رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 442983

محمد لاهوتی خصوصی دربرابر همتی دولتی ها

جنگ دلار علنی و آشکار شد

ساعت 24 - عبدالناصر همتی از همان روزهای که به بازار کار و فعالیت آمد و حالا به نظر می رسد به حدود 35 سال می رسد یکسره درنهاددولت و چندسالی هم درزیرمجموعه بنیاد مستضفان فعالیت کرده است و هرگز نمی داندکه سرمایه گذاری رتجارت و کارخانه و معدن داری چه سختی هایی دارد. این دیوان سالار دولتی انگار به رییس دولت و نهادهای دیگر درباره مهارنرخ دلار وعده های داده است و حالا بازار به او قبال نشان نمی دهد به جای پذیرفتن واقعیتها توپ را به طورناقص به زمین بخش خصوصی می اندازد.

علنی
dir="RTL">نوشته های اینستا گرامی همتی لبریز از بی اعتمادی به صادرکنندگان و سرشار از تهدیداین قشر است که شما را به قوه قضاییه معرفی کرده یا معرفی خواهیم کرد. درروزهای تازه سپری شده اما مدیران ارشد وزارت اقتصاد معلو م نیست با کدام هدف برگسترده تر کردن دامنه وزجنگ ارزی اصراردارند و حتی داغ تر از رییس بانک مرکزی در این میدان فعالیت دارند. انگار انها نیز همچون رییس بانک مرکزی تمنا دارند بازرگانان صادرکننده بدون توجه به قیمت ارزهای معتبر در بازار ازاد ارز دلارهای خود را به قیمتی که اوتمایل دارد به بانک مرکزی بدهد تا این بانک آنها را هرجا دلش خواست هزینه ارزی کند. اما این روزها بازرگانان دیگر تاب این داوری های از دست داده و شمشیررا از رو بسته و جنگ ارزی را با رییس بانک مرکزی و مدیران وزارت اقتصاد علنی کرده اند. به طور مثال محمد لاهوتی رییس اتحادیه صادرکنندگان به نمایندگی از صادرکنندگان و لابد به اصرار صادرکنندگان به میدان آمده است. او می گوید: زمینه و انگیزه طرح موضوع عدم بازگشت بخش عمده ای از ارز حاصل از صادرات از سوی مسئولان وزارت اقتصاد، در شرایطی که کشور به آرامش و اطمینان بخشی نیاز دارد، برای فعالان اقتصادی مبهم است. از اینکه چرا چنین آمارهای غیرواقعی در زمینه ارز حاصل از صادرات از سوی مسئولان مطرح شده شگفت زده شدم چراکه رییس کل بانک مرکزی در جلسه ای با هیئت رییسه اتاق ایران و کمیته ارزی به صراحت اعلام کرد که 60 تا 70 درصد از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است.

طرح عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به شکل گیری هجمه ای علیه صادرکنندگان در فضای رسانه ای منجر شد که ادعا می کرد صادرکنندگان از انرژی و منابع ارزان کشور استفاده کرده و کالا صادر کردند اما ارز حاصل از صادرات را آن هم در شرایطی که مردم در شرایط سخت اقتصادی زندگی می کنند، بازنگرداندند. دسترسی مسئولان به آمارهای بانک مرکزی و ارتباط با رییس کل بانک مرکزی از فعالان بخش خصوصی کمتر که نه، بیشتر هم هست. دریافت اطلاعات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی برای مسئولان سخت نیست و خوب است دوستان در وزارت اقتصاد توضیح دهند که با چه پیش زمینه ای و با چه استدلالی آمار بازگشت ارز صارداتی را اعلام کردند. با در نظر گرفتن برخی نکات در محاسبه ارز بازگشتی به چرخه صادرات، و احصاء آمار صادرات پایان سال 97 در پایان فصل اول سال 98، و با بر طرف شدن تفاوت پایه های صادراتی که از ابتدای سال 97 در آمار اثرگذاشته است، درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور 80 تا 85 درصد است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها