رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 442185

پارسال منفی؛ امسال ۱۸۰ درجه مثبت

ساعت24 - ۴۲ روز ابتدایی سال گذشته و امسال در بورس تهران شرایط متفاوتی تجربه شده است؛ به‌گونه‌ای که نماگر اصلی بازار سرمایه در یک ماه و نیم ابتدایی امسال ۳۲ هزار واحد رشد کرده اما در مدت مشابه پارسال ۲۰۰۰ واحد با افت مواجه شده بود.

معاملات بازار سهام در حالی رونق گرفته که این رونق ناشی رشد اقتصاد نیست، بلکه ناشی از افزایش تورم و رشد قیمت ارزهای خارجی است. این موضوع سبب شده در هفته‌های گذشته شاهد رکوردزنی لحظه به لحظه شاخص‌های بازار سهام باشیم.

این روند از خرداد پارسال شروع شد و تا نیمه‌های آن سال نیز ادامه داشت. بعد از آن بازار با اصلاح قیمت‌ها مواجه شد و از ابتدای سال جاری نیز دوباره فعالان بازار سهام شاهد افزایش قیمت‌ها هستند.

بازدهی بیش از ۱۸ درصدی بورس در سال جاری

در ابتدای سال ۱۳۹۸ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در تراز ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحدی قرار گرفت و تا امروز بیش از ۳۲ هزار واحد رشد کرده و از ۲۱۰ هزار واحد گذشته که در نتیجه بازدهی بیش از ۱۸ درصدی را به سرمایه‌گذاران داده است.

شاخص بازار اول در ابتدای سال در نیمه کانال ۱۳۳ هزار واحدی قرار داشت و میزان تغییر آن از ابتدای سال بیش از ۲۵ هزار واحد بود. در نتیجه این شاخص نیز بیش از ۱۹ درصد رشد کرده است. همچنین شاخص بازار دوم بیش از ۵۷ هزار واحد معادل ۱۶ درصد رشد کرده است.

این آمار در حالی است که در ابتدای سال ۱۳۹۷ شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در تراز ۹۵ هزار و ۸۱۹ واحدی قرار داشت اما بعد از ۱.۵ ماه از سپری شدن سال ۱۳۹۷ این شاخص بیش از ۲۰۰۰ واحد افت کرد؛ البته این افت پایدار نماند و با شروع ماه سوم سال، تاریخ‌سازی‌ها و رکوردشکنی‌ها آغاز شد.

با توجه به این آمارها روند حرکتی نماگر اصلی بازار در سال جاری نسبت به سال قبل کاملاً متفاوت بوده است؛ به طوری که این شاخص در ۱.۵ ماه ابتدایی امسال بیش از ۳۲ هزار واحد رشد کرده اما در مدت مشابه سال گذشته این شاخص با افت ۲۰۰۰ واحدی مواجه بوده است.

در این میان فضای کلی معاملات از نظر حرکت سرمایه‌گذاران به سمت عرضه یا تقاضا در بازار را می‌توان در ۱۴ ماه جاری به هم نزدیک دانست، چراکه در این ماه‌ها شرایط بازار نسبتاً هیجانی و کم ارتباط با میزان تولید و فروش شرکت‌ها بود و تصمیمات سرمایه‌گذاران از بازارهای غیر مولدی همچون بازار ارزهای خارجی تأثیر می‌پذیرفت.

اگر بخواهیم به ارزش معاملات نیز از ابتدای امسال تاکنون نگاهی داشته باشیم باید گفت این عدد از ابتدای سال جاری بیش از ۳۵۲ هزار میلیارد ریال بوده و حجم معاملات به ۱۴۰ هزار و ۲۹۴ رسیده است.

تعداد معاملات انجام شده نیز به حدود ۹ میلیون نوبت رسیده است که این آمارها نسبت به ماه‌های انتهایی سال گذشته رشد نسبتاً بالایی را نشان می‌دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها