رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 437493

مشاجره مقام‌های دولت ترامپ بر سر گزارشی درباره ایران

ساعت24 -منابع مطلع در گفت‌وگو با یک رسانه غربی مدعی مشاجره مقام‌های دولت آمریکا بر سر گزارشی که بخش‌های زیادی از آن به ایران اختصاص داشته شده‌اند.

گزارش جدیدی از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص پایبندی کشورها به معاهده‌های کنترل تسلیحاتی به بروز مشاجره میان سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و برخی مقام‌های وزارت خارجه این کشور منجر شده است.

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به نقل از ۵ منبع مطلع ادعا کرد این سند بروز نگرانی در میان شماری از مقام‌های آمریکایی را به همراه داشته که معتقدند سند مذکور به دنبال سیاسی‌سازی و تحریف ارزیابی‌ها درباره ایران است.

برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند دولت ترامپ به دنبال براندازی نظام حاکم ایران یا زمینه‌چینی برای توجیه اقدام نظامی علیه این کشور است. دولت آمریکا تا کنون این ادعاها را رد کرده و گفته در تلاش است آنچه «رفتارهای مخرب» ایران در منطقه خوانده می‌شود را متوقف کند.

طبق گزارش رویترز، مشاجره میان مقام‌های آمریکا روز سه‌شنبه، هنگامی اتفاق افتاد که وزارت خارجه آمریکا نسخه‌ای غیرمحرمانه از گزارش سالانه دولت به کنگره در خصوص پایبندی کشورها به توافق‌های کنترل تسلیحاتی را روی وب‌سایت خود قرار داد، اما اندکی بعد آن را حذف کرد. منبع مورد استناد رویترز گفته این سند حاوی ارزیابی‌هایی انحرافی درباره ایران بود.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه بدون ارائه توضیحات بار دیگر این گزارش را روی وب‌سایت خودش قرار داد. رویترز به نقل از منابع ادعایی خودش نوشته این اقدام آنها را به فکر فرو برده که دولت ترامپ ظاهراً در تلاش است، همانند اطلاعات اغراق‌آمیز دولت جورج دبلیو بوش درباره عراق قبل از حمله به این کشور سیاه‌ترین تصویر ممکن از ایران را ارائه دهد.

رویترز توضیحات واضحی درباره اینکه «مشاجره» ادعایی میان کدام مقام‌ها یا گروه‌ها در داخل دولت ترامپ اتفاق افتاده و هر کدام چه استدلالی داشته‌اند ارائه نکرده و به توصیف کلیاتی مبهم و غیرمنسجم در این خصوص-چنانکه خواهید دید- بسنده کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از ارزیابی مندرج در سند مذکور در خصوص ایران دفاع کرده و گفته که نسخه مفصل‌تری از این سند به زودی منتشر خواهد شد.

در این سند که عنوان «پایبندی به توافق‌ها و تعهدات در زمینه‌های کنترل تسلیحات، منع اشاعه و خلع سلاح» برایش انتخاب شده، بخش مربوط به پایبندی روسیه به توافق‌های دوجانبه تسلیحاتی (مانند "معاهده موشک‌های میان‌برد هسته‌ای" یا " معاهده نیواستارت") حذف شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره دلیل این موضوع گفت نگاه آمریکا این است که روسیه آشکارا پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای را نقض کرده است.

گزارش مذکور، همچنین بر خلاف گزارش سال‌های گذشته ارزیابی‌های مفصلی از پایبندی ایران، کره شمالی، سوریه و سایر کشورها به «معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» (ان‌پی‌تی) ارائه نمی‌کند. در این گزارش، به جای این بخش، ۵ پاراگراف ذیل عنوان «کشورهای محل نگرانی» نوشته شده است.

در این بخش هیچ اشاره‌ای به ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام نشده است. این بخش در عوض به ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران پرداخته و بر اساس آن مدعی شدهع تهران ممکن است قصد ساخت «سلاح هسته‌ای» داشته باشد.

گزارش دولت آمریکا بدون ارائه شواهد لازم ادعا کرده هر گونه اقدام از سوی ایران در زمینه فوق‌الذکر و یا هر گونه تلاش برای نگهداری مواد هسته‌ای اعلام‌نشده، نقض پیمان ان‌پی‌تی خواهد بود.

رویترز این گزارش ۱۲ صفحه‌ای که از سند ۴۵ ساله‌ای سال گذشته بسیار خلاصه‌تر است منعکس‌کننده اختلافاتی است که میان «یلیم پابلوت»، دستیار وزیر خارجه آمریکا و رئیس او «آندرا تامپسون»، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا وجود دارد.

دو منبع می‌گویند پابلوت که دفترش وظیفه تهیه گزارش مذکور را به عهده داشته خواستار گنجاندن اطلاعات رسانه‌ای و یادداشت‌های شخصی در آن بوده است. این در حالی است که معمولاً رسم بر این است که این سند بر تحلیل‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا استوار باشد.

یک مقام سابق آمریکایی درباره سند مذکور گفت: «ضمن اینکه اشتباه‌های آشکار دیگری هم [در این سند] داشت.» او گفت برخی از اطلاعات ارائه شده در نسخه پیش‌نویس غیرمحرمانه در واقع اطلاعات محرمانه بوده‌اند.

یکی دیگر از مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا گفته معتقد است این گزارش ظاهراً قرار است دیدگاه‌های ترامپ درباره ایران را ارائه کند نه اینکه بازتابی از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سازمان‌های اطلاعاتی باشد.

منابع رویترز با آنکه می‌گویند دلیل خلاصه شدن گزارش، حذف اولیه آن از وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا و بازگرداندن دوباره آن را نمی‌دانند تصریح می‌کنند تلاشی برای دیوسازی از ایران در جریان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها