رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 438746

انسان ها باید به سیاره دیگری سفر کنند

هوش مصنوعی خطرناک تر از بمب هسته ای

ساعت 24 -پیش بینی در خصوص آینده هوش مصنوعی، همانقدر پیچیده است که آینده بشر را بتوان پیش بینی کرد. بیم و امیدهای بسیاری برای آینده در نظر گرفته شده که البته برخی نیز عامدا در حال سیاه نمایی دستاوردهای هوش مصنوعی هستند و برخی دیگر از منظر بسیار خوشبینانه به آن می نگرند. با این حال بسیاری از کمپانی های بزرگ جهانی نظیر گوگل فعالیت های خود را به سوی توسعه AI متمرکز کرده اند.

ماشون
رویای اینکه روزی کامپیوترها از انسان ها پیشی بگیرند به قدری جدی است که مطابق با نظرسنجی های انجام شده، مردم از رشد این تکنولوژی هراس دارند. شاید مهمترین تمایز انقلاب این تکنولوژی با انقلاب ماشین بخار در این باشد که دیگر انسان ها توانایی برای کنترل آن نداشته باشند. با این حال برخی از دانش پژوهان نامدار نظیر چامسکی بر این باورند، انسان مطلقا نمی تواند موجودی پیچیده تر از خود بسازد.این سخن موید این نکته است که هر چقدر هم ربات ها پیشرفته تر و باهوش تر از گذشته شوند، باز هم نمی توانند موجودی نظیر انسان را تحت استیلای خود در آورد. چامسکی در مصاحبه ای، این نکته را یادآور می شود که هوش مهندسی، بیش از آنکه پایه های روانشناختی و ماهیتی داشته باشد، بیشتر رویکردی مهندسی دارد. در این که ربات های جدید، بسیار باهوش تر از ربات های گذشته هستند، شکی نیست اما دانشمندان کنونی در این حوزه بیش از اینکه بر پیشبرد ماهوی این ماشین ها همت گمارند، بر رویکردهای مهندسی آن توجه کرده اند. همه این موارد دلالت بر این دارد که هنوز ربات قادر به تشخیص و ایجاد هویت برای خود نیستند و موجودی که درکی از هویت خود نداشته باشد، دوست یا دشمن، فرمانبری یا فرماندهی و حتی تصمیم گیری به معنای بشری را قادر نخواهد بود.

هوش مصنوعی را می توان از جنبه های مثبت و منفی مورد بررسی قرار داد. الون ماسک، کار آفرین مشهور و یکی از تاثیرگذار ترین چهره های دنیای تکنولوژی و بنیانگذار شرکت هایی مانند تسلا موتورز و اسپیس ایکس در جدیدترین مصاحبه خود از خطرات هوش مصنوعی سخن گفته و هوش مصنوعی را از بمب های هسته ای خطرناک تر دانسته و معتقد است :« فیلم هایی که درباره هوش مصنوعی ساخته می شوند روزی به وقوع می پیوندند و انسان ها بایستی به سیاره دیگری سفر کنند. تکنولوژی های جدید و ماشین های هوشمند تنها بخشی از خطراتی هستند که بشریت را تهدید می کنند. الون ماسک در جمله ای در صفحه اجتماعی خود نوشت :«ما باید به شدت نگران آینده ای باشیم که ماشین های هوشمند زندگی ما را به عهده می گیرند، آن روز از بمب هسته ای خطرناک تر است و بشریت تهدید به مرگ خواهد بود.»

خنان الون ماسک در حالی مطرح می شود که ری کورزویل، آینده گرا و مدیر بخش مهندسی گوگل نگاه مثبتی به آینده فناوری داشته و می گوید: «در سال های آتی و با برنامه های نرم افزاری مختلفی که نوشته می شوند، کاربران قادر به ارائه پرسش و پاسخ با گوگل خواهند بود. کارشناسان گوگل پیش بینی کرده اند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، هوش مصنوعی جایگزین هوش انسان شده و قادر به حل مسائل پیچیده خواهد بود اما این موضوع در صورتی است که اینترنت به صورت خودآگاه عمل کند و تا رسیدن به این مرحله، مسیر طولانی را باید پیمود. اما برخی معتقدند سخنان کارشناسان گوگل محقق نخواهد شد زیرا ذهن انسان دارای پیچیدگی های بسیاری است که به سادگی قادر به درک آنها نیستیم».

عصر جدید بشریت

هوش مصنوعی منعکس کننده عصر مدرنیته و ارتباطات خواهد بود. کارشناسان این حوزه فواید بسیاری را برای هوش مصنوعی بر شمرده اند که از آن میان می توان به مواردی مانند عدم خستگی یا پیری، اشتغال ماشین های هوشمند در حرفه های خطرناکی مانند معدن، آتش نشان و … اشاره کرد.دور از ذهن نخواهد بود که انسان ها منفعل شده و کسب و کار به ماشین ها سپرده شده و بسیاری از مشاغل امروزی با روبات ها جایگزین می شوند. روبات ها می توانند در تمام کارهایی که انسان قادر به انجام آن است، جایگزین شوند. اما ورود روبات ها در بسیاری از مشاغل مانند پزشکی، تدریس و آموزش و غیره موفقیت آمیز نخواهد بود زیرا در این مشاغل انگیزه، شور و شوق نیز علاوه بر آگاهی لازم است تا مخاطب را با خود همراه کند اما روبات ها فاقد احساس هستند.هوش مصنوعی در حال حاضر به ماشین های بدون سرنشین نیز وارد شده تا به مرور زمان به حذف کامل انسان ها از فعالیت بپردازد. اما از سوی دیگر، انسانی را تصور کنید که تمام کارهایش را روبات ها یا ماشین ها انجام می دهند، اگر روزی فرا رسد که ماشین ها برای لحظه ای بایستند، آیا انسان قادر به فعالیت و ایفای دوباره نقش خود خواهد بود؟ در این میان و در دنیای روبات ها و ماشین آلات هوشمند انسان چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟ آیا به همین دلیل است که انسان ها به دنبال کشف و کنکاش در سایر سیاره ها هستند تا در روز مبادا به سیاره دیگری مهاجرت کنند؟

منبع : نامه اتاق بازرگانی – اسفند 1397

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها