رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443610

خودداری آلمان از استرداد یک قاتل به ایران

ساعت24 - یک نشریه آلمانی گزارش داده است که با وجود درخواست رسمی تهران از برلین برای استرداد یک فرد متهم به قتل، آلمان از پذیرش این درخواست خودداری کرده است.

نشریه «فوکوس» روز پنج‌شنبه گزارش داد که ایران از دو سال پیش از آلمان خواسته یک تبعه ایرانی متهم به قتل را به تهران مسترد کند، اما برلین از اجرای این درخواست خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش، این فرد ۵۰ ساله که نامش فاش نشده، در سال ۲۰۱۵ فردی را در تهران به قتل رسانده و سپس به صورت غیرقانونی از کشور گریخته است. ایران در سال ۲۰۱۷ رسما درخواست استرداد این فرد را که به عنوان پناهجو در آلمان به سر می‌برد، به برلین ارائه کرده است، اما مقام‌های آلمانی به این بهانه که این فرد در صورت بازگشت به ایران با احتمال اعدام روبروست، این درخواست را اجرایی نکرده‌اند.

این فرد در سال ۲۰۱۶ وارد آلمان شده و در حال حاضر هم در نورنبرگ اقامت دارد.

دادستان رسیدگی‌کننده به این پرونده، در این رابطه به فوکوس گفته است: «به دلیل اینکه این فرد در وضعیت پناهندگی به سر می‌برد، مقام‌های مربوطه از استرداد او خودداری کرده‌اند. این فرد در کشورش به جرمی متهم شده که می‌تواند حداکثر مجازات، یعنی مجازات مرگ را به همراه داشته باشد.»

بنا بر این گزارش، مقام‌های آلمانی گفته‌اند که قصد دارند این پرونده را مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود شواهد کافی، این فرد را در آلمان محاکمه کنند. به همین منظور، دو نامه نیز برای دریافت شواهد از ایران، به مقام‌های مربوطه در تهران ارسال شده است.

پیش از این هم چند کشور غربی به بهانه‌هایی مشابه از استرداد مجرمین ایران، از جمله افراد متهم به فساد مالی، خودداری کرده بودند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها