رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 442961

راه‌اندازی موزه با هدف بهره‌گیری از سنت و دستاوردهای گذشته

ساعت24 -معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ثبت آثار نشان دهنده تجربه تاریخی است که آینده از مسیر گذشته می‌گذرد، هدف از راه‌اندازی موزه‌هایی که امسال ایجاد می‌شوند را برای بهره‌گیری از سنت و دستاوردهای گذشته عنوان کرد.

سازمان میراث فرهنگی
محمد حسن طالبیان عصر یکشنبه ۲۹ اردیبشهت در آئین افتتاح نمایشگاه مجموعه آثار مربوط به آب در دوره‌های مختلف تاریخی در موزه آب انبار وکیل شیراز بیان کرد: ثبت آثار تاریخی در شمار آثار ملی و جهانی موجب آشنایی بیشتر مردم با آثار تاریخی می‌شود.

وی افزود: ارزش اقتصادی اموال نیز موضوع دیگری است؛ چنانچه در شیراز در مورد خانه‌های تاریخی این اتفاق افتاده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تصریح بر اینکه از طرفی ثبت آثار تاریخی می‌تواند در مقابل تهاجمات فرهنگی مؤثر باشد، گفت: در این صورت مردم می‌دانند که به کجا متعلق هستند و به سهم خود این آگاهی موجب ارزشمندتر شدن یک اثر می‌شود.

طالبیان مجدداً یادآور شد: نمادهای تاریخی در نوشته‌ها و ابزارآلات، ما را به جریانی وصل می‌کند که ارزشمندی اثر را دو چندان می‌کند.

وی به مجموعه داران موزه هم اشاره و با اعلان حمایت از آنها در صورت تمایل این صنف، خاطرنشان کرد: فارس ۱۲ مجموعه دار دارد و آمادگی داریم تا خانه‌های تاریخی را در اختیار آنها برای تبدیل شدن به موزه قرار دهیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تعدد آثار ثبت شده ملی را از مزایای هر کشور دانست و مجدداً از مجموعه‌دارا جهت در اختیار گذاشتن مکان، شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، کمک به ثبت اثار و حفاظت از آنها اعلان کرد.

طالبیان همچنین به طرح بیمه اشیا مجموعه داران هم اشاره و بیان کرد که این طرح در حال حاضر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در شورای نگهبان در حال بررسی است.

وی به اداره هیئت امنایی میراث جهانی هم اشاره و با بیان اینکه هشت آثار تا آخر امسال اضافه می‌شود، عنوان کرد: در فارس تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه و سعدی هیئت امنایی اداره می‌شوند که اداره‌کل میراث فارس می‌تواند محور ساسانی را هم اضافه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس نیز در خصوص موزه آب انبار گفت: این مجموعه آب انبار متعلق به دوره زندیه است که در دوره‌ای از آن استفاده نشده است و در حال حاضر به صورت نمایشگاه تخصصی آب با نمایش ظروف و وسایل مخصوص آب درآمده و در آینده به موزه تخصصی آب تبدیل می‌شود.

مصیب امیری خاطرنشان کرد: در این آب انبار آثار تخصصی از دوره سلجوقیان تا زندیه موجود است.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها