رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 440852

رفتارتند مقامهای کاخ سفید نشان می دهد

طبل جنگ دردستهای جنگ طلب های آمریکایی

ساعت 24- گفتار و رفتار مقامهای جنگ خواه آمریکایی دربرابرایران حالا تند تر از هرزمان دیگر شده است . بررسی فرایند رفتار مقامهای آمریکایی آنطور که از حرفهایشان می شود فهمید نشان می دهد انها دنبال بهانه ای از ایران هستند تا به جهان اثبات کنند ایران است که دنبال جنگ می گردد.

پمپ
درفاصله کمتر از یک هفته جان بولتون و مایک پمپئو و حالا وزیر دفاع موقت امریکا ایران را متهم می کنند می خواهد منطقه را ناامن کند و تحرکات جدی به ویژه درعراق دارد.

پمپئو در عراق

تازه ترین اقدام آمریکایی ها از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا امریکا بوده است که در پی سفر غیرمنتظره خود به بغداد اعلام کرده درباره امنیت نیروهای آمریکایی در این کشور و وضعیت شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران به طور جداگانه با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، گفتگو کرده است.مایک پمپئو شبانه و تحت تدابیر امنیتی شدید به عراق سفر کرد. او پس از ترک عراق به خبرنگاران همراه خود گفت که هدف از این سفر مطلع کردن مقامات ارشد عراق از "جریان تهدیدات افزایش یافته است که ما دیده ایم."وزیر امور خارجه آمریکا درباره تهدیدات نظامی منتسب به حکومت ایران جزئیاتی بیان نکرد اما گفت واشنگتن درباره "حمله قریب الوقوع" نیروهای تحت امر ایران "اطلاعات مشخصی" داشته است.او گفت آمریکا از حاکمیت ملی عراق حمایت می کند و افزود: "ما نمی خواهیم کسی در امور داخلی آنها دخالت کند، به خصوص با حمله به کشورهای دیگر در عراق."به گفته آقای پمپئو، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق پذیرفته اند که مسوولیت کشور خود در تامین امنیت نیروها و مراکز آمریکایی را جدی تلقی می کنند.کاخ سفید یکشنبه گذشته اعلام کرد در واکنش به "تحرکات و رفتارهای نگران‌کننده ایران" ناوگروه "یواس‌اس آبراهام لینکلن" و یک یگان بمب افکن را به خلیج فارس فرستاده است.بیل اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) روز سه شنبه (هفت مه/۱۷ اردیبهشت) به خبرگزاری رویترز گفت که یگان بمب افکن اعزامی، شامل بمب افکن استراتژیک بوئینگ بی-۵۲ نیز می شود.رویترز به نقل از منابع ناشناس خود گزارش داد که چهار فروند بمب افکن غول پیکر بی-۵۲ قرار است که به منطقه خلیج فارس فرستاده شوند.یک سخنگوی پنتاگون می گوید بمب افکن های استراتژیک بی ۵۲ - نماد قدرت هوایی آمریکا - هم به منطقه اعزام می شوند.

اخطار وزیر دفاع

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد "اعزام ناو هواپیمابر "آبراهام لینکلن" به خاورمیانه پاسخی است به نشانه های تهدید جدّی از سوی نیروهای رژیم ایران."پاتریک شاناهان از رژیم ایران خواسته است که دست از تحریک بردارد. او سپس تأکید کرده است : "رژیم ایران را مسئول هر گونه حمله علیه نیروهای آمریکایی و منافع آمریکا می‌دانیم."برای اولین بار ایالات متحد آمریکا کارزار فشارهای سیاسی و اقتصادی خود را علیه رژیم اسلامی ایران به حیطۀ نظامی کشانده و برای این منظور ناو هواپیمابر "آبراهام لینکلن" به همراه شماری بمب افکن را تحت هدایت فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه به آب های خلیج فارس فرستاده است.بر پایۀ سایت خبری "آکسیوس" سرویس های اطلاعاتی اسرائیل به تازگی اطلاعاتی را دربارۀ طرح های احتمالی جمهوری اسلامی ایران برای آماج قرار دادن اهداف آمریکا یا متحدان آن در خلیج فارس، نظیر عربستان سعودی و امارات متحد عربی، به دولت واشنگتن منتقل کرده اند.

یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به "آسوشیتدپرس" گفته است که بر پایۀ اطلاعات به دست آمده رژیم ایران قصد داشته نیروهای آمریکایی را در دریا و زمین آماج حمله قرار بدهد.ایالات متحد آمریکا پس از اشغال عراق در سال ۲٠٠٣ به حضور ناوهای هواپیمابر خود در خلیج فارس خاتمه داده بود و پایگاه های هوایی و دریایی آمریکا در قطر، بحرین و دیگر کشورهای عرب منطقه، واشنگتن را از حفظ ناوهای هواپیمابر خود در آب های خلیج فارس بی نیاز ساخته بود.

مقاله فارین پالیسی

محمد طبیبیان اقتصاددان آیرانی نیز با ترجمه بخش هایی از مقاله مجله معتبر فارین پالیسی که در زمینه دیپلماسی مطلب منتشر می کند نوشته است : مقاله استدلال می کند سیاست ترامپ در مقابل ایران به نحو فزاینده ای خطر ناک شده است. شواهد فزاینده ای وجود دارد که ترامپ در مسیر جنگ قرار دارد - خواه آگاهانه باشد یا غیر آن. با توجه به تحولات اخیر در منطقه به نظر می رسد برخی ارزیابی های داخلی در مورد نیت آمریکا از ارسال ناوگان جدید به منطقه غیر واقع بینانه است. برخی افراد استدلال می کنند که سازمان سی آی ا به ترامپ پیشنهاد داده با ایران وارد جنگ نشود! باید توجه داشت روابط ترامپ و سیا بسیار تیره است و اصولا در موارد دیگر هم عکس توصیه آنان عمل کرده. منطقی نیست که افرادی ارزیابی خودشان را بر این تصور دور از واقعیت استوار کنند، که ترامپ اهمیتی برای ارزیابی سی آی قایل است. برخی دیگر استدلال می کنند بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته است آمریکا قصد حمله به ایران را ندارد. این "بیان نیت" از نظر سیاست داخلی مهم است. چون بدون این که مجلس اجازه دهد دولت آمریکا نمی تواند وارد در گیری نظامی شود. اما اگر بهانه ای بدست بیاورند که مثلا امنیت نیرو های آمریکا در خطر است رییس جمهور می تواند تا یک ماه نیروهای نظامی را در گیر کند و سپس به دنبال اخذ مجوز قانونی بر آید. بنا بر این بیان این که وارد جنگ شدن با نیت قبلی نبوده از نظر حقوقی و توجیه عمل کرد بر اساس قانون مهم است و نباید بیش از این روی آن حساب کرد.دیگر این که اکنون آمریکا وزیر دفاع ندارد و یک جانشین این نقش را بعهده دارد. وزیر دفاع قبلی جیمز ماتیس به دفعات از اجرای دستورات تهاجمی ترامپ اجتناب کرد(از جمله در سوریه). اکنون اختیار در دست جنگ طلبان دیوانه ای مثل بولتون است و این شرایط را نبایست دست کم گرفت.با توجه به نکات بالا از اهمیت فوق العاده بر خوردار است که نسبت به اقدامات تحریک آمیز و هیجانی اجتناب شود تا بهانه ای بدست این مجموعه داده نشود چون این بهانه ها کلید اقدامات بعدی آمریکا خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها