رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443393

پایداریها پاشنه آشیل لاریجانی شدند؟

ساعت 24 -عضو ارشد فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس جدی است و فراکسیون امید دنبال یارگیری به نفع عارف از دو فراکسیون مستقلان و نمایندگان ولایی است.

لاریجانی
معادلات انتخابات هیأت رئیسه سال آخر مجلس دهم هر لحظه تغییر می کند. صحبت ها درباره این موضوع متنوع و بعضا متضاد است. اعضای سه فراکسیون سیاسی دائم در حال موضع گیری و تأیید و تکذیب اخبار مربط به این موضوع هستند.

محمدعلی پورمختار از جمله نمایندگانی است که گرچه خط سیاسی روشنی دارد اما اظهارنظرهای او به واقعیت همواره نزدیک بوده است. این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گرچه رقابت ها بر سر کرسی هیأت رئیسه سال آخر مجلس را جدی توصیف می کند اما می گوید در نهایت تنها با یکی دو تغییر، هیأت رئیسه کنونی به کار خود ادامه می دهد. گفت و گوی مثلث آنلاین با این چهره سیاسی را در ادامه می خوانید:

رقابت ها بر سر کرسی های هیأت رئیسه را چه طور ارزیابی می کنید؟

این رقابت ها همواره بوده اما امسال به لحاظ برگزاری انتخابات مجلس بیشتر شده است چون کسب کرسی هیأت رئیسه برای برخی نمایندگان می تواند در زمان تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد، لذا الان به شدت دارند روی این مسئله کار می کنند و یارگیری انجام می دهند. در نهایت معتقدم همین ترکیب موجود با یکی دو تغییر حفظ خواهد شد.

آقای لاریجانی امسال یک رقابت سبک و بی دغدغه ای را برای کسب کرسی ریاست مجلس تجربه می کند یا همچون سال گذشته با چالش جدی مواجه می شود؟

رقابت سنگین است.

یعنی آقایان عارف و حاجی بابایی خیلی جدی با آقای لاریجانی رقابت می کنند؟

البته آمدن آقای حاجی بابایی تا این لحظه هنوز معلوم نیست و قطعیت ندارد اما حتی اگر هم آقای حاجی بابایی برای ریاست نامزد نشود، رقابت در این سطح جدی و سنگین خواهد بود چون فراکسیون امید عزمش را جزم کرده که کرسی اکثریت اعضای هیأت رئیسه به ویژه ریاست را به دست بگیرد.

یعنی می فرمایید که آقای عارف برای سومین مرتبه شانس خود را برای کسب کرسی ریاست مجلس امتحان خواهد کرد؟

این مسئله تقریبا صددرصد است و دیگر از یک موضوع احتمالی خارج شده است.

اما برخی اعضای فراکسیون امید اعلام کردند که آقای عارف وارد میدان رقابت نمی شود؟

اطلاعات ما حکایت از آن می کند که آقای عارف حتما نامزد ریاست مجلس می شود.

سال گذشته آقای عارف 123 رأی کسب کرد، آرای او نسبت به سال گذشته بیشتر می شود یا کمتر؟

قابل پیش بینی نیست اما اعضای فراکسیون امید خیلی بیشتر از سال گذشته فعال و دنبال یارگیری از دو فراکسیون دیگر هستند. در مجموع به نظر نمی آید تغییر در نسبت آرای سال گذشته رخ دهد بنابراین آقای لاریجانی همچنان رئیس خواهد ماند.

فراکسیون مستقلین که خط قرمز خود را در ائتلاف با سایر فراکسیون ها ریاست آقای لاریجانی اعلام کرده و گفته بر سر این موضوع حاضر به چانه زنی و مذاکره نیست اما آیا فراکسیون امید می تواند از درون فراکسیون نمایندگان ولایی به ویژه با نمایندگان همسو با جبهه پایداری پیوند بخورد و موقعیت آقای عارف را تقویت کند؟

معلوم نیست که به وحدت برسند. تقریبا می توان پیش بینی کرد که طیف نمایندگان همسو با پایداری هیچ وقت به آقای عارف رأی نخواهند داد.

رأی گیری های حساس مجلس نشان می دهد که نمایندگان همسو با پایداری 20-25 نفر هستند اگر اینها با فراکسیون امید ائتلاف کنند و تعداد آرای آقای عارف به 145 نزدیک می شود یا حتی رأی سفید دهند، همین مسئله موقعیت آقای لاریجانی را متزلزل خواهد کرد، نظر شما چیست؟

بله سابقه دادن رأی سفید را داشتند اما از طرفی زاویه جدی هم با فراکسیون امید دارند. لذا شاید اقتضایی عمل کنند و به ریاست آقای لاریجانی رأی مثبت دهند. البته جلساتی هم برقرار است و احتمال دارد جلسه ای هم با آقای لاریجانی گذاشته شود تا این نمایندگان دیدگاه ها و انتقادهای تندشان را بیان کنند و آقای لاریجانی هم توضیح دهد تا اگر سوءتفاهماتی است، برطرف شود.

اینکه گفته می شود درون فراکسیون نمایندگان ولایی دودستگی ایجاد شده چقدر امکان دارد روی انتخاب رئیس اثر بگذارد؟

دودستگی نیست بلکه دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه معطوف به مصلحت کشور و مجلس است و دیدگاه دیگر از حمایت های سه سال گذشته آقای لاریجانی از دولت انتقاد می کند و اعتقاد دارد این رفتار آقای لاریجانی موجب شده که مجلس زیر سئوال برود. البته این انتقادها هنگام رأی دادن احتمال دارد برطرف شود. همانطور که گفتم بعید می دانم آنها به آقای عارف رأی بدهند.

مثلث

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها