رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443101

آسمان امشب، میزبان مقارنه ماه و مشتری +عکس

ساعت 24- رئیس نجوم و اکتشافات فضایی گفت: امشب ماه و مشتری در ساعت ۲۰ به وضعیت مقارنه می‌رسند و ماه در فاصله ۱.۳ درجه شمال این سیاره قرار می‌گیرد.

div>

کورش رکنی رئیس نجوم و اکتشافات فضایی اظهار کرد: مشتری پنجمین سیاره سامانه خورشیدی (از لحاظ نزدیکی به خورشید) و بزرگترین آنهاست که ۱۱ زمین در طول استوای این سیاره جای می‌گیرد، جرم آن بیش از ۲ برابر مجموع جرم تمامی دیگر سیارات است، در سال ۱۹۷۹، فضاپیمای وویجر، سیستم حلقه‌ای کم فروغی (همچون زحل) را اطراف مشتری کشف کرد، تمامی چهار سیاره گازی منظومه شمسی دارای سیستم حلقه‌ای هستند.

وی ادامه داد: نوارهای رنگین قرص این سیاره، ابرهایی از آمونیاک و آب هستند که در جوی از هیدروژن و هلیوم شناور مانده اند؛ تاکنون ۹ فضاپیما این سیاره را ملاقات کرده اند، در حال حاضر فضاپیمای جونوی ناسا در حال کشف جزئیات بیشتری از این سیاره است، جونو در سال ۲۰۱۶ به مشتری رسید.

رئیس نجوم و اکتشافات فضایی بیان کرد: براساس یافته‌های این مدارگرد، لکه سرخ رنگ بزرگ بر روی مشتری، طوفانی بزرگتر از زمین است که به مدت حداقل ۳۰۰ سال این سیاره را درمی نوردد؛ ریشه این طوفان به حدود ۳۰۰ کیلومتر در جو سیاره نفوذ کرده است.

رکنی تشریح کرد: امشب ماه و مشتری در ساعت ۲۰ به وضعیت مقارنه می‌رسند و ماه در فاصله ۱.۳ درجه شمال این سیاره قرار می‌گیرد. در لحظه مقارنه این ۲ جرم در زیر افق قرار دارند. اما شما می‌توانید در ساعت ۲۲:۲۰ زمانیکه جدایی آن‌ها به ۱.۶ درجه می‌رسد این مقارنه زیبا را ببینید.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها