رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 442138

علت طولانی شدن «کانکس‌نشینی» در سرپل‌ذهاب

ساعت24 - جانشین بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه می‌گوید اغلب کسانی که هنوز در چادر یا کانکس زندگی می‌کنند خانوارهای مستاجر هستند که در انتظار دریافت زمین دولتی به سر می‌برند؛ برخی هم که خانه دارند از ترس پس‌لرزه‌های بعضاً ۵ ریشتری در واحدهای بازسازی شده خود ساکن نمی‌شوند.

علی فولادی اظهار کرد: پس از حدود ۱۸ ماه که از زلزله کرمانشاه می‌گذرد بیش از ۲۹ هزار و ۲۰۰ واحد تخریب شده به بهره‌برداری رسیده است. ۶۶ هزار واحد هم تعمیری بوده که تکمیل شدند. در شهر سرپل ذهاب که بعضاً تصاویری از استقرار خانواده‌ها در کانکس و چادر منتشر می‌شود حدود ۶۵۰۰ واحد تخریب شد که هم‌اکنون ۵۲۰۰ واحد آن به طور کامل بازسازی شده و مابقی تا حدود یک ماه آینده تکمیل می‌شود. ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد نیز تعمیری بوده که به طور کامل بازسازی شده است.

وی افزود: تعداد زیادی از کانکس‌ها و چادرها در سرپل‌ذهاب بلااستفاده است، با این حال حدود ۳۰۰۰ خانواده در کانکس و چادر زندگی می‌کنند. در مواردی که بر اساس کد ملی افراد ارزیابی می‌کنیم می‌بینیم به طور مثال، فردی خانه‌اش تکمیل شده، تسهیلات گرفته، پایان کار صادر شده اما به دلیل پس‌لرزه‌ها از حضور در خانه نگران است. از زمان زمین‌لرزه کرمانشاه بیش از ۶۰۰۰ پس‌لرزه بعضاً بالای پنج ریشتر اتفاق افتاده است. مخصوصاً خانم‌ها به هیچ عنوان وارد واحدهای مقاوم‌سازی نمی‌شوند.

جانشین ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با بیان این‌که در چند مرحله با همکاری بنیاد مسکن، شهرداری و فرمانداری، کانکس‌ها جمع‌آوری شده‌اند، گفت: در حال حاضر کمتر از ۴۰۰۰ کانکس در شهر سرپل‌ذهاب وجود دارد که عمده این افراد مستأجرانی هستند که قبل از زلزله هم واحدی نداشتند. به مستأجران مجموعاً ۱۷ میلیون تومان وام معیشت، کمک بلاعوض معیشت و کمک بلاعوض اجاره بها پرداخت کردیم تا یک خانه اجاره کنند. در جلسات ستاد بازسازی، وزارت راه و شهرسازی قول زمین رایگان و ساخت خانه به این افراد داده و بعضاً اجاره‌نشین‌ها در انتظار این وعده به سر می‌برند. در بعضی شهرها مثل قصرشیرین، واگذاری زمین و تسهیلات ساخت به مستاجرها در حال انجام است. بعضی از مستاجرها هم خودشان زمین تهیه کردند که ما از نظر تسهیلات و مصالح ساختمانی به آنها کمک کردیم.

به گفته فولادی، در شهر سرپل ذهاب تقریباً معادل واحدهای تخریب شده، واحد تکمیل شده وجود دارد اما بسیاری از افراد طبقات مازاد تعریف کردند و یک خانه با رعایت استاندارد و ضوابط فنی می‌سازند. مثلاً پلاکی که یک طبقه بوده، دو طبقه یا سه طبقه می‌سازد. بنیاد مسکن به عنوان فرصت‌سازی برای خانواده‌ها با این موارد موافقت کرده است. مثلاً پسر یک خانواده ازدواج کرده و لازم است یک طبقه دیگر بسازند. بعضاً هم متراژ بیشتری گرفته‌اند و به تدریج با توجه به بودجه و توان خودشان در حال ساخت هستند و ما هم به ساخت و ساز کمک می‌کنیم.

وی درباره شرایط مستأجران تاکید کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به شرط تأمین زمین رایگان دولتی، تسهیلات ساخت در اختیار خانوارهای مستأجر قرار می‌دهد. زمین در حیطه اختیارات ما نیست و مربوط به وزارت راه و شهرسازی می‌شود. ما فقط کار بازسازی را انجام می‌دهیم. البته پالایشی که در خصوص ۳۰۰۰ خانوار کانکس‌نشین صورت گرفته مشخص شد بعضاً از امکانات و زمین دولتی استفاده کرده‌اند یا دارای خانه هستند که از چرخه دریافت خدمات خارج می‌شوند. تعداد واقعی باقی‌مانده حدود ۲۵۰۰ خانوار است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها