رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 437894

ساعت 24 بررسی می‌کند

سایه جادوی دلار بر اقتصاد ایران

ساعت24- نرخ دلار در سال 1397 به طور میانگین نسبت به سال 1396 رقمی برابر با 400 درصد رشد را تجربه می‌کند. درحالی که رییس بانک مرکزی ایران یک و نیم سال پرهیجان را سپری کرد و در هر مقطع از زمان با نکوهش امریکا که می‌خواهد نرخ دلار را دوباره به پرواز درآورد کارش را ادامه می‌دهد، در فروردین ماه امسال غافلگیر شد.

دلار
style="text-align:justify">در فروردین ماه پارسال بود که نرخ تبدیل دلار به ریال ایران یکی از شگفت‌انگیزترین پرش‌های بلند را انجام داد. نرخ تبدیل هر دلار امریکا از حدود 4 هزار تومان به 6 هزار تومان رسید و 50 درصد از ارزش پول ایران کاسته شد. پیامدهای اجماعی، فرهنگی، اقتصادی این پرش بلند فروردین ماه پارسال هنوز بر دوش ایرانیان سنگینی می‌کند.

نرخ دلار در سال 1397 به طور میانگین نسبت به سال 1396 رقمی برابر با 400 درصد رشد را تجربه می‌کند. درحالی که رییس بانک مرکزی ایران یک و نیم سال پرهیجان را سپری کرد و در هر مقطع از زمان با نکوهش امریکا که می‌خواهد نرخ دلار را دوباره به پرواز درآورد کارش را ادامه می‌دهد، در فروردین ماه امسال غافلگیر شد.


نرخ هر دلار امریکا در نخستین ماه از بهار امسال از دامنه 11 تا 12 هزار تومان خارج و به محدوده 13 تا 14 هزار تومان رسیده است. نرخ دلار در یک ماه اخیر حدود 18 درصد رشد را تجربه کرده است و در همین حال ریاست بانک مرکزی این وضع را مناسب می‌داند و می‌گوید با تثبیت قیمت دلار و با جلوگیری از نوسان شدید امریکا را شکست داده است. شهروندان ایرانی ضمن اینکه با این نوع داوری آقای همتی آشنا شده و برایشان عادی شده است اما پس‌اندازهای خرد و بزرگ خود را برای ورود به بازار دلار تجهیز کرده و می‌کنند. توضیح و هشدارهای مقام‌های بانک مرکزی که ورود به این بازار برای خانواده‌ها زیان دارد چندان اثری بر اراده خریداران دلار بر جای نمی‌گذارد. معمای دلار شاید این باشد که چگونه دو رئیس بانک مرکزی می‌توانند از یک ادبیات شناخته شده استفاده کرده و به مردم اطلاع دهند که از افزایش قیمت ارزهای معتبر در بازار سودی نصیب دولت نمی‌شود؟ آیا بانک مرکزی با سیاست‌های خاص خود برای دولت ریال جمع‌آوری می‌کند؟


این یک معماست که البته مردم جواب آن را می‌دانند و باور دارند که دولت دست‌کم از اینکه در فروردین ماه امسال توانسته است 15 تا 17 درصد درآمد ریالی بیشتر از محل فروش دلار به دست آورد ناراضی نیست. در فروردین ماه امسال باز هم این بانک مرکزی و رئیس آن بود که بیشترین حرف و حدیث را پدیدار کردند و در عرصه اطلاع رسانی رقبا را پشت سر گذاشتند اما در این ماه خبری از یورش به صادرکنندگان در دست نیست و گویا هنوز زمان برای این کار فرا نرسیده است. معمای دلار در فروردین ماه امسال نیز البته با شدت کمتری باقی ماند و شهروندان مدام می‌پرسند که نرخ دلار در سال 1398 با کدام سرعت به سمت بالا خواهد رفت. جادوی دلار انگار برای مردم ایران تمام شدنی نیست و آنها همچنان می‌خواهند پس‌اندازهای خود را به جای ریال با دلار انجام دهند و این جادوی خوسات مردم را باید جدی گرفت. صادرات انواع کالاها و نفت در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه پارسال در سطح نازل‌تری قرار دارد و این معمای دلار را پیچیده‌تر می‌کند که دلارهای عرضه شده به بازار از کجا می‌آیند؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها