رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 438520

بازگشت به برجام، برنامه اصلی دمکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰

ساعت 24- تارنمای هیل نوشت:سیاستمداران برجسته حزب دمکرات آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور (2020) با انتقاد شدید ازتصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی برای خروج از توافق هسته ای ایران، آن را موجب عقبگرد آمریکا دانسته و گفته اند که به این توافق بازخواهند گشت.

style="text-align:justify">تارنمای هیل نوشت:سیاستمداران برجسته حزب دمکرات آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور (2020) با انتقاد شدید ازتصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی برای خروج از توافق هسته ای ایران، آن را موجب عقبگرد آمریکا دانسته و گفته اند که به این توافق بازخواهند گشت.

به گزارش تارنمای آمریکایی، سناتور دمکرات الیزابت وارن از ماساچوست گفت:سازمان های اطلاعاتی ما بارها اعلان کرده اند که توافق هسته ای درجلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای موثر بوده است واطمنیان داشته باشید که من در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری و تداوم پایبندی ایران به شرایط این توافق، به آن باز می گردم.
به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 14گزارش خود بعد از توافق هسته ای اعلام کرده که ایران به این توافق پایبند بوده است. این در حالی است که آمریکا اردیبهشت ماه گذشته از توافق خارج شد و تحریم ها علیه ایران را باز گرداند.
وارن که ماه فوریه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر از توافق هسته ای ایران حمایت کرده، در رای گیری 2015 سنا در باره برجام مانند چند سناتور دیگر دمکرات که قصد دارند در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده شرکت کنند، از آن حمایت کرده است.
به گفته کارشناسان سیاسی ایالات متحده، بازگشت واشنگتن به این توافق به سادگی با صدور فرمان اجرایی امکانپذیر است و نیازی به رای گیری در کنگره ندارد.
باربارا اسلاوین مدیرطرح آینده ایران دراندیشکده شورای آتلانتیک نیز گفت: اتحادیه اروپا به عنوان روشی برای پیروز شدن بر تحریم های ترامپ علیه ایران، سازوکاری برای تسهیل تجارت با ایران ایجاد کرده، اما تاکنون هیچ تراکنشی با آن اجرا نشده که منجر به خشم فزاینده تهران شده است. واضح است که برخی افراد درون و بیرون دولت ترامپ، بازگشت واشنگتن به این توافق را بسیار دشوار سازند.
وی افزود:اماتهران می داند در صورت خروج از این توافق، در دام دولت ترامپ خواهد افتاد وخروج وی از این توافق وتروریستی دانستن سپاه پاسداران، با صدور فرمان اجرایی قابل بازگشت و لغو شدن است.
به گفته اسلاوین؛ من انتظار دارم که بازگشت به این توافق به شرط باقی ماندن ایران درآن، در چارچوب برنامه کنوانسیون ملی حزب دمکرات قرار داشته باشد. همه چیز به باقی ماندن ایران در این توافق تا انتخابات (ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده) بستگی دارد، اما در صورت خروج تهران، پیامدهای این اقدام قابل پیش بینی نخواهد بود.
هیل افزود:خروج ترامپ ازتوافق هسته ای 2015به این علت که اسرائیل را به خطرمی اندازد و مذاکرات نمایندگان دولت باراک اوباما(رئیس جمهوری پیشین) در این مذاکرات ضعیف بوده است، متحدان اروپایی واشنگتن را خشمگین کرد. در حالی که ترامپ در مه 2018 هنگام اعلان تصمیم خود برای خروج ازاین توافق، آن را وحشتناک و یکجانبه خواند که هیچگاه نباید امضا می شد، اوباما در واکنش کم سابقه ای به سخنان ترامپ گفت که تصمیم جانشینش از امنیت جهان خواهد کاست و احتمال بروز جنگ را بیشتر خواهد کرد.
ترامپ ودیگرمخالفان این توافق مدعی هستندکه به علت گنجانده شدن زمان پایان برای اجرای چند بند آن و ندادن مجوزبه بازرسان برای درخواست نظارت از برخی تاسیسات و اماکن نظامی ایران، نمی تواند مانع از دسترسی این کشور به سلاح هسته ای شود. آنها همچنین به این توافق به علت دربرنگرفتن دیگر رفتارهای مشکل ساز ایران مانند حمایت از گروه های تروریستی، حمله کرده اند.
مخالفت دمکرات های نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی، با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای، شگفت آور نیست و ظاهرا او قصد دارد با توجه به مخالفت شدید دولت اسرائیل با توافق هسته ای، از حمایت خود از اسرائیل به عنوان اهرم فشاری علیه دمکرات هایی استفاده کند که در پائیز آینده با وی رقابت می کنند.
با این حال اصل این توافق بحث برانگیز است، به گونه ای که همه دمکرات ها نیز از آن حمایت نمی کنند. برای نمونه چهار سناتور دمکرات شامل چارلز شومر رئیس دمکرات های سنا، هنگام رای گیری این مجلس در باره اقدامی برای لغو این توافق، با اوباما مخالفت کرده اند.
با وجود آنکه برخی دمکرات ها شرایطی به حمایت خود از این توافق می افزایند، اما همه آنان اعلان کرده اند که قصد دارند ایالات متحده را به این توافق بازگردانند و تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق را نمونه ای معمول از تمایل شدید وی به منزوی سازی ایالات متحده تلقی می کنند که به نظر آنان برای منافع آمریکا زیانبار است.
یک دستیار سناتور مستقل برنی سندرز ماه گذشته (مارس) به تارنمای خبری المانیتور گفت که این نامزد به توافق هسته ای بازخواهد گشت و آماده مذاکره با ایران در باره شماری از مسائل دیگری خواهد بود که ترامپ بایستی به جای خروج از این توافق، در باره آنها با ایران مذاکره می کرد. سندرز که احتمال نامزدی وی از سوی حزب دمکرات بیشتر از دیگر رقیبانش در این حزب است،مانند وارن در رای گیری 2015 سنا در باره این توافق، از آن حمایت کرده بود.
سخنگوی سناتور دمکرات کامالا هریس نیزبه المانیتور گفت که چنانچه ایالات متحده بتواند با راستی آزمایی اطمینان یابد که ایران (در اجرای برجام) تقلب نمی کند، وی از بازگشت به آن حمایت می کند.
همچنین سخنگوی پیت بوتیگیگ شهردار سوث بند در ایالات ایندیانا نیز که رتبه وی در نظرسنجی های ریاست جمهوری دمکرات ها افزایش یافته است، گفت که وی به این توافق بازخواهد گشت و تمایل دارد که در باره گسترش این توافق (با تهران) مذاکره کند.
سخنگوی بتو اورور که عضو دمکرات پیشین مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز گفت: با اینکه این توافق را ناقص می داند، اما واضح است که جهان و به ویژه خاورمیانه را امن تر می کند.
جو بایدن معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا که با وجود قرار گرفتن نامش در صدر برخی نظرسنجی های انتخابات 2020، هنوز به صورت رسمی به این رقابت ها نپیوسته است، در دولت اوباما که در باره این توافق با ایران مذاکره می کرد، عضویت داشته است. اما سخنگوی وی هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.
کوری بوکر،کریست جیلیبرند و امی کلوبوچار سناتورهای دمکرات به همراه تیم رایان عضو مجلس نمایندگان از این حزب نیز همگی به نفع این توافق رای داده اند. کلوبوچار در سخنانش در دانشگاه کلرادو در باره ازسرگیری هماهنگی با متحدان ایالات متحده (در جهان) با اشاره به توافق هسته ای ایران، گفت: پیوستن به این توافقنامه های بین المللی و تغییرات زیست محیطی یکی از آنهاست، اما یک نمونه دیگر آن بازگشت به توافق هسته ای با ایران و متحدان آمریکاست.
با وحود بحث و جدل های تند در مناظره های سال 2015 پیشاپیش انتخابات ریاست جمهوری (2016) بر سر حمایت از این توافق و مخالفت شدید سیاستمداران طرفدار اسراییل و حتی برخی از دمکرات های بلندپایه و برجسته مانند چاک شومر با آن، اما به گفته سخنگوی گروه یهودی آمریکایی جی استریت، از آن هنگام تاکنون اوضاع تغییر کرده است.
لوگان بیروفت، افزود: بازرسان بین المللی بارها اعلان کرده اند که ایران به جنبه های اساسی و مهم این توافقنامه پایبند بوده است. دمکرات ها می توانند تصمیم ترامپ را برای خروج از این توافق یکی از اقدامات وی تلقی کنند که موجب دوری و بیگانگی از متحدان و تقویت پایگاه سیاسی راست افراطی شد.
وی با اشاره به نظرسنجی مه 2018 که نشان داد 68 درصد دمکرات ها از این توافق حمایت می کنند، گفت: ما تصور می کنیم این موضع سیاسی آشکار دمکرات هاست.
جنبش پیشروی جی استریت با انتشار توماری اینترنتی از نامزدهای دمکرات خواستار حمایت از بازگشت واشنگتن به این توافق شده و در شبکه های اجتماعی نام سیاستمداران این حزب حامی برجام را منتشر کرده است.
جولیان کاسترو وزیر پیشین مسکن و توسعه روستایی آمریکا نیز در مارس اعلان کرد: در صورت تائید ادامه پایبندی ایران به شرایط توافق برجام توسط سازمان های امنیتی آمریکا، من در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری، آمریکا را به برجام بازخواهم گرداند.
سخنگوی جی اینسلی فرماندار ایالت واشنگتن نیز گفت که وی به این توافق بازخواهد گشت.

کلینتون: اگر ترامپ رئیس‌جمهور نبود تاکنون دادگاهی شده بود

«هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ گفت اگر به‌خاطر قوانین وزارت دادگستری آمریکا نبود، ترامپ تاکنون محاکمه شده بود.
«هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات «دونالد ترامپ» در انتخابات سال ۲۰۱۶ و همسر «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا اظهار داشت اگر به‌خاطر سپری که وزارت دادگستری آمریکا برای رئیس‌جمهور قرار می‌دهد نبود، ترامپ نمی‌توانست از محاکمه فرار کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌ان‌ان»، کلینتون روز سه‌شنبه در نشست سالانه ویژه‌نامه «تایم ۱۰۰» عنوان کرد: «گمان می‌کنم هرکس دیگری که درگیر آن اعمال بود بدون‌ شک دادگاهی می‌شد. اما به‌خاطر قانون وزارت دادگستری که نمی‌تواند رئیس‌جمهور وقت را محاکمه کند، تمام مسئله جلوگیری از اجرای عدالت به کنگره ارسال شد».

وی با اشاره به گزارش «رابرت مولر» بازرس پرونده دخالت روسیه در پیروزی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ گفت: برای قانع کردن کنگره، پرونده «نمی‌توانست [ازین] شفاف‌تر باشد».

کلینتون نیّت گزارش مولر را این‌طور شرح داد: «اساساً آنچه به گمان من این [گزارش] می‌گوید این است که "ببینید، ما فکر می‌کنیم او از اجرای عدالت ممانعت کرده است، این‌ها ۱۱ مثال از آن‌ چیزی است که گمان می‌کنیم جلوگیری از اجرای عدالت است، ولی ما تحت کنترل وزارت دادگستری هستیم و قانون آن‌ها این است که نمی‌توانید [ترامپ را] محاکمه کنید"».

حزب دموکرات آمریکا به‌شدت خواهان بررسی بیشتر و پیگیری تحقیقات مولر علیه ترامپ است. این هفته دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا طی درخواستی از «ویلیام بار» دادستان کل خواستند نسخه سانسور نشده گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه و اسنادی که در این گزارش به آن اشاره شده را منتشر کند.

بر اساس این گزارش، اتهام زد و بند کمپین انتخاباتی ترامپ با روس‌ها رد شده؛ اما اتهام جلوگیری از اجرای عدالت توسط وی، همچنان قابل بررسی است.

«جری نادلر» نماینده دموکرات ایالت نیویورک که ریاست کمیته قضایی مجلس نمایندگان را برعهده دارد گفت که در حال تعامل با وزارت دادگستری برای دستیابی به شواهد گزارش کامل مولر است. به عقیده او این گزارش پایان کار نیست و تازه آغاز راه است.

شخص ترامپ در واکنش به انتشار این گزارش در حساب توئیتر خود نوشت: «در گزارش سبک‌سرانه مولر که ۱۸ دموکرات عصبانی و روگردان از ترامپ آن را نوشته‌اند اظهاراتی علیه من توسط عده‌ای مطرح شده‌ که کاملاً ساختگی و نادرست هستند.»

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها