رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 437415

افتتاح جشنواره جهانی فجر با کنایه به ابراهیم حاتمیکیا

ساعت 24- هوشنگ گلمکانی در مراسم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر با کنایه تاکید کرد که فیلم «دیده‌بان» مربوط به زمانی است که حاتمی‌کیا بیشتر فیلم می‌ساخت تا این‌که جنجال به‌پا کند.

style="text-align:justify">مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، عصر امروز (چهارشنبه ۲۸ فروردین) با حضور اهالی سینما و علاقه‌مندان در سینما فلسطین برگزار شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا، رضا میرکریمی (دبیر جشنواره)، شهاب اسفندیاری، رضا کیانیان، مجید رجبی‌معمار، ستاره اسکندری و... از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم، رضا کیانیان در حالی که لباس امدادگران هلال احمر را پوشیده بود، کیک سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فجر را برید و ضمن خوشامدگویی به مهمانان، درباره این رویداد سینمایی گفت: «جشنواره ما، جشنواره ساده‌ای است و امیدوارم شما آن را دوست داشته باشید. همانطور که می‌دانید تمامی عواید فروش بلیت و محصولات فرهنگی این دوره جشنواره به هموطنان سیل‌زده اختصاص می‌یابد. دل ما با همه هموطنان سیل‌زده‌مان در خوزستان، لرستان، شمال کشور و ... است. ما به یاد شما هستیم.»

رونمایی از کتاب سه زبانه «دیده‌بان»

در ادامه این مراسم، در حضور ابراهیم حاتمی‌کیا، از کتاب سه زبانه «دیده بان» به مناسبت نمایش نسخه مرمت شده فیلم «دیده‌بان»، رونمایی شد و این کارگردان یک نسخه از کتاب را امضا کرد.

در ادامه برنامه‌های افتتاحیه، تیزر سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با محوریت فیلم «دونده» ساخته امیر نادری پخش شد.

سپس کلیپی از فیلم مرمت‌شده «دیده‌بان» ابراهیم حاتمی‌کیا با نمایش بخش‌هایی از نسخه قدیمی و صحبت‌های حاتمی‌کیا، اصغر پورهاجریان (بازیگر و مدیر جلوه‌های ویژه فیلم)، احمد طالبی‌نژاد و مهرزاد دانش (منتقد)، سیدمحمد بهشتی (مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی)، سعید قطبی‌زاده و آرش خوشخو (منتقد) درباره این فیلم پخش شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا در این کلیپ درباره «دیده‌بان» گفت: «من از جنگ به سینما آمدم. در آن فضا بودم و در آن فضا ذوب شده بودم و همان موقع متوجه شده بودم که باید دوربین را هم به دست بگیرم. «دیده‌بان» حاصل همه تجربه من از جنگ بود.»

کیانیان: نمی‌خواهیم جشنواره جهانی را پرخرج کنیم

پس از پخش کلیپ، رضا کیانیان با حضور روی صحنه در سخنانی درباره ویژگی‌های جشنواره امسال گفت: «جشنواره جهانی فیلم فجر، جشنواره کم‌خرجی است؛ نه می‌خواهیم پرخرج‌ترش کنیم نه می‌توانیم ولی در این چهارسال اتفاقات ویژه‌ای در این جشنواره افتاده است. امسال ۱۶۰ فیلم نشان می‌دهیم که از شما دعوت می‌کنم همه این فیلم‌ها را ببیند، هرچند مطمئن هستم در طول هشت روز نمی‌توانید همه آن‌ها را ببینید. ولی حتما ببینید چون در جای دیگری این فیلم‌ها را نمی‌توانید ببینید. بسیاری از آن‌ها برای اولین بار است که در ایران نمایش داده می‌شوند.»

او افزود: «امسال که جشنواره همزمان با نیمه شعبان است، خیابان برادران مظفر را با همکاری شهرداری تهران تزیین کردیم، فیلم نشان می‌دهیم و موسیقی اجرا می‌شود. سعی داریم با کمک شهرداری در سال‌های دیگر هم این جشن‌ها را داشته باشیم. امیدوارم این گذر فرهنگی، جایی باشد برای اینکه لبخند به لب شما بیاورد و این برنامه ها ادامه یابد.»

کیانیان با اشاره به بخش فیلم‌های کلاسیک مرمت‌شده بیان کرد: «در همه جای دنیا، فیلم‌هایی را که در حال نابود شدن است با کمک دیجیتال مرمت می‌کنند و ما هم در ایران فیلم‌ها را مرمت می‌کنیم. در سال‌های اخیر فیلم‌های مهمی از تاریخ سینمای ایران در این بخش مرمت شده و به نمایش درآمده است. اینجا لازم است که از فیلم‌خانه ملی ایران و خانم لادن طاهری مدیر فیلمخانه ایران بسیار تشکر کنم.»

این بازیگر در پایان صحبت‌هایش به موسیقی فیلم «دیده‌بان» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اشاره کرد و گفت: «جا دارد از محمد میرزمانی آهنگساز این فیلم تشکر کنیم. این فیلم اولین فیلم دفاع مقدس ایرانی بود که به جشنواره‌های خارجی رفت.»

گلمکانی: عنوان دفاع مقدس برای سینمای جنگ ایران مناسب است

در ادامه، هوشنگ گلمکانی منتقد سینما نیز با اشاره به حادثه سیل در استان‌های مختلف، بیان کرد: «هنوز در برخی نقاط کشور آب وجود دارد و مردم در گل‌ولای زندگی می‌کنند و ما به فکر آنها هستیم ولی همان پیام معروف عباس کیارستمی به یادمان می‌آید که زندگی ادامه دارد. به هر حال اقدامی که جشنواره انجام داد و با سیل‌زدگان هم‌دردی کرد، قابل احترام است.»

او درباره فیلم «دیده‌بان» بیان کرد: «ژانر که اصطلاح مناقشه برانگیزی در بین منتقدان است از غرب آمده است. برخی اوقات هم این اصطلاح به اشتباه به کار می‌رود ولی به هر حال ژانر جنگی یک ژانر تثبیت شده در همه‌جای دنیاست.»

این منتقد با اشاره به اینکه برخی از کشورها ژانر اختصاصی دارند مانند ژانر سامورایی، عنوان کرد: «در مورد سینمای جنگ ایران، استفاده از عنوان دفاع مقدس بسیار مناسب است چون به وجه عارفانه دفاع اشاره می‌کند.»

گلمکانی ادامه داد: «فیلم‌های جنگی ایدئولوژیک غیرایرانی این وجه عارفانه سینمای جنگی ایران را ندارند، بنابراین به کاربردن این اصطلاح بهترین توضیح برای فیلم دفاع مقدس است. «دیده‌بان»، «پرواز در شب» و اصولا ابراهیم حاتمی‌کیا و ملاقلی‌پور شروع‌کنندگان این نوع فیلم‌ها در سینمای ایران بودند. بی‌تردید چه فیلم‌های حاتمی‌کیا را دوست داشته باشیم یا دوست نداشته باشیم، او یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای ایران است.»

این منتقد در سخنانی کنایه‌آمیز گفت: «این فیلم مربوط به زمانی است که حاتمی‌کیا بیشتر فیلم می‌ساخت نه اینکه جنجال به پا کند! او در سال‌های اخیر از هر فرصتی برای جنجال استفاده می‌کند ولی من هنوز هم آن حاتمی‌کیا را بیشتر دوست دارم. می‌خواهم برادرانه به او توصیه کنم که فیلم‌هایش را بسازد، چون وقتی جنجال به پا می‌کند برای منتقدان قضاوت درباره فیلم‌هایش را سخت می‌کند. حتی برای دوست دارانش.»

گلمکانی ضمن تشکر از فیلمخانه ملی ایران برای مرمت آثار سینمای ایران گفت: «البته از فیلم‌های قبل از انقلاب فقط فیلم «گاو» اجازه نمایش دارد و بقیه مورد توجه قرار نمی‌گیرند، انگار که اصلا وجود نداشته‌اند.»

حاتمی‌کیا: همیشه در زمان حال زیسته‌ام

ابراهیم حاتمی‌کیا، سخنران بعدی مراسم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر، با اشاره به پوستر فیلم «دیده‌بان» که روی صحنه به نمایش درآمده است، گفت: «آن عکسی که روی پوستر می‌بینید برای ۳۰ سال پیش است که من جوان بودم ولی الان موهایم سفید شده است. یک عده مرا از فیلم «از کرخه تاراین»، برخی از «مهاجر»، برخی از «آژانس شیشه‌ای» می‌شناسند و قبول دارند. «دیده‌بان» کسی است که دشمن را می‌بینید و دوست و همرزمش را از وجود دشمن آگاه می‌کند.»

این نویسنده و کارگردان سینما تاکید کرد: «من همیشه در زمان حال زیسته‌ام و به آنچه اتفاق افتاده واکنش نشان داده‌ام. زمانی که «دیده‌بان» را ساختم، موج عقب‌نشینی‌ها شروع شده بود. فضایی که در این فیلم مطرح است، یعنی آن خط حامل یا احساس من به عنوان فیلمساز، نسبت به آن دوران است. بخشی از جامعه نمی‌خواستند فیلم‌های مرا ببینند و از فیلم «از کرخه تا راین» بود که من شناخته شدم. آن جوان ۲۷ ساله الان ۵۷ ساله است. در حال حاضر پدربزرگ هستم و مسایل دیگری برایم مساله است.»

حاتمی‌کیا اضافه کرد: «من هیچ‌وقت نمی‌نشینم فیلم‌های خودم را ببینم چون برایم بسیار عذاب‌آور است! از فیلم‌خانه ایران بسیار متشکر هستم که این فیلم‌ها را مرمت می‌کنند چون اگر این کار را نکنند، بچه‌های ما وقتی نسخه های قدیمی این فیلم‌ها را می‌بینند فکر می‌کنند از دوران چارلی چاپلین عقب‌تر است، چون فیلم‌های چاپلین شفاف‌تر و فوکوس‌تر از فیلم‌های ماست.»

پایان بخش این مراسم، نمایش نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «دیده‌بان» بود.

در حاشیه این مراسم، تفاهمنامه ای میان سیدرضا میرکریمی و علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر کشور امضا شد.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها