رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 438171

در سال ۹۷ چه کسی چقدر حقوق گرفت؟

ساعت24 - طبق تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده از شاغلان تمام‌وقت استان تهران در سال ۹۷، متوسط درآمد کارشناسان در سال ۹۷، ۲.۸ میلیون تومان و مدیران ارشد ۶.۲ میلیون تومان بوده؛ افراد شاغل در شرکت‌های بازرگانی بیشترین حقوق را دریافت می‌کنند و سطح تحصیلات افراد در بخش دولتی تاثیر بیشتری بر دستمزد آنها در مقایسه با بخش خصوصی دارد.

حقوق
با انتشار گزارش حقوق و دستمزد کارکنان دولت، اعلام میزان افزایش حداقل حقوق در سال جدید و شکل‌ گرفتن بحث‌های مختلف پیرامون آن، توجه‌ها بیش از پیش به بحث حقوق و دستمزد جلب شده است. در گزارش پیش رو با استفاده از اطلاعات موجود در سرویس ایران سلری بحث حقوق و دستمزد با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفته و مواردی چون تفاوت درآمد در بخش خصوصی و دولتی، تاثیر سابقه کار و میزان تحصیلات بر دریافتی و... بررسی شده است.

مدیران ارشد تنها ۳ برابر کارشناسان دستمزد می‌گیرند!

بر اساس نتایج پژوهش گسترده صورت‌گرفته توسط مجموعه ایران تلنت، به طور کلی میانگین دریافتی در سال ۹۷ در رده کارشناس، ۲.۸ میلیون، در رده مدیران میانی ۴.۱ میلیون تومان و در رده مدیران ارشد ۶.۲ میلیون تومان بوده است. بنابراین، می‌توان چنین نتیجه گرفت که میانگین دریافتی مدیران ارشد حدود ۲.۲ برابر میانگین دریافتی کارشناسان آن مجموعه است. این یعنی برخلاف تصور رایج، تفاوت متوسط دریافتی میان مدیران ارشد و کارشناسان، آنقدرها هم زیاد نیست.

شرکت‌های بازرگانی؛ ایده‌آل برای مدیران

در بخشی از نتایج این پژوهش، که به بررسی تاثیر نوع فعالیت شرکت بر میزان حقوق و دستمزد پرداخته، مشاهده می‌شود شاغلان در شرکت‌های بازرگانی (صادرات و واردات) بیشترین دریافتی‌ها را در سطوح مدیریتی نسبت به مدیران در سایر گروه‌ها داشته‌اند. افزون بر این، در شرکت‌های بازرگانی بیشترین تفاوت دریافتی میان رده‌های سازمانی (کارشناس، مدیر میانی و مدیر ارشد) نیز مشاهده می‌شود.

تفاوت حقوق در شرکت‌های کوچک و بزرگ

مطابق انتظار، شاغلان در شرکت‌های بزرگ دریافتی بیشتری نسبت به مجموعه‌های کوچک‌تر دارند. تفاوت میانگین دریافتی رده سازمانی کارشناس شرکت‌های بزرگ و کوچک ۱۷ درصد، برای مدیران میانی ۲۰ و برای مدیران ارشد ۱۴ درصد است. نکته جالب توجه این است که با توجه به روند تغییرات در ۳ سال گذشته به نظر می‌رسد این تفاوت‌ها در گذر زمان کمتر شده و دریافتی شاغلان در شرکت‌های کوچک و بزرگ در حال نزدیکتر شدن به یکدیگر است.

کارشناسان در بخش دولتی ۲۵ درصد بیش از بخش خصوصی حقوق می‌گیرند

مقایسه دریافتی افراد در بخش دولتی و خصوصی نشان می‌دهد میانگین دریافتی مدیران در این دو بخش تقریبا برابر است اما، کارشناسان شاغل در بخش دولتی حدود ۲۵ درصد بیش از همتایان‌شان در بخش خصوصی حقوق می‌گیرند. در شرکت‌های بین‌المللی اما بحث متفاوتی را شاهد هستیم و تفاوت زیادی در میانگین درآمد به‌ویژه در سطح مدیران ارشد وجود دارد. بر اساس داده‌های موجود در سرویس حقوق و دستمزد ایران سلری میانگین دریافتی مدیران ارشد (ایرانی) در این شرکت‌ها مبلغ ۱۲.۲میلیون تومان است.

سابقه کار تا چه اندازه بر حقوق تاثیرگذار است؟

در مورد تأثیر میزان سابقه کاری بر دریافتی به نظر می‌رسد، بیشترین تأثیر در سال‌های اول کاری تا ۱۵ سال اتفاق می‌افتد. بر اساس آمار می‌توان چنین پیش‌بینی کرد که یک مدیر ارشد با دریافتی تقریباً ۳ برابر یک کارشناس تازه‌کار بازنشست می‌شود. همچنین، بر اساس اطلاعات سرویس ایران سلری یک کارشناس در زمان بازنشستگی میانگین دریافتی‌ای حدوداً ۱.۸ برابر یک کارشناس تازه‌کار در حوزه کاری مشابه را دارد.

دولت مدرک‌گراتر است!

در مورد تأثیر مدرک تحصیلی، به نظر می‌رسد تأثیر مدرک تحصیلی در بخش دولتی بیشتر باشد. تفاوت دریافتی یک مدیر ارشد فوق لیسانس بخش دولتی ۲۵ درصد بیش از همتای دارای مدرک کارشناسی خودش است. این میزان در بخش خصوصی تنها ۱۳ درصد است. این اتفاق را می‌توان نشانه مثبتی از تمایل بیشتر بخش خصوصی به مهارت‌گرایی و سنجش افراد بر اثر توانمندی و اثربخشی آنها و نه صرفا مدرک تحصیلی دانست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها