رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 441784

روایت های رسمی از انفجار کشتی ها درفجیره امارات

شلیک کنندگان در سایه

کانال تلویزیونی لبنانی المیادین یکی از رسانه هایی بود که زودتر از رسانه های دیگر و با نقل قول از منابع محلی، گزارش داد و این خبررامخابره کرد که چندین انفجار قدرتمند در روز یکشنبه در بندر فجیره در امارات متحده عربی باعث اثر آتش سوزی حداقل هفت تانکر نفتی شده است .

کشتی
dir="RTL">المیادین نوشت : "انفجارهای قدرتمندی در بندر فجیره رخ داد. این انفجارها قدرتمند و متوالی بودند، آنها از 4.00 تا 7.00 صبح ادامه داشتند."به گفته منابع، هفت تا ده تانکر نفتی در این حادثه آتش گرفتتند. منابع اشاره کردند که علت آتش سوزی هنوز مشخص نشده است .چهار فروند کشتی تجاری در آبهای ساحلی امارات عربی متحده در «عملیات خرابکارانه» هدف گرفته شدند.رسانه های فارسی زبان اروپایی و حتی رسانه های آمیکایی با تاخیر خبر را منتشر کردند اما امروز دوشنبه نیز این رسانه ها به نقل قول رسمی اکتفاکردند. درباره داستان نفت کش ها درفجیره چند روایت رسمی منتشر شده است که از دل انها چیزی بیرون نمی اید و معلوم نمی شود این انفجارها از سوی چه کسانی و از کجا انجام شده است . کارشناسان می گویند احتمال اینکه ملیت شلیک کنندگان از کشورهای خارج از منطقه باشد را باید جدی گرفت.

روایت امارات

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات عربی متحده «وام» به نقل از وزارت امور خارجه این کشور حاشیه خلیج فارس، حوادث روز یکشنبه تلفات جانی در پی نداشته است. امارات در توییتی و با «خرابکارانه» خواندن این عملیات نوشته است که در «معرض خطر قرار دادن جان خدمه کشتی‌ها پیامدهایی خطرناک» دارد.پیش‌تر، خبرگزاری رسمی امارات به نقل از دفتر حکومت شیخ نشین فجیره در امارات عربی متحده، در بیانیه‌ای اخبار مبنی بر چند انفجار و آتش‌سوزی در بندر این شهر را تکذیب کرده بود.

روایت فجیره

دفتر رسانه‌ شیخ نشین فجیره ضمن درخواست از رسانه‌ها مبنی بر انتشار اخبار تایید شده و درست اعلام کرده بود که فعالیت‌های روزانه در این بندر روال عادی خود را دارد و اخلالی در فعالیت‌های فجیره ایجاد نشده استعلی عبید الطنیجی» مدیر سازمان دفاع مدنی فجیره نیز ضمن تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر وقوع انفجار و آتش سوزی در این شهر بندری، جو حاکم بر فجیره را عادی خوانده بود.

روایت عربستان

خالد فالح، وزیر نفت عربستان، در بیانیه‌ای که صبح ۲۳ اردیبهشت ماه در خبرگزاری رسمی کشورش منتشر شده، می‌گوید دو نفتکش سعودی در «منطقه ویژه تجاری امارات متحده عربی» هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند.به گفته فالح این «عملیات خرابکارانه» در نزدیکی ساحل بندر فجیره و در زمانی رخ داده که نفتکش‌ها در حال عبور از منطقه و ورود به خلیج فارس بودند. یکی از نفتکش‌ها قرار بود بارگیری و عازم ایالات متحده شود.واقعه تلفات انسانی و زیست‌محیطی نداشته اما «خسارت‌های جدی به ساختار هر دو شناور زده است.وزارت نفت عربستان می‌گوید «جامعه بین‌المللی وظیفه‌ای مشترک برای حفاظت از امنیت دریانوردی و نفتکش‌ها دارد تا پیامدهای چنین رخدادهایی بر بازار انرژی و خطراتی که برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند، کاهش یابد».

روایت ایران

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حوادث برای چند کشتی در دریای عمان را نگران‌کننده و تأسف‌بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.وی با اشاره به تأثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها