رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 441925

خودتان ارزداده اید و حالا مناقشه درست می کنید

همدستی بخشی از دولت با افراطیون سیاسی

ساعت24 -بانک مرکزی تحت ریاست عبدالناصر همتی سیاسی ترین دوران عمر 60 ساله خود را سپری می کند. نگاهی به یادداشت های اینستاگرامی رییس بانک مرکزی نشان می دهد او برای تیره و تارکردن فضای داوری نسبت به کارنامه ارزی و بانکی این نهاد بیشترین حمله ها را نخست به رهبری سیاسی آمریکا و سپس بخش خصوصی ایران داشته است.

خبر
این یادداشت ها وانمود می کنند دلیل اینکه نرخ ارز در یک جا نمی ایستد و برخلاف ادعای رییس بانک مرکزی به بالاتر می رود برنامه ریزی امریکا برای بی ثبات کردن این بازار است و چنین نشان می دهد که اگر تدبیر بانک مرکزی نبود لابد نرخ هردلار به بیست هزارتومان یا بالاتر می رسید. از سوی دیگر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از هرفرصتی استفاده کرده و می گویند صادرکنندگان ایرانی ارز حاصل از صادرات را به بازار برنمی گردانند و نرخ ارز به همین دلیل افزایش یافته است.

بانک مرکزی البته هرگاه بازی قیمت را دربازار ارز از دست می دهد ترفندی می زند تا سردرگمی هار افزون تر کند . مثلا می توان به همزمانی ادعای رییس بانک مرکزی مبنی براینکه دلار 13هزار تومانی دربازار خریدار ندارد و افزایش نرخ دلار تا 15 هزارتومان و انتشار معنادار کسانی که دلار 4200 تومانی یا دلار نیمایی گرفتند اشاره کرد. بزرگ نمایی برخی از روزنامه ها درباره اینکه برخی میلیارددلاری ارز گرفته اند نیز عجیب است و البته دراین میان برخی رسانه های منتسب به افراطیون نیز از خوشحالی چنین افشاگری های دولتی سر از پا نمی شناسند. مهمترین پرسش این است که کسانی که دلار 4200 تومانی یا دلار نیمایی گرفته اند به زور و تهدید یا فریب این کارراکرده اند؟ یعنی کسی از میان این افراد هست که با مرعوب کردن مدیران وزارت صمت یا بانک مرزی دلار ارزان گرفته باشد ؟ این یک پرسش بسیار مهم است که باید جواب داده شود تا بازی دراین میدان پیچیده تر نشده و تهدیدهای فزاینده سیاسی که این روزها بر زبان و قلم افراطیون جاری شده است به اقدامهای ناشناس تبدیل نشود. این راهبرد خطرناکی است که برخی از مدیران دولت برای پوشاندن ضعف های بینشی و کارکردی خود برگزیده و با دادن آدرس های عوضی می خواهند بخش خصوصی را قربانی کنند. درحالی که رییس سازمان توسعه تجارت آماردقیقی از کسانی که سابقه تجارت خارجی طولانی دارند و کسانی که دراین یک سال وارد فعالیت تجارتی شده اند دارد و آنها را اعلم می کند چرا دولت به جای سوزاندن ترو خشک باهم جلوی متخلفان را نمی گیرد. آیا این همه داد و فریاد برای این نیست که بساط تجارت خارجی خصوصی را جمع کرده و این فعالیت را به انحصار دولت و نهادها ی دیگر دربیاورند. آیا رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد که البته هردو اقتصاد خوانده اند این امر بدیهی در اقتصاد را فراموش کرده اند که درشرایط ثابت ماندن عرضه یک کالا و عقب ماند عرضه از تقاضای امروز و تقاضای فردای یک کالا به افزایش قیمت یک کالا منجر می شود؟ این چه بازی است که بخشی از دولت درآورده و درحالی که رییس دولت درگیر مسایل سیاست خارجی است و درغیاب عنصر شجاعت در کابینه آن را به راهبرد تبدیل کرده و بنای یک رفتار خطرناک احتمالی را می گذارند. ریاست محترم بانک مرکزی که می نویسد حالا توپ اینستکس درزمین اروپا است آیا به این فکر نمی کند که این حرف چه فاده ای دارد ؟ فرض کنیم حرف شما درست باشد خوب چه اتفاقی می افتد؟ مگر ما با اروپا مسابقه داریم؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها