رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 440482

حرفهای بولتون و تایید سخنان فلاحت پیشه

ایران عصبانی شود تیراول را شلیک می کند؟

ساعت24 - نشانه ها و آدرس های قابل اعتنایی وجوددارند که نشان می دهند ایران و آمریکا خواسته یا ناخواسته از حالت نه جنگ نه صلح و تهدید غیر عملیاتی دور و دورتر می شوند. فشارهای تحریم اقتصادی ایران هرروز بیشتر می شود وتوانایی اقتصاد ایران برای عبور از این فشارها هروز کاهش می یابد.

خبر
مارپیچ تورمی نرخ ارز قیمت کالاها درایران نیز کاررادشوارکرده است و قدرت خرید مردم درسراشیبی افتده است. درچنین وضعیتی است که آمریکایی ها با ارسال آدرس های پی درپی و گاه متناقض از تشدید تحریم ها برخی مقامهای لشگری و کشوری و مذهبی را خشمگین می کنند. آیا ایران تاب آوری و بردباری اش دربرابر یورش های هرروزه آمریکا را ازدست داده و تیر نخست را شلیک می کند؟ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ایران نباید کل مناسبات خارجی خود را با آمریکا تعریف کند، به خبرگزاری ایسنا گفته هدف واشنگتن از تحریم‌های تازه‌ هسته‌ای علیه تهران سوق دادن جمهوری اسلامی به سمت اقدامات افراطی است. به گفته فلاحت‌پیشه ایران نباید از هیچ پیمان بین‌المللی خارج شود چون آمریکا با تشدید تحریم به دنبال چنین بهانه‌هایی است.
تلاش آمریکا از تحریم‌های تازه هسته‌ای وادار کردن ایران به خارج شدن از آژانس و ان‌پی‌تی است تا پرونده ایران در ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار گیرد، لذا ما نباید وارد فاز افراطی شویم.» وی با اشاره به تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه تهران می‌گوید آمریکا تا کنون "هشت هزار نوع تحریم علیه جمهوری اسلامی" وضع کرده که این کار در تاریخ مناسبات ایالات متحده با دیگر کشورها بی‌سابقه است. او افزود آمریکا فقط "وارد فاز جنگی" با ایران نشده است.دولت آمریکا، در ادامه اقداماتی که هدف آن وارد کردن "فشار حداکثری" بر جمهوری اسلامی عنوان می‌شود از تمدید بخشی از معافیت‌های همکاری هسته‌ای با ایران خودداری کرد.معافیت‌های تمدید نشده شامل انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی‌شده با کیک زرد می‌شود. بر این اساس پنج کشور طرف توافق هسته‌ای با ایران که هنوز به این توافق پایبند هستند (چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان) از چهارم ماه مه برای همکاری با تهران در این دو عرصه ممکن است دچار مشکل شوند.فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای از این اقدام واشنگتن و عدم تمدید معافیت هشت کشور خریدار اصلی نفت ایران "عمیقا" ابراز تاسف کردند.در این بیانیه با تاکید بر کلیدی بودن توافق هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ثبات و امنیت منطقه، تصریح شده که سه کشور اروپایی همچنان به این توافق پایبند هستند.
بولتون و تحریک ایران
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته است آمریکا در واکنش به رفتارهای نگران کننده ایران، در حال استقرار ناوگروه "یواس‌اس آبراهام لینکتن" و شماری بمب افکن در منطقه تحت نظارت "سنتکام" (فرماندهی مرکزی آمریکا) است.او گفت هدف فرستادن پیام روشنی برای حکومت ایران است که "هر گونه حمله ای به منافع آمریکا یا متحدان این کشور با نیرویی بی‌امان روبرو خواهد شد."


بولتون در بیانیه ای نوشت: "آمریکا قصد جنگ با رژیم ایران را ندارد اما کاملا آماده واکنش نشان دادن به هرگونه حمله ای چه از سوی سپاه پاسداران، نیروهای نظامی متعارف ایران یا گروه های نیابتی (ایران) است."بولتون نگفت که به کدام اقدامات تحریک آمیز ایران اشاره دارد، با این حال تنش میان دو کشور در چند هفته اخیر در پی تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران از سوی آمریکا بار دیگر اوج گرفته است.یک مقام وزارت دفاع آمریکا در مورد علت این تصمیم به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که "نشانه های روشنی" وجود داشت که ایران و گروه هایی که به نیابت از آن عمل می کنند برای حمله ای احتمالی به نیروهای آمریکایی در منطقه آماده می شدند.این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت گمان می رود نیروهای آمریکایی در دریا و خشکی هدف بالقوه باشند و پنتاگون استقرار این ناوگروه را تایید کرده است. شورای عالی امنیت ملی ایران دولت ایالات متحده را "حامی تروریسم" و نیروهایش در غرب آسیا را "گروه تروریستی" معرفی کرده است. در بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران آمده بود که "فرماندهی مرکزی ایالات متحده" (سنتکام) را به خاطر آنکه مسئول اجرای "سیاست‌های تروریستی دولت امریکا" در منطقه غرب آسیا است که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را برای "تحمیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده" به خطر انداخته یک گروه تروریستی می خواند.محمدعلی جعفری فرمانده وقت سپاه، روز هفتم آوریل گفته بود با قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان های تروریستی، نیروهای آمریکایی در غرب آسیا "دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت." حیطه عملکرد سنتکام خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای میانه است که نقش اصلی را در حمایت از عملیات در جنگ های عراق و افغانستان داشته.ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و ناوگروه همراهش در ماه آوریل در منطقه مدیترانه بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها