رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 438257

طرز تهیه مرغ بریان خانگی | نحوه تهیه توپک مرغ و لوبیا چشم بلبلی

مرغ بریان خانگی یکی از غذاهای محبوب و لذیذ است و با ذائقه بسیاری از ما همخوانی دارد در این مطلب نکات مهمی از نحوه تهیه مرغ بریان خانگی برای شما آماده کردیم.

مرغ بریان خانگی
html>

مواد لازم:

سبزی (جعفری و گشنیز ساطوری شده) ۲ قاشق غذا خوری کره 1 پیمانه
نمک و فلفل به مقدار لازم زرشک ۱ قاشق غذا خوری
آبلیمو به مقدار لازم رب انار ۲ قاشق غذا خوری
هویج ۳ عدد رب گوجه ‌فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
فلفل دلمه ای ۱ عدد زعفران آب کرده ۲ قاشق غذا خوری
کرفس ۲ ساقه سیر ۲ حبه
پودر سیر ۲ قاشق مربا خوری پیاز ۲ عدد
آب پیاز ۱ لیوان مغز گردو ۱/۲ لیوان
برگ بو ۵ عدد مرغ ۱ عدد


طرز تهیه :

مرحله اول:

ابتدا مرغ را شسته و داخل شکم آن را کاملا خالی کرده و خوب بشویید،سپس فلفل دلمه ای،هویج،سیر ،کرفس و برگ بو را خرد کرده و داخل شکم مرغ قرار دهید و آن را داخل ظرف در داری قرار داده و روی آن آب پیاز و پودر سیر بریزید

مرحله دوم:

درب ظرف را بسته و 2تا8ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مزه دار شود.سپس از یخچال خارج کرده و داخل شکمش را خالی کنید.

مرحله سوم:

پیاز و سیر را ریز خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید تا نرم شوند سپس سبزی معطر را اضافه کنید و تفت دهید تا سبزی سرخ شود ، در ادامه گردوهای خرد شده ، زرشک ، زعفران دم کرده ، رب گوجه فرنگی و رب انار را اضافه کنید ، کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم:

داخل شکم مرغ را کمی ابلیمو بمالید و نمک بزنید و موادی که آماده کرده اید را داخل شکم مرغ بریزید و با دست خوب پخش کنید تا تمام سطح داخلی مرغ به این مواد آغشته شود سپس با نخ کوک یا هر نوع نخ ضخیمی که دارید مرغ را به شکل زیر جمع کنید.

مرحله پنجم:

ابتدا نخ را از پشت گردن مرغ به سمت جلوی سینه ها بیاورید و زیر استخوان سینه نخ را بپیچانید سپس دو طرف نخ را به بخش انتهایی پای مرغ 2 بار بچرخانید و گره بزنید .در زمان پیچاندن نخ را بکشید تا مرغ جمع شود.نخ های اضافی را قیچی کنید ، کره را آب کنید سپس با دست تمام سطح مرغ را با کره آب شده ماساژ دهید .

مرحله ششم:

پس از آماده شدن مرغ روی آن مقداری نمک و فلفل بپاشید ، مرغ را داخل ظرف پیرکس یا سینی فر قرار دهید و 1ونیم لیوان آب و 1چهارم لیوان آب پیاز و 1چهارم لیوان آبلیمو داخل ظرف بریزید.

مرحله هفتم:

مرغ داخل فر با دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 1 ساعت قرار دهید تا مرغ پخته و روی آن طلایی شود .البته ممکن است زمان بیشتری لازم باشد.سپس نخ های اطراف مرغ را جدا کنید و مرغ را سرو نمایید.

مرغ بریان خانگی

سایر نکات تهیه مرغ بریان خانگی:
1)می توانید مقداری سبزیجات دلخواه داخل ظرف چیده و بعد مرغ و آب را روی آن قرار دهید.
2) میتوانید برای آبدار ماندن مرغ زیر پوست سینه مرغ را به آرامی بلند کنید و فاصله میان پوست و گوشت را نیز به کره آغشته کنید.توجه داشته باشید که مرغ حتما با پوست پخته شود

طرز تهیه توپک مرغ و لوبیا چشم بلبلی

طرز تهیه توپک مرغ و لوبیا چشم بلبلی

مواد لازم:

لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه پودر سیر
2 پیمانه گوشت چرخکرده مرغ کمی ریحون خشک
پودر سوخاری نمک ، فلفل ، زردچوبه
3 عددتخم مرغ

طرز تهیه:

مرحله اول:

لوبیا چشم بلبلی رو با مقدار مناسبی آب ، میپزم و بعد از آبکش کردن و خنک شدن ، با گوشت چرخکرده مرغ ( مرغ پخته و ریش ریش شده هم میشه ) ، پودر سوخاری ، تخم مرغ ، نمک ، فلفل ، زردچوبه ، پودر سیر و کمی ریحون خشک ، میکس کرده و خوب ورز میدم تا خمیری شکل بشه .

مرحله دوم:


با دست به شکل توپک در میارم و توی روغن داغ و حرارت متوسط سرخ میکنم . بعد از سرخ شدن ، روی صافی میذارم تا روغن اضافیش گرفته بشه . نهایتا با مخلفات دلخواه سرو میکنم . جای گوشت سفید از گوشت قرمز و جای لوبیا چشم بلبلی میتونین از لوبیا سفید یا لوبیا چیتی جایگزین کنین . یه پیمونه لوبیا چشم بلبلی ( دویست گرم ) ، صد و پنجاه گرم گوشت ، یه دونه تخم مرغ و دو سه قاشق غذاخوری پودر سوخاری و ادویه لازم برای سه تا چهار نفر کفایت میکنه.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها