رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443469

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وابسته به سازمان ملل

زاد ورشد نسل تازه‌ای از تروریست‌ها در عراق

ساعت 24 - نماینده سازمان ملل در عراق خواستار «حمایت گسترده بین‌المللی» برای مقابله با «حکومت اسلامی» شده و در مورد پا گرفتن نسل تازه‌ای از نفرات داعش در عراق هشدار داده‌است.جنین هنیس-پلاشرت، نماینده ملل متحد در عراق، ۳۱ اردیبهشت، در نشست شورای امنیت سازمان ملل، گفت اگر بازگشت هزاران تن از پیکارجویان داعش و خانواده‌های آن‌ها از سوریه به عراق، به‌درستی مدیریت و سازماندهی نشود، جامعه بین‌المللی «با خطر احیای زمینه برای نسل تازه‌ای از تروریست‌ها» روبه‌رو است.

nnn
dir="RTL">به ، «رلیف‌وب»، خانم هنیس-پلاشرت، در مورد ادامه حمایت‌های بین‌المللی از عراق ابراز نگرانی کرده‌است: «حمایت‌هایی که برای گذار عراق از دوران خشونت لازم است. برای تضمین به جلوگیری از بازگشت بحران، بحرانی‌که زمان زیادی از آن نمی‌گذرد: به عبارت دیگر برای این‌که جلوی بازگشت داعش و ایجاد پایگاهی قوی برای آن در عراق گرفته شود».جنین هنیس-پلاشرت گفته است «بازگشت هزاران و هزاران نفر از آن‌ها، عراقی و غیرعراقی، نه تنها به نگرانی‌های امنیتی چشم‌گیر دامن زده، بلکه نگرانی‌های عمده‌ای را نیز در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر ایجاد کرده‌است».نماینده ملل متحد در عراق می‌گوید مسئله احیای گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، «تنها مشکلی که به عراق محدود شود، نیست» چراکه پیکارجویان غیر عراقی نیز در جمع این گروه هستند.

هنیس-پلاشرت در عین حال بدون نام بردن از کشور خاصی، از دولت‌هایی که از شهروندان خود «فاصله استراتژیک» گرفته‌اند، انتقاد کرده‌است.گروه حکومت اسلامی که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ بخش‌های گسترده‌ای از عراق و سوریه را تحت تصرف خود داشت، نخست در عراق و سپس در سوریه شکست خورد.ائتلافی به رهبری آمریکا، دولت و نیروهای امنیتی عراق، و نیز کشورهایی مانند روسیه، دولت سوریه، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی و مجموعه‌ای از گروه‌های دیگر در نبردهای سال‌های گذشته علیه این گروه نقش داشتند. هرچند این گروه‌ها و طرف‌ها لزوما با یکدیگر متحد نیستند و گاه اختلافات عمیقی نیز دارند.شکل‌گیری شبه‌نظامیان شیعه که در نبردها علیه «حکومت اسلامی» در عراق حضور داشتند، با انتقاد شدید ایالات متحده روبه‌رو شد و در حال حاضر نیز این شبه‌نظامیان یکی از محورهای تنش‌های تازه بین ایران و آمریکا را تشکیل می‌دهند.شماری از شخصیت‌ها و سیاستمداران عراقی خود در مورد کشیده‌شدن عراق به بحران هشدار داده‌اند. خانم هنیس-پلاشرت نیز گفته افزودن «بار اضافی بر دوش عراق، واقعا آخرین چیزی است که این کشور لازم دارد».او اظهار کرده که «معماری امنیت ملی» عراق از اهمیت زیادی برخوردار است و این موضوع به‌طور مشخص «دربرگیرنده جایگاه حشد الشعبی در آینده و اصلاح پیش‌مرگه‌ها [برای تلفیق] در یک گروه واحد امنیتی در منطقه است».نماینده سازمان ملل به نقل از یک نماینده ائتلاف به رهبری آمریکا که نامش را فاش نکرده، اظهار کرده است که گروه «حکومت اسلامی» در حال «احیای دوباره است. آن‌ها استراحت کردند، جابه‌جا شدند و فعال هستند».واپسین مرحله نبردها علیه گروه حکومت اسلامی در غرب آسیا در مناطقی از سوریه صورت گرفت. باغوز، در شرق سوریه، آخرین پایگاه اصلی این گروه در اوایل سال جاری به کنترل شبه‌نظامیان عمدتا کـرد مورد حمایت ائتلاف افتاد.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، سوم فروردین ماه در بیانیه‌ای گفت کشورش، همراه ائتلاف جهانی برای مقابله با داعش، از جمله نیروهای امنیتی عراق و نیروهای دمکراتیک سوریه، «تمامی مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه را، صد در صد از حضور “خلافت” آزاد کرده‌است».با وجود اعلام خبرهای مربوط به پاکسازی سوریه و عراق از داعش، همچنان شماری از تحلیل‌گران و نیز مقام‌های امنیتی و نظامی آمریکا، در مورد احتمال احیای این گروه هشدار داده‌اند. هشدارهایی که سخنان خانم هنیس-پلاشرت در شورای امنیت دور تازه‌ای از آن‌ها به شمار می‌رود.نماینده سازمان ملل در عراق از درگیری‌های سیاسی در خود عراق نیز انتقاد کرده و می‌گوید این درگیری‌ها جلوی انتخاب وزاری کلیدی را گرفته‌است. او افزوده که فساد «به تمامی سطوح» رخنه کرده‌است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها