رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443611

ظریف در گفت‌وگو با سیان‌ان: آمریکا با حضور نظامی در خلیج فارس بازی خطرناکی را آغاز کرده است/ ما هم میتوانیم مانند اروپاییها به صورت زبانی از برجام حمایت کنیم

ساعت24 - محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان ان درباره مسائلی در حوزه سیاست خارجی به ویژه تنش در روابط ایران و آمریکا نظراتش را مطرح کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با این شبکه خبری گفت: وقتی ترامپ می‌گوید در حال جنگ اقتصادی با ما است، این یعنی بر مردم عادی و شهروندان ایران فشار وارد می‌کند، چنین کاری فرقی با تروریسم ندارد. در واقع این روش، راه حل مناسبی برای قانع کردن کشوری برای بازگشت به میز مذاکره نیست. چراکه کسی که میز مذاکره را ترک کرده است، ما نیستیم. ما کماکان در برجام هستیم و با سایر اعضای برجام در حال مذاکره هستیم. آمریکا میز مذاکره را ترک کرده است و در مخالفت با قوانین بین‌المللی عمل کرده‌ است.

وی در ادامه در مورد سیاست خارجی ترامپ گفت: ترامپ در واقع سیاست خارجی ندارد، وی روشی را در سیاست خارجی به کار می‌برد که در سیاست داخلی از آن استفاده می‌کند. ما در سیاست خارجی با کشورهای مستقل در ارتباطیم وقتی شما مدام زیر قولتان بزنید و تعهدات خود را از یاد ببرید، دیگر کسی با شما مذاکره نمی‌کند.

ظریف هم‌چنین در مورد ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تصریح کرد: برای این موضوع یک سازمان خاص و مشخص وجود دارد و آن هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که ۱۴ بار پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید کرده است. کسی که الان ما را به ساخت سلاح هسته‌ای محکوم می‌کند، فردی است که در سال ۲۰۰۲ به نمایندگان کنگره آمریکا گفت که عراق در حال ساخت هسته‌ای است، این اتهام و ادعا به جنگی طولانی با تلفات بالا منجر شد.

محمد جواد ظریف هم‌چنین در مورد ادعای حمایت ایران از تروریسم گفت: نگاه کنید و ببینید آیا ما از داعش حمایت کردیم؟ آیا ما از صدام حمایت کردیم؟ آیا ما از دیکتاتور‌های منطقه حمایت کردیم؟ ما بودیم که در برابر داعش و القاعده ایستادیم و با آن‌ها جنگیدیم. ما از آنها حمایت نکردیم بلکه با آنها جنگیدیم. اما کسی که از تروریست‌ها حمایت کرد، متحدان آمریکایی بودند که از القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره حمایت کردند. همین‌ها هستند که اکنون با استفاده از هواپیما‌ها و بمب‌های آمریکایی غیرنظامیان یمنی را می‌کشند. حالا به شمال آفریقا نگاه کنید. ایران در اتفاقات شمال آفریقا نقشی ندارد، اما این کشور‌ها در این اتفاقات حضور دارند. در هر جایی که درگیری هست، آن‌ها حاضرند. ما نه در سودان حضور داریم و نه در لیبی، اما امارات و عربستان سعودی هم در سودان، هم در لیبی و هم در کشور‌های دیگر حاضر هستند. در واقع متحدان آمریکایی همگی عامل مشترک بحران‌های منطقه هستند.

محمدجواد ظریف هم‌چنین در مورد ادعای حمایت ایران از تروریسم گفت: نگاه کنید آیا ما از داعش حمایت کردیم؟ آیا ما از صدام حمایت کردیم؟ آیا ما از دیکتاتور‌های منطقه حمایت کردیم؟ ما بودیم که در برابر داعش و القاعده ایستادیم و با آن‌ها جنگیدیم. اما کسی که از تروریست‌ها حمایت کرد متحدان آمریکایی بودند که از القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره حمایت کردند. همین‌ها هستند که اکنون با استفاده از هواپیما‌ها و بمب‌های آمریکایی غیرنظامیان یمنی را می‌کشند. حالا به شمال آفریقا نگاه کنید. ایران در اتفاقات شمال آفریقا نقشی ندارد، اما این کشور‌ها در این اتفاقات حضور دارند. در هر جایی که درگیری هست، آن‌ها حاضرند. ما نه در سودان حضور داریم و نه در لیبی، اما امارات و عربستان سعودی هم در سودان، هم در لیبی و هم در کشور‌های دیگر حاضر هستند. در واقع متحدان آمریکایی همگی عامل مشترک بحران‌های منطقه هستند.

ظریف همچنین در ادامه در مورد ادعای آمریکا درباره گسترش تهدید از جانب ایران افزود: اولا اینکه خاورمیانه منطقه ماست. آمریکا به اینجا آمده و در اطراف ما پایگاه‌های نظامی ایجاد کرده است. آمریکا هرگز متحدان خوبی را انتخاب نمی‌کند مثلا در گذشته آنها از صدام علیه ایران حمایت کردند اما بعدها صدام در مقابل آنها ایستاد و دشمن‌شان شد. این اتفاق در مورد القاعده و داعش و النصره هم رخ داد. این تقصیر ما نیست، تقصیر خودشان است که دوستان خوبی انتخاب نمی‌کنند. آنها فکر می‌کنند می‌توانند افراد را با پول بخرند. ولی ما می‌دانیم چیزی که مهم است، پول نیست بلکه روابط خوب و درست است. به همین دلیل است که وقتی به ایران فشار می‌آورید، دوستان ما همچنان روابط خوب خود را با ما حفظ می‌کنند.

وی هم چنین در مورد اتهام نقش ایران در حوادث اخیر خلیج فارس گفت: عربستان چهارسال است که در حال بمباران یمن است آیا این کافی نیست که یمنی‌ها بخواهند انتقام بگیرند و علیه مواضع عربستان اقدام کنند آیا باز هم نیاز است ما آنها را تحریک کنیم؟ چرا این حوادث را به ایران نسبت می‌دهند در حالی که همه این‌ها نتیجه غلط کارهای خودشان است. ما در منطقه خودمان هستیم و نمی‌توانیم منطقه خودمان را ترک کنیم. چه کسی از آن طرف دنیا به منطقه ما آمده و این مشکلات را در خلیج فارس ایجاد کرده است؟ سیاست‌های آمریکا در منطقه دشمنان زیادی را برایش ایجاد کرده است و این دشمنان در واقع بدون توجه به ایران، علیه آمریکا اقدام می‌کنند.

وی هم‌چنین در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران هم خاطرنشان کرد: در واقع ایران قبل از این در حال اجرای یکجانبه این توافق بود دیگر این شیوه را انجام نمی‌دهد. همه طرف‌های برجام باید کاری کنند و برای حفظ برجام اقدام کنند. اگر اروپایی‌ها می‌گویند این توافق برای امنیت ضروری است، پس باید برای حفظ آن بکوشند. ما هم می‌توانیم مانند اروپایی‌ها تنها به صورت زبانی از برجام حمایت کنیم. این در واقع یک آزمون است تا اروپایی‌ها و یگر طرف‌ها تعهد خود را به برجام به صورت عملی نشان دهند.

وزیر امور خارجه ایران در مورد تاثیر تحریم بر اقتصاد ایران گفت: ما یک کشور بسیار ثروتمند هستیم و می‌توانیم نیازهای خود را برطرف کنیم. آمریکا در زمان جنگ ما با عراق، اجازه نمی‌داد ما بتوانیم ابزارهای دفاعی را داشته باشیم و ما صبر نکردیم تا بمیریم بلکه تلاش کردیم خودمان چیزی را که می‌خواستیم ساختیم. حالا آمریکا به ما می‌گوید چرا موشک می‌سازید. ما موشک می‌سازیم؛ چراکه شما خودتان چیزی که ما می‌خواهیم را در اختیار ما قرار نمی‌دهید. ما باید برای تامین نیازهای مردم خود راهی پیدا کنیم. شما حق ندارید به ما بگویید چرا این کار را می‌کنید چرا که خودتان ما را مجبور کردید.

ظریف در پایان گفت: من قبلا هم گفتم تهدید در مورد ما جواب نمی‌دهد. لازمه مذاکره احترام است نه تهدید. آمریکا با حضور نظامی در خلیج فارس بازی بسیار خطرناکی را آغاز کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها