رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 436981

وزیر کشور در حاشیه نشست آغاز به کار رسمی قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده:

خسارات سیل تاکنون ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است

ساعت 24- وزیر کشور تاکید کرد: در مرحله بازسازی و نوسازی هم تلاش‌ها، همدلی‌ها و همکاری‌های موفق مرحله مقابله با سیل دنبال می‌شود تا برگ دیگری از کارآمدی نظام را در این حوزه محقق کنیم.

رحمانی فضلی
style="text-align:justify">عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه نشست قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده در جمع خبرنگاران گفت: امروز پس از برگزاری چندین جلسه مقدماتی، جلسه رسمی قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده را با حضور نمایندگان همه دستگاه‌ها برگزار کردیم، چارچوب کلی تصمیمات در این جلسه اتخاذ شد و همچنین کمیته های پنجگانه و شرح وظایف آنها مصوب شد. میزان خسارت‌ها و برنامه‌ها و اقدامات از سوی هر یک از دستگاه‌ها ارائه شد و قرار شد همه این برنامه‌ها ظرف مدت کوتاهی، زمان‌بندی شده و به قرارگاه اعلام شود و در مسیر انجام کار، زمان‌بندی و اجرا، از سوی کارگروه نظارت و بازرسی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی درخصوص تامین منابع اظهار داشت: با توجه به توصیه مقام معظم رهبری و تاکید رئیس‌جمهور، همه منابع لازم برای جبران خسارات از ردیف‌های بودجه، ماده ۱۰ و ۱۲ بحران، بیمه، بانک‌ها، و در صورت نیاز استفاده از صندوق توسعه مدنظر بود و مکانیزم تعیین خسارت‌ها و ارزیابی دقیق آنها توسط دستگاه‌ها ارائه شد.
وزیر کشور افزود: مقرر شد همه دستگاه‌ها با هماهنگی و اطلاع قرارگاه کار خود را انجام دهند؛ یعنی هیچ نوع هزینه، کمک و پرداختی بدون هماهنگی با قرارگاه انجام نخواهد شد.
رحمانی فضلی ادامه داد: همچنین مصوب شد در خصوص نوسازی و بازسازی از ظرفیت همه کشور شامل نهادهای اجرایی، نیروهای مسلح، دستگاههای عمومی غیردولتی، و مردم استفاده شود.
وی اضافه کرد: بنیاد مسکن دستورالعملی تهیه و ابلاغ می کند که هر کسی در کشور بخواهد در مناطق آسیب دیده مسکن بسازد متناسب با این دستورالعمل اقدام کند و دولت نیز کمک های لازم را خواهد داشت.
رئیس شورای امنیت کشور در خصوص مقوله ‌اطلاع‌رسانی و تبلیغات تصریح کرد: حجم شایعاتی که در فضای رسانه ای بیگانه مطرح می‌شود و همچنین تحریک و تحرکاتی که انجام می شود، بسیار زیاد است؛ لذا باید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم، به موقع باشد و بتوانیم با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و هماهنگی های لازم رسانه ای مشارکت مردم را افزایش دهیم و موجب آرامش مردم خسارت دیده و سیل‌زده باشیم.
رحمانی فضلی ادامه داد:‌ اولویت اول ما تعیین خسارت‌ها و پرداخت به خصوص به واحدهای تولیدی و زراعی است و همچنین موضوع اسکان موقت است که بسیار مهم است. هوا در خوزستان و لرستان در حال گرم شدن است و زندگی در زیر چادرها مشکل خواهد شد. برای اسکان موقت جلسات دیگری طی امروز برگزار خواهیم کرد تا حداقل شرایط زیستی را برای مردم فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه مرحله اول کار، مقابله و مدیریت سیل بود تا بتوانیم هزینه‌های انسانی را کاهش دهیم، تصریح کرد: به لطف خداوند موضوع مقابله به خوبی مدیریت شده است و می توانیم بگوییم مرحله مقابله به اتمام رسیده است البته به جز در استان خوزستان که همچنان این روند ادامه دارد و بعلاوه اینکه، سیل جدیدی در نقطه ای از کشور داشته باشیم.
وی اضافه کرد: مرحله مهمتر؛ بازسازی و نوسازی است که امیدواریم در این مرحله هم بتوانیم با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی، در این مرحله نیز کارآمدی نظام را برای مردم و دنیا به منصه ظهور بگذاریم.
وزیر کشور افزود: اقداماتی که در راستای مدیریت سیل در ۲۵ استان با این حجم بارندگی انجام شد، قابل ارائه برای دنیا است. در این بحران مدیریت مناسبی انجام شده است و این مرحله از مدیریت، قابل مقایسه با دیگر نقاط دنیا نیست. چراکه هم خسارت‌های جانی را به حداقل رساندیم و هم از خسارت‌های مالی بسیار سنگینی که این سیل ها می توانست به بار آورد، جلوگیری کردیم. اگر مدیریت نمی کردیم این سیل می توانست بخش اعظمی از شهرهایی همچون گرگان، اهواز، سوسنگرد، حمیدیه، بستان و رفیعه را زیر آب ببرد ولی با کمک مردم و مدیریت مناسب و تلاش همه دستگاهها جلوی این کار گرفته شد.
وی ادامه داد: ان‌شاءالله ‌در مرحله بازسازی و نوسازی هم این تلاش‌ها، همدلی‌ها و همکاری‌ها باشد تا برگ دیگری از کارآمدی نظام را در این حوزه محقق کنیم.
رحمانی‌فضلی درباره میزان خسارات ناشی از سیل ابراز داشت: مجموعه برآوردهای دستگاه‌های اجرایی که در کمیته برآورد خسارات بررسی می‌شود و در جلسه امروز نیز مطرح شد، از تسهیلات و اعتبارات تاکنون بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که البته این رقم دقیق نیست و برآورد اولیه است و هم براساس شاخص‌ها امکان تغییر دارد و هم ممکن است برخی از خسارت‌ها دیده نشده باشد یا خسارت‌هایی که از این به بعد وارد می‌شود، قابل محاسبه است.
وی اضافه کرد:‌ رئیس‌جمهور قرارگاهی ایجاد کرده و همه فعالیت‌ها را در قرارگاه و در وزارت کشور مجتمع کرده است تا به سرعت امر بازسازی و نوسازی تا پایان کار دنبال شود. جلسات مختلفی را مسئولان در این چند روز برگزار کردند. همچنین با ارائه زمان‌بندی از سوی دستگاه‌ها حتما اقدامات با سرعت بالا و اطمینان خاطر بیشتری انجام می‌شود. جلساتی را نیز بنده و مسئولان دیگر در استان‌های سیل‌زده برگزار خواهیم کرد و اگر این تصمیمات پیگیری شود، ستادهای مدیریت بحران در استان‌ها مسئول متناظر این قرارگاه در استان‌ها خواهند بود و از استاندار خواهیم خواست که این برنامه‌ها را به صورت زمان‌بندی پیگیری و دنبال کند.
ایلنا
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها