رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443562

نسخه روانبخش برای برداشتن تحریم ها / از برجام خارج نشویم ضرر بیشتری میکنیم

ساعت24 - عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه معطل شدن پای وعده اروپایی‌ها روزبه‌روز به ضرر ما خواهد بود، اظهار داشت: هر روزی که ما زودتر از برجام خارج شویم و دست به اقدام عملی بزنیم آن‌ها زودتر پای کار می‌آیند.

حجّت‌الاسلام قاسم روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به اظهارات مقامات دولتی مبنی بر عدم خروج از برجام پس از مهلت ۶۰ روزه گفت: اروپایی‌ها در سیاست‌خارجه خود در رابطه با ایران نشان داده‌اند که از آمریکا حساب می‌برند و استقلال رأی ندارند. در مذاکرات زمان خاتمی هم در حالی که اروپایی‌ها تنها با ما مذاکره می‌کردند ولی سایه آمریکا بر سر مذاکرات بود و آن‌ها نمی‌توانستند مستقل تصمیم بگیرند و مذاکرات بر اساس میل آمریکایی‌ها بسته می‌شد و اینکه هسته‌ای ما باید کاملاً متوقف بشود.

وی با بیان اینکه روحانی به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد ما، تعلیق کامل را پذیرفته بود و این خواست آمریکایی ها بود، خاطرنشان کرد: روحانی در کتاب دیپلماسی هسته‌ای هم به همین مطلب اشاره می‌کند که در موارد متعددی مشاهده کردم که اروپایی‌ها از چشم غره آمریکا می‌ترسند. به همین خاطر نظر روحانی این بود که با خود آمریکا مذاکره کنیم.کارشناس مسائل سیاسی به تقسیم کار آمریکا و اروپا پس از امضای برجام اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد سناریویی که آن‌ها نوشته‌اند این است که آمریکا از برجام خارج شود تا هیچ تعهدی هم نسبت به اجرای برجام نداشته باشد. از آن طرف هم قرار شده اروپایی‌ها در برجام بمانند تا برجام حفظ شود و ایران در آن باقی بماند.

روانبخش ادامه داد: هدف آن‌ها این بود که ایران با ماندن در برجام، فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را شروع نکند و بازار رفت‌وآمد اروپایی‌ها و ایران گرم باشد تا از این طریق، زمان بگیرند. در این مدت که آن‌ها زمان می‌خرند، دست آمریکا باز می‌شود تا فشارهای مضاعفی به ایران وارد کند تا اروپایی‌ها در مذاکراتی که با ما دارند با توسل به آن‌ فشارها از ایران امتیاز بگیرند. اینکه دائماً در یکسال گذشته سخن از مذاکرات موشکی از سوی آلمان و فرانسه و انگلیس مطرح می‌شود برای همین است.

دبیر سیاسی هفته نامه پرتو با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌گویند اگر از موشکی کوتاه بیایید به آمریکا می‌گوییم کم‌تر فشار بیاورد تا مشکل اقتصاد شما حل شود، گفت: آن‌ها در یکسال و نیم اخیر فکر می‌کردند به دلیل فشار اقتصادی ایران حاضر به دادن امتیاز موشکی می‌شود و این همان چیزی است که آمریکا می‌خواهد و اروپا دلال این موضوع است؛ یعنی موشکی را برای آمریکا بگیرد؛ در قبال کانال بی اعتبار اینستکس.روانبخش ادام داد: اروپایی‌ها زمان می‌خواهند و متأسفانه دولتمردان ما دارند این زمان را به آن‌ها می‌دهند. اکنون یکسال از خروج آمریکا از برجام گذشته است و آن‌ها می‌دانند که این دولت، دولت اقدام نیست و اگر هم حرفی می‌زند در حد شعار است. ولی می‌دانند که سیاست رهبری روشن و شفاف است و ایشان گفتند که اگر آن‌ها از برجام خارج شوند ما آن را آتش می‌زنیم.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه معطل شدن پای وعده اروپایی‌ها روزبه‌روز به ضرر ما خواهد بود، اظهار داشت: هر روزی که ما زودتراز برجام خارج شویم و دست به اقدام عملی بزنیم آن‌ها زودتر پای کار می‌آیند؛ چون آن‌ها از اورانیوم بالای بیست درصد به شدت هراس دارند. یعنی اگر همین فردا صبح دولت اعلام کنند که سقف اورانیوم برداشته شده، آن‌ها بلافاصله کوتاه می‌آیند. درواقع اگر ما می‌خواهیم تحریم را برداریم راه آن اقدام انقلابی است.

روانبخش با بیان اینکه بعید است دولت از برجام خارج شود، تصریح کرد: تنها داشته دولت در این سال‌ها، برجام است و با از دست دادن آن، چیزی برای دولت باقی نمی‌ماند. همانطور که دیدیم وقتی رهبر انقلاب گفتند ستاره خلیج فارس کار انقلابی سپاه بود و ما را از تحریم بنزین نجات داد، روحانی بلافاصله گفت ستاره خلیج فارس از معجزات برجام است. چرا که هرطور شده می‌خواهد معجزه‌ای برای برجام درست کند.وی افزود: در نهایت به نظر من کار به خروج از برجام کشیده می‌شود؛ چرا که سیاست رهبر انقلاب این است که هر دولتی که عقب‌نشینی کرده باشد، آغاز بازگشت باید از همان دولت شروع شود. فکر می‌کنم شرایط طوری پیش می‌رود که در نهایت خود دولت اشتباهش را بپذیرد و در نهایت از برجام خارج شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها