رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 442243

اختلاف‌نظر انگلیس و آمریکا درباره ایران خبرساز شد

ساعت 24- درحالی‌که پنتاگون با طرح ادعاهای ساختگی مبنی بر قصد نیروهای هم‌پیمان ایران برای حمله به اهداف آمریکا در منطقه، جنگ روانی تازه‌ای به انداخته، یک فرمانده انگلیسی برخلاف این ادعا تصریح کرد که تهدیدی از سوی نیروهای هم‌پیمان ایران در عراق و سوریه افزایش نیافته است.

style="text-align:justify">درحالی‌که پنتاگون با طرح ادعاهای ساختگی مبنی بر قصد نیروهای هم‌پیمان ایران برای حمله به اهداف آمریکا در منطقه، جنگ روانی تازه‌ای به انداخته، یک فرمانده انگلیسی برخلاف این ادعا تصریح کرد که تهدیدی از سوی نیروهای هم‌پیمان ایران در عراق و سوریه افزایش نیافته است.

'گریس گیکا' که معاونت فرمانده ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش را برعهده دارد روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ما به اقتضاء شرایطی که در آن قرار داریم تحرک نیروهای موردحمایت ایران و سایر گروه ها را زیر نظر داریم. اما همان‌طور که گفتم تحرکی از سوی نیروهای هم‌پیمان ایران دیده نشده است.

هرچند این فرمانده انگلیسی بعداً تلاش کرد تا سخنان خود را توجیه کند اما انعکاس آن در رسانه‌های خبری تاحدی بالا گرفت که مرکز فرماندهی آمریکا (سنتکام) مجبور شد سخنان وی را تکذیب کند.

سخنگوی مرکز فرماندهی آمریکا مدعی شد که سخنان گیکا برخلاف تهدیدهای معتبری است که شناسایی شده و درنتیجه «هم‌زمان با آنکه ما تهدیدهای قریب‌الوقوع احتمالی علیه نیروهای آمریکایی در عراق را تحت نظر داریم و به‌دقت آن را رصد می‌کنیم، ائتلاف ضد داعش در سطح بالایی از هشدار قرار دارد».

دولت آمریکا به تازگی مدعی شده اطلاعاتی از قصد نیروهای هم‌پیمان با ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق دریافت کرده است. ایران این ادعاها را رد کرده است.

نشریه ایندیپندنت در گزارشی در همین رابطه نوشت: مقامات اطلاعاتی و نظامی اروپا و آمریکا طی یک سال گذشته اذعان داشته‌اند که منشاء اقدامات متجاوزانه در تهران نیست بلکه در واشنگتن از سوی جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید است که دونالد ترامپ را علیه ایران تحریک می‌کند.

این نشریه انگلیسی افزود: یک مقام آمریکایی می‌گوید اطلاعات جدید آمریکا درباره افزایش تهدید ایران، مساله بزرگ و شایسته برنامه‌ریزی نظامی توسط بولتون نیست. مقامات عراقی هم می‌گویند که نسبت به مدارک ارائه‌شده توسط مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا درباره تهدید پایگاه‌های آمریکایی در عراق تردید دارند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته در دیدار با پمپئو خواستار حداکثر خویشتن‌داری شده تا کار به درگیری نظامی نکشد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها