. نهاد نظامی در الجزایر به قانون اساسی و ماده ۱۰۲ پایبند است. البته ملت الجزایر خشمگین است و تظاهرات می‌کند تا به همه خواسته‌هایش برسد تا به دولت دمکراتیک مدنی برسد و فساد را نابود کند.

عطوان افزود: ما از این خواسته‌ها حمایت می‌کنیم. در الجزایر فقط سه ماه مرحله انتقالی خواهد بود تا رئیس جمهور انتخاب شود، اما در سودان این طور نیست و در این کشور کودتا ضد کودتا بود. البشیر با کودتا به قدرت رسید و آن‌هایی که الان آمدند نیز کودتا کردند و بر سر کار آمدند. آنچه در سودان می‌گذرد یک نمایشنامه است. عوض بن عوف، وزیر دفاع سودان، رئیس کودتاست و معاون رئیس جمهور بود. رئیسش رفت و خودش آمد. این دردناک است. چنین چیزی را ما برای سودان نمی‌خواستیم. حق سودانی هاست که به تظاهرات ادامه دهند تا به یک دولت غیرنظامی دست یابند.

او اضافه کرد: سخنگوی شورای نظامی در سودان گفت «ما دولت مدنی را انتخاب خواهیم کرد». چگونه امکان تشکیل دولت مدنی وجود دارد در صورتی که این سخنگو می‌گوید وزیر دفاع و وزیر کشور باید از ارتش باشند. چرا این‌ها را به مردم و جامعه مدنی واگذار نمی‌کنید؟ مسئله اساسی و مهم آن است که کسی جرأت اصلاح قانون اساسی و ماندن در قدرت نخواهد داشت دیگر چنین چیزی تمام شد. آنان از مردم می‌ترسند. مردم ترسشان ریخته است. الجزایر و سودان ارتش دارند، اما نتوانستند در مقابل مردم ایستادگی کنند. مسئله برای مردم مسئله مرگ و زندگی است. آنان از فساد و پارتی‌بازی و مکیده شدن خونشان خسته شدند. این یک حقیقت است. این انقلاب‌ها موفق شده است زیرا در آن‌ها از برنار هنری لیوی (صهیونیست) خبری نیست. این انقلاب‌ها موفق شده‌اند؛ زیرا همه مردم به خودشان اتکا کردند و به احزاب و تشکل‌ها اعتماد نکردند.

این روزنامه‌نگار مشهور عرب در ادامه اظهار کرد:۶۰ درصد از جمعیت کشورهای عربی را اکنون جوانان تشکیل می‌دهند. مرحله جدیدی پیش روی ماست ساختار حکومت‌های فاسد به صورت مفتضحانه‌ای سقوط کرده است. حکومت‌ها الان می‌ترسند. ما از الجزایری‌ها و سودانی‌ها به خاطر اینکه معادله را به طور کل تغییر دادند، سپاسگزاریم. بیشتر نظام‌های جمهوری در حال تغییر است و مردم به نوعی در این کشورها حکومت می‌کنند و الان نوبت پادشاهی‌های عربی و نوبت سعودی و مراکش و اردن و حتی نوبت تشکیلات خودگردان فلسطینی رسیده است. یا آنکه به خوبی کار کنند و به مردم احترام بگذارند و با فساد مبارزه کنند یا آنکه نوبت آن‌ها رسیده است.

عطوان تاکید کرد: تحرکات مردمی آغاز شده است و تقویت خواهد شد حکام این حرف را از ما بشنوند. دوره قبلی تمام شد و از بین رفت و عصر جدیدی برای ملت‌های عربی آغاز شده است. باید بفهمند که ملت‌های عربی از خواب بیدار شده‌اند. دیگر نمی‌توان معامله قرن و دیکتاتوری و سرکوب و بازداشت‌ها را تحمیل کرد. الان ملت‌ها به حقوق و خواسته‌های خود آشنا شده‌اند. سپیده جدید ملت‌های عربی از الجزایر و سودان آغاز شده است و به زودی فلسطین اشغالی را نیز فرا خواهد گرفت. معامله قرن به نتیجه نخواهد رسید و مقاومت و کرامت و عزت نفس به لطف جوانان در خرطوم و الجزایر بازخواهد گشت و شاید در قسمت جدید در حالی با شما صحبت کنم که یک رئیس جدید عربی سقوط کرده باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها