رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 436817

غرویان: گفتمان اعتدال پایان پذیرد؛ مردم سرخورده‌تر میشوند

ساعت24 -محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم می گوید: در طیف حامیان گفتمان اعتدال اعم از اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و حتی بخش‌هایی از اصولگرایان باید آینده‌نگری و دوراندیشی وجود داشته باشد. بی‌شک شکست و پایان گفتمان اعتدالگرایی در کشور پیامدهای سخت و خطرناکی به همراه خواهد داشت

محسن غرویان گفت: در شرایط کنونی باید به سیر تحولات اجتماعی و سیاسی نگاه کرد. تحولات اجتماعی و سیاسی نقش مهمی در آینده یک جامعه بازی خواهد کرد و هرچه این مساله توسط جریان‌های سیاسی جدی‌تر گرفته شود به همان اندازه احتمال تاثیرگذاری بر این تحولات افزایش می‌یابد.


وی افزود: سیر تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه ایران به‌سمتی در حال حرکت است که احتمال اقبال مردم به گفتمان اعتدال و یا گفتمانی شبیه به آن بیشتر از گفتمان‌های دیگر است. بنده منکر برخی ضعف‌های گفتمان اعتدال نیستم ولی جامعه به‌سمتی در حال حرکت است که با رویکردهای اصلاحی و اعتدالی قرابت و نزدیکی بیشتری دارد. جریان اصلاحات و شخصیت‌های محوری این جریان اگر دنبال این هستند که گفتمان اعتدال به مسیر خود ادامه دهد، باید برای ترمیم نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت استراتژی لازم را داشته باشند.

این استاد دانشگاه یادآور شد:اصلاح‌طلبان باید چشم‌اندازی از گفتمان اعتدال برای مردم طراحی کنند که مردم را نسبت به آینده امیدوار کند. تنها در چنین شرایطی است که مردم دوباره به اصلاح‌طلبان اعتماد خواهند کرد و قدرت در دست این جریان باقی خواهد ماند. کشور همچنان نیازمند اصلاحات و بلکه اصلاحات بیشتر است. این وضعیت به‌خصوص در زمینه سیاست خارجی وجود دارد. باید سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی نوع نگاه ایران به کشورهای جهان در عرصه بین‌المللی صورت بگیرد تا جایگاه ایران روزبه‌روز در بین کشورهای مختلف جهان ارتقا یابد. تجریه نشان داده اقتصاد و معیشت مردم تا حدود زیادی تحت‌تاثیر سیاست و به‌خصوص سیاست خارجی قرار دارد.

وی ادامه داد: اقتصاددان نیز بارها عنوان کرده‌اند در هیچ‌کجای جهان اقتصاد مستقل وجود ندارد و اقتصادی کشورهای مختلف به شکل مستقیم و غیرمستقیم با هم در ارتباط هستند. همه کشورهای جهان بخش‌هایی از نیازهای خود را خود تامین کرده و بقیه را از کشورهای دیگر تامین می‌کند. این یک واقعیت انکارناپذیر در بین کشورهای جهان است و اگر کشوری بخواهد برخلاف این عمل کند به خود آسیب می‌زند. در نتیجه تعامل ما با کشورهای مختلف جهان در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. هرچه ما در مسیر تعامل و گفت‌وگو با جهان حرکت کنیم به همان اندازه نتایج بهتری در زمینه اقتصادی و سیاسی برای کشور به همراه خواهد داشت و به عکس هرچه در زمینه سیاست خارجی اقداماتی انجام بدهیم که هزینه‌ساز باشد وضعیت اقتصادی کشور ضعیف‌تر خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها