رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 441961

ترامپ برعکس توصیه شورای ملی ایرانیان آمریکا عمل کرد

فشار حداکثری به جای گشایش حداکثری

ساعت24 -شورای ملی ایرانیان آمریکا که دران افراد نام آشنایی مثل یرواند آبراهامیان تاریخ نویس ،هادی و جواد صالحی اصفهانی دو برادر اقتصاددان که هرسال به ایران می آیند و با رسانه های ایران گفت و گو کرده و به نهادهای پژوهشی رفت و آمد دارند ، نوام چامسکی منتقد دولت ها و نظام سیاسی آمریکا ، ریچارد دالتون سفیر پیشین بریتانیا درایران ، گری سیک پژوهشگرامریکایی و ماروین زونیس نویسنده چند کتاب در باره محمد رضا پهلوی عضویت دارند و در هنگامه روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکا نامه ای به او نوشته و توصیه هایی کردند.

چامسکی
انها دراین نامه خواستار گشایش حداکثری با ایران از سوی دولت ترامپ شده بودند. اما حالا و پس از سپری شدن بخش بیشتر ریاست جمهوری ترامپ نشان می دهد او درست خلاف این توصیه ها عمل کرده و به جای راهبرد گشایش حداکثری با ایران راهبر فشار حداکثری را برگزیده اند.
در بخشی از این نامه شورای ملی ایرانیان در امریکا آمد ه است: رئیس‌جمهور ترامپ باید محرمانه به رهبران ایران پیام دهد آمریکا به دنبال سرنگونی حکومت ایران نیست و در عوض برای بنا گذاشتن منافع مشترک و مدیریت مسالمت‌آمیز اختلافات، درصدد تعامل پیوسته دیپلماتیک برآید. دنبال کردن این امر مستلزم چهار گام است: ایالات متحده باید پایبندی خود به اجرای جدی تعهدات این کشور در توافق هسته‌ای را ابراز دارد؛ به دنبال برقراری فوری تماس بین وزیر امورخارجه جدید و وزیر امورخارجه ایران باشد؛ علناً بر رهبری وزارت خارجه در وظیفة اجرایِ بین‌سازمانیِ توافق هسته‌ای تأکید دوباره کند؛ ارزیابی درون‌سازمانی سطح بالایی از ابعاد و گستره‌ای که سیاست جدید تعامل یا تعارض با دیگر مؤلفه‌های سیاست ایالات متحده در قبال ایران دارد، صورت دهد؛ و سرانجام، نحوه تنظیم دوباره این سیاست‌ها برای سازگاری بهتر با دوران پس از توافق هسته‌ای را روشن سازد. رئیس‌جمهور ترامپ برای بیشینه‌سازی احتمال موفقیت پیگیری این گام‌ها باید به فکر انتصاب یک فرستاده ویژه برای ایران باشد تا متضمن تداوم و اعتمادسازی در روابط ایالات متحده و ایران باشد. این فرستاده ویژه باید پیشینه و سابقه کار تعامل دیپلماتیک موفق با ایران را داشته باشد.
منافع آمریکا حکم میکند که به فشارها برای استفاده از اختیارات اجرایی موجود جهت اعمال تحریمهایِ بیشتر در زمینه هایی که شتاب کنگره برای لوایح قانونی تازه تحریمها علیه ایران را تقویت خواهد کرد، بی اعتنایی کند. این یک دام است. مخالفان بهبود روابط با ایران در خصوص برنامه هستهای این کشور هم از این استدلالها استفاده کردند، اما قوه مجریه مانع اقدام بیشتر کنگره نشد. در واقع، خود قوه مجریه بخشی از استدلالها برای لوایح بیشتر قانون تحریمها شد. آغاز به کار دولت ترامپ، فرصتی مناسب است تا واشنگتن، ارزیابی خود از اهداف و جاه طلبی های تهران را دوباره بررسی کرده و به برآورد میزان تهدیدی بپردازد که این اهداف و جاهطلبی ها در دوران پسا-برجام متوجه منافع ایالات متحده میکنند. این امر برای برنامه ریزی جدید استراتژیک ضروری است و بازتنظیم مطلوب جنبه های مختلف سیاست ایالات متحده که اکنون باعث تداوم تعامل شدهاند، در نهایت بخشی از ابزار سیاستی آمریکا است. با توجه به احتمال انتخاب مجدد دولت روحانی که توانسته مذاکرات هسته ای را با موفقیت به سرانجام برساند، ایران وارد دورهای نسبتاً طولانی از فضای آرام پس از انتخابات خواهد شد که با مشخص شدن منافع اقتصادی و امنیتی برجام برای بازتنظیم سیاستهای این کشور در قبال آمریکا، سازنده خواهد بود. مذاکرات صبورانه و نتیجه بخش، مزایای استراتژیک تعامل و طرز تفکر مسالمت آمیزتر را نشان داده است. یک استراتژی جدید که نشان از فرایندی دارد که برجام را ممکن ساخته و سنجیده بر این توافق تکیه میکند، در راستای منافع آمریکا است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها