رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 437790

مخالفان ترامپ به دنبال روشن ساختن ابعاد مبهم گزارش مولر

ساعت 24- مخالفان «دونالد ترامپ» با ابراز نارضایتی از انتشار گزینشی گزارش «رابرت مولر» دادستان ویژه مساله مداخله روسیه در انتخابات آمریکا تاکید دارند نکات سرنوشت سازی در بخش های ویرایش شده گزارش وجود دارد؛ دموکرات ها به همین دلیل خواستار متن کامل تحقیقات شده اند.

ترامپ غمگین
style="text-align:justify">در بیش از دو سال ریاست جمهوری، همیشه حاشیه با سیاست، سخنان، رفتار و تصمیم گیری های «دونالد ترامپ» همراه بوده است. با این حال مهمترین موضوعی که دولت وی را تاکنون رها نکرده است، نوع رابطه با روسیه در دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 بود. از همان زمان تاکنون ادعاهای گوناگونی در زمینه نقش و نفوذ مستقیم یا غیرمستقیم مسکو در این انتخابات به نفع ترامپ مطرح بوده است.

رسانه ها و کارشناسان امور داخلی ایالات متحده در طول این دوره اتهام های گوناگونی را در زمینه رابطه اقتصادی و تجاری ترامپ و نزدیکان وی با روسیه در پیش از برگزاری انتخابات مطرح کردند اما تاکنون هیچ مدرک دقیقی از سوی دموکرات ها به عنوان رقبای اصلی ارائه نشد که مورد قبول بدنه سیاسی این کشور به ویژه کنگره باشد.
همه این اتهامات علیه ترامپ موجب شد تا «رابرت مولر» به سرپرستی کمیته ای برای تحقیق در مورد نوع رابطه ترامپ با روسیه برگزیده شود. وی پس از دو سال کارِ پیوسته، چند هفته قبل نتایج تحقیقات خود را در قالب گزارش چند صد صفحه ای به «ویلیام بار» دادستان کل ایالات متحده ارائه کرد. بار، نیز خلاصه چند صفحه ای آن را برای ارائه به قانونگذاران منتشر کرد که البته به هیچ عنوان به مذاق مخالفان ترامپ به ویژه دموکرات ها خوش نیامد.
بار در گزارش کوتاه خود اتهام تبانی میان ترامپ و مسکو را رد کرد و به نوعی همه امید دموکرات ها برای زمین زدن ترامپ جمهوریخواه را از بین برد. اما دموکرات ها گزارش کوتاه وی را گمراه ‌کننده و جانبدارانه و به نفع دونالد ترامپ ارزیابی کردند.

** دموکرات ها راضی نیستند
به تازگی مخالفان ترامپ که به هیچ وجه از خلاصه گزارش مولر راضی نشدند حتی پس از انتشار گزارش کامل اما ویرایش شده مولر تاکید دارند متن کامل گزارش باید منتشر شود. آن ها بر این خواسته خود به دلیل شفاف سازی برای افکار عمومی اصرار می کنند.
دو روز قبل شکل ویرایش شده این گزارش منتشر شد اما به نوشته رسانه های آمریکایی، کمیته قضایی کنگره آمریکا خواستار گزارش کامل شده است. تارنمای شبکه تلویزیونی سی.ان.بی.سی در این زمینه نوشت دموکرات های کنگره اقدامات قانونی برای دریافت متن کامل گزارش کمیته مولر را آغاز کرده اند تا به همه جزئیات در زمینه مداخله روسیه در انتخاب ترامپ دست پیدا کنند.
ترامپ حتی در ماه مارس 2017 و هنگامی که مولر رسما مشغول تحقیقات بود اعتراف کرد که کار وی تمام شده است. وی اکنون اما تمایلی به انتشار کامل گزارش ندارد. براساس متن گزارش ویرایش شده ای که چند روز قبل منتشر گردید، ترامپ در فرایند 2ساله تحقیق مانع آفرینی های گوناگونی را برای وی ایجاد کرد و کاخ سفید تلاش های گسترده ای را برای سلب مسئولیت از مولر انجام داد.
طبق گزارش این شبکه، میزان حمایت ها از ترامپ نسبت به سال گذشته 3درصد کاهش یافته است که علت آن انتشار متن ویرایش شده گزارش مولر بود. این در حالی است که وی در تحقیق خود جُرمی را علیه ترامپ مطرح نکرد. اکنون «جرود نادلر» رئیس دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان از وزارت دادگستری خواست تا گزارش کامل مولر و همه شواهد و اسناد مرتبط با آن را تا اول ماه می به این کمیته تحویل دهند.
به اعتقاد نادلر بخش های حذف یا سیاه(ویرایش) شده از متن گزارش بسیار بااهمیت بوده اند و در نتیجه نهایی گزارش مولر تاثیرگذار هستند.

**نکات مبهم گزارش مولر
به نظر می رسد در میان دموکرات ها نیز اتفاق نظری برای آغاز روند استیضاح وجود ندارد و تنها برخی چهره های برجسته دموکرات 18 ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به فکر استیضاح هستند. گفته می شود یک پارگراف در گزارش مولر وجود دارد که به کنگره اجازه می دهد تا اقدامات بیشتری را علیه ترامپ در پیش بگیرد. براساس گزارش سی.ان.بی.سی، مولر در گزارش خود آورده است که کنگره می تواند قوانین انسداد را به دلیل تشخیص فساد رئیس جمهوری در استفاده از قدرت و اصولی به جریان بیاندازد که تاکید دارند هیچ فردی از قانون بالاتر نیست.
نشریه «تایم» عنوان داشت با گزارش مولر همه چیز تمام نشده و حرف و حدیث ها در موضوع روسیه و ممانعت از اجرای عدالت ادامه خواهد یافت.
مولر در گزارش خود آورده است برخی اسناد منحصر به فرد بودند؛ بعضی شاهدان اطلاعات دروغ ارائه کردند و برخی شاهدان هم حاضر به شهادت نشدند؛ ضمن اینکه رئیس جمهوری هم حاضر به پاسخ دادن به پرسش ها در مورد ممانعت از عدالت نشد. حتی برخی اطلاعات از بین رفت و دسترسی به برخی شاهدان که در خارج از کشور زندگی می کردند، امکانپذیر نبود.
طبق تحلیل تایم، مولر آخرین فردی نخواهد بود که اسنادی را در زمینه اقدامات مجرمانه رئیس جمهوری ارائه می کند. به طور قطع اگر تحقیقات مناسبی صورت بگیرد شواهد تازه ای فاش خواهد شد.

**امید دموکرات ها به آینده
نکات مبهم در گزارش مولر باعث شده اند تا موضوع استیضاح ترامپ که مدتی مسکوت مانده بود جدی تر دنبال شود. روز گذشته «الیزابت وارن» سناتور دموکرات از درخواست برای استیضاح ترامپ سخن گفت. به نوشته روزنامه «گاردین» وارن که خود را به عنوان نامزد انتخابات سال 2020 هم معرفی کرده است تاکید دارد گزارش مولر ثابت می کند یک دولت خارجی در انتخابات 2016 نقش داشته و به ترامپ برای پیروزی کمک شده است.
وارن تلاش ترامپ برای بی اعتبارکردن تحقیقات و ممانعت در انجام آن را دلیل بر متهم بودن وی می داند. به نوشته این روزنامه بریتانیایی، حامیان استیضاح رئیس جمهوری آمریکا استدلال می کنند که دموکرات ها وظیفه قانونی و اخلاقی دارند تا این اقدام را انجام دهند یا حداقل در زمینه جلوگیری ترامپ از اجرای عدالت تحقیقات بیشتری را انجام دهند.
وارن و «جولیان کاسترو» وزیر پیشین مسکن مهمترین چهره هایی هستند که آشکارا از استیضاح سخن می گویند. برخی سناتورها و نمایندگان مجلس اما زمان را برای مطرح کردن استیضاح زود ارزیابی می کنند.
اگرچه ترامپ مدعی شد که گزارش کمیته مولر، وی را به طور کامل تبرئه می کند اما متنی که به تازگی منتشر شده است اتهامات جدی را در زمینه «کارشکنی در اجرای عدالت» علیه ترامپ مطرح می سازد. این موضوع ها می توانند دستاویزی برای دموکرات ها برای تحقیقات بیشتر و حتی استیضاح ترامپ باشند.
در هر صورت به اعتقاد تحلیلگران مسائل داخلی ایالات متحده حتی اگر دموکرات ها قادر نباشند که از اطلاعات گزارش مولر برای استیضاح ترامپ بهره برداری کنند، گزارش فوق به آن ها این قدرت را می دهد تا از طریق کمیته های کنگره، در دیگر حوزه ها علیه ترامپ تحقیقاتی را به پیش ببرند و تا انتخابات سال 2020 جایگاه وی را برای انتخاب دوباره متزلزل سازند.
همانگونه که مولر در گزارش به آن اشاره داشت چه کنگره تحقیقاتی را شروع کند یا پرونده های جنایی فدرالی باز شود، شواهد بیشتر می تواند باعث افشای جنبه های تازه ای از این موضوع شود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها