رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443020

حمله تند محمد هاشمی به مخالفان دولت: اگر دولت کارها را رها کرده پس چه کسی کشور را اداره میکند

ساعت24 - محمد هاشمی از فعالین سیاسی اصلاح طلب درباره ادعای مخالفان دولت به رهاشدگی امور کشور گفت این حرف فقط ادعاست. دولت برنامه، وظیفه و مسئولیت دارد، مرتب در حال انجام کار است، اگر دولت کارها را رها کرده پس چه کسی کشور را اداره می کند و مسئولیت های دولت را انجام می دهد؟

روحانی در حالی ششمین سال ریاست جمهوری خود را جشن می گیرد که در زمینه هایی از جمله مسایل اقتصادی ، دولتش زیر علامت های سئوال است. از طیف رقیب که بگذریم، خیل عظیمی از اصلاح طلبان نیز به اردوگاه منتقدان پیوستند. اما سئوال اصلی آن است که دولت روحانی در 2 سال پایانی چه سرنوشتی را برای کشور رقم خواهد زد؟

برای پاسخ به این سئوال با محمد هاشمی به گفتگو نشستیم.

دولت در 2 سال پایانی چه کاری می تواند برای کشور انجام دهد؟

دولت در چارچوب برنامه و قانون مصوب مجلس می تواند عمل می کند.

سال 92 وقتی آقای روحانی پیروزی انتخابات ریاست جمهوری شد، یکسری وعده ها به مردم داد، شما امروز بعد از گذشت 6 سال چه ارزیابی میزان محقق شدن آن وعده ها دارید؟

از خودشان باید پرسید. من هیچ گاه در دولت نبودم و نمی دانم. رصد هم نکردم.

شعار اصلی آقای روحانی در سال 92 تنش زدایی در عرصه سیاست خارجی بود اما الان در اوج تنش هستیم، آیا فکر می کنید در دو سال آینده گشایشی در این حوزه رخ می دهد یا باید منتظر ماند تا دولت دیگری روی کار آید، شاید آن دولت کاری کند؟

آنچه در حوزه سیاست خارجی اتفاق افتاد، این بود که ترامپ رئیس جمهور امریکا شد و همه معادلات بین الملل را بر هم زد و معلوم نیست چه کار می کند. به نظر می آید که بیشتر دنبال تجارت و بیزینس است. یک سال و نیم آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود و بستگی دارد در آن انتخابات چه کسی پیروز شود. اگر چهره معتدلی روی کار آید که به قوانین و پیمان های جهانی پایبندی نشان دهد، یک حالت است، یک حالت هم آن است که دوباره ترامپ رئیس جمهور شود. ترامپ به قوانین دوجانبه و چندجانبه و حتی قطعنامه سازمان ملل اعتنایی ندارد. آنچه درباره ایران اتفاق افتاد، عارضه بیرونی است نه تسلیم. این عارضه حتی دامن کشورهای اروپایی، چین، روسیه، ژاپن و کره را هم گرفته است. معتقدم در 2 سال آینده باید دید در عرصه بین المللی چه اتفاقاتی رخ می دهد. دولت روحانی به طور مشخص دستگاه سیاست خارجی در حد توانمندی خود کارهای مهمی را در 6 سال گذشته انجام داد که در تاریخ دیپلماسی جهان بی سابقه بود. حالا ترامپ می گوید «من توافق اوباما با ایران را قبول ندارم و توافق باید به امضای من باشد». این حرف نه قانونی است و نه در جهان خریدار دارد. ترامپ می تواند تشنج آفرینی کند، روابط کشورها را به هم بزند و مشکلات و جنگ روانی درست کند.

طیف منتقد دولت اعتقاد دارد که «دولت کشور را رها کرده» این انتقاد چقدر وارد است؟

چنین مسئله ای نمی تواند وجود خارجی داشته باشد. این حرف فقط ادعاست. دولت برنامه، وظیفه و مسئولیت دارد، مرتب در حال انجام کار است، اگر دولت کارها را رها کرده پس چه کسی کشور را اداره می کند و مسئولیت های دولت را انجام می دهد؟ اینها ادعاهای بدون سندی است که با اهداف انتخاباتی بیان می شود.

حتی برخی منتقدان دولت می گویند «اگر روحانی نمی تواند، استعفا دهد تا کسی که می تواند بیاید و کشور را اداره کند».پشت پرده این درخواست چیست؟

این حرف ها بازی در زمین دشمن است. ناکارآمد نشان دادن دولت مسئله ای است که دشمن می خواهد. دشمن با تریبون های متعدد و سرمایه‌گذاری های کلان بر همین مبنا جلو می رود. کسی هم که در داخل چنین حرفی می زند در زمین دشمن بازی می کند.

اگر آقای هاشمی می بود و حضور داشت از دولت آقای روحانی تا آخر حمایت می کرد؟

نمی دانم، این سئوالی است که باید آدم وحی بداند. من چه می دانم حمایت می کرد یا خیر.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها