چی شد که این صفحه رو راه انداختین؟ چه تاریخی؟ اصلا علاقه به این سریال از کجا برای شما ایجاد شد؟
من این مجموعه رو در زمستون ٩٣ افتتاح کردم که در اون زمان فقط یک پیج اینستاگرام بود. برای این‌که هدف ساخت پیج اینستاگرام و کلا این مجموعه رو توضیح بدم باید به خیلی قبل‌تر برگردم. من از کودکی با داستان‌های فانتزی سی اس لوییس (نارنیا) و جی آر.آر. تالکین (ارباب حلقه‌ها) و تا حدودی هم می‌شه گفت جی کی رولینگ (هری پاتر) بزرگ شدم. همیشه این ژانر از ادبیات برام معنا و مفهوم زیادی داشته و خیلی عجیب تونستم بهشون وابسته شم! حدود پنج‌سال پیش و ‌سال ٩٣ که پیج رو ساختم تعداد خیلی کمی از مردم با این نوع ادبیات آشنا بودن و صرفا یه فرهنگی که در اذهان عمومی بود این ژانر از ادبیات رو که در جهان خیلی مهم شمرده می‌شد رو کودکانه می‌دونستن! من اون اوایل هیچ هدفی برای داشتن همچین مجموعه بزرگ و جامعی نداشتم و صرفا پیج اینستاگرام رو برای علاقه شخصی خودم و در قالب یک بلاگ شخصی ساخته بودم چون هیچ منبع خوب و فعالی اون زمان برای این موضوع نبود و من هم برای تسلط به زبان انگلیسی دسترسی زیادی به منابع بزرگ داشتم که لازم دیدم جایی باشه برای انتقال این مطالب به کسایی که مثل خودم علاقه‌مند و عاشق همچین دنیایین!
ادمین gameofthrones_iran چندسالشه و شغلش چیه؟ چقدر می‌تونیم باهاش آشنا بشیم؟
امیرمسعود الماسی‌ام. شغل رسمی ندارم و فعلا دانشجوی کارشناسی‌ام. ولی به‌صورت مستقل گاهی اوقات نویسندگی در حوزه علم، تکنولوژی و گیم و ... می‌کنم.
در روز یا درهفته چقدر برای صفحه وقت می‌ذارین؟
هرچی به فصل هشتم نزدیک‌تر شدیم طبیعتا باید وقت بیشتری روی فعالیتم و پیج و مجموعه می‌ذاشتم، ولی همیشه سعی کردم تعادلی بین زمانی که برای دنیای مجازی و زندگی خودم می‌ذارم برقرار کنم که ضربه‌ای از هیچکدوم نخورم و در مقطعی بعد از فصل ششم به‌خاطر درگیری‌های زیادی که به دلیل درس و ... داشتم مجبور به خداحافظی شدم و مجموعه رو برای دوسال غیرفعال کردم، ولی چند ماه قبل از فصل هشتم بود که دوباره برگشتم و این بار با کیفیت بیشتر و در نتیجه بازخورد بهتری هم روبه‌رو شدم.
مثلا چه بازخوردهایی؟
بازخوردها خیلی خیلی مثبت هستن و همیشه عامل اصلی ادامه فعالیت ما بودن. همیشه همه محبت زیادی به ما داشتن و این رابطه به‌نظرم همیشه دو طرفه بود. هرچند برخی متاسفانه نارضایتی خودشون رو از سریال به ما بروز می‌دادن و ما رو مقصر می‌دونستن انگار که ما جزو عوامل سریال هستیم.
پیام جالبی از مخاطب‌ها دریافت کردین؟
این سریال برای خیلی از مردم فراتر از یک سریال بود و این پیوند عاطفی رو در کامنت‌ها خیلی می‌بینم. یک ماه و نیم پیش شب شروع فصل هشتم پستی گذاشتم که ازشون خواستم اگر خاطره‌ای از سریال دارن بنویسن. اون پست زیباترین پستی بود که در عمرم دیده بودم. با حدود ٢٠٠٠ کامنت رکورد تعداد کامنت پیج تا اون لحظه شکسته شد و تک تک کامنت‌ها رو خوندم و خاطرات خیلی جالبی نوشته بودن. یکی از کاربران نوشته بود در یک مقطع زمانی قصد جدایی از همسرش رو داشت و درگیر دادگاه و ... برای جدایی بوده که با GameOfThrones آشنا و درگیر این سریال شده و فقط به‌خاطر تفاهمی که سر علـاقه به این سریال با همسرش برقرار کرده بودن دوباره پیش هم برگشتن و دیگه از هم جدا نشدن. این واقعا مفهوم بزرگی رو می‌رسونه. این سریال تاثیرش رو روی دنیا گذاشته و در این مقیاس کوچک یک نمونه اینجوری می‌بینیم.
گویا کاربرانی از دیگرکشورها هم شما رو فالو می‌کنن. این اعتماد چطور به‌دست اومد؟
از کشورهای دیگه هم دنبال‌کننده زیاد داریم و به‌نظرم دلیلش پست‌ها و مخصوصا ویدیوهایی هست که می‌ذاریم. درواقع همگی کار خودمون هستن و به ندرت از پیج‌های اینستاگرام خارجی مطلبی منتشر می‌کنیم و گاهی هم با دو زبانه پوشش دادن پست‌ها این اتفاق بیشتر می‌شه.
این سریال توی ایران نسبت به بقیه‌ کشورها چقدر طرفدار داره؟
زمانی که پیج رو ساختم در ایران عده خیلی خیلی کمی با این سریال آشنایی داشتن. هرچه بیشتر گذشت و با نزدیک شدن به فصل ششم تب و تاب در کشور نیز بیشتر شد و حین پخش فصل ششم اوج رو آوردن مردم ایران به این سریال بود که تقریبا به همه جای کشور کشیده شد و الـان تعداد بسیار زیادی این سریال رو دنبال می‌کنن و از سیستان‌وبلوچستان تا تهران و تبریز و حتی ایرانی‌های عزیز خارج از کشور هم دنبال‌کننده داریم و با جون و دل این سریال رو دنبال می‌کنن.
درباره‌ رِنج سنی و ویژگی‌های مخاطبان صفحه حرف بزنیم.
خود اینستاگرام به پیج‌های بیزینسی آماری رو درباره دنبال‌کنندگان اون پیج می‌ده که طبق اون اکثر دنبال‌کنندگان ما در رنج سنی ٢٠ تا٣٥ سال و ساکن تهران و در رده‌های بعدی ساکن اصفهان، شیراز و ... هستن.
شما دقیقا چه فعالیت‌هایی در پیج انجام می‌دین؟
درباره فعالیت پیج، ما همیشه سعی کردیم کامل‌ترین پوشش رو از این مجموعه چه کتاب‌ها و چه سریال داشته باشیم. از مقالاتی برای باز کردن گره‌های داستان و توضیحاتی درباره تاریخ داستان گرفته تا ویدیوهای مختلف و اخبار و ... رو پوشش دادیم و به‌نظرم خیلی هم موفق بودیم.
پادکست هم که تولید می‌کنین...
بله، پادکست هم تولید می‌کنیم و جا داره از دو دوست عزیزم امیرمهدی جوادی و سینا تدین که در فصل هشتم کمک خیلی زیادی به بنده کردن و مسئولیت ساخت پادکست رو هم برعهده داشتن تشکر کنم. از طرفی به خاطر دور بودن ما از هم ساخت پادکست مشکل بود، چرا که سینا آلمان هست و نمی‌تونیم حضوری ضبط داشته باشیم، ولی فایده زندگی در این عصر تکنولوژی چی هست اگه نتونیم ارتباط غیرحضوری داشته باشیم، ولی پادکست‌ها رو تولید کردیم و قسمت به قسمت هم بهتر شد و رضایت‌ها بسیار بالا رفت.
از این پیج به درآمدزایی فکر کردین؟ تبلیغات هم انجام می‌دین؟
در ابتدا تبلیغات نداشتیم و برای نگه داشتن رضایت مخاطبان خودمون تبلیغات رو حذف کرده بودیم، ولی هرچی بزرگتر شدیم لازم دیدم که باید گسترده‌تر بشیم و با تبلیغات به موقع و مناسب درآمد حاصل از اون رو خرج تبلیغات برای کانال تلگرام و پیج اینستاگرام خودمون در پیج‌های دیگه کردم تا بزرگتر و شناخته‌تر بشیم.
وقتی از یه «گات‌بازِ حرفه‌ای» حرف می‌زنیم، از چه کسی حرف می‌زنیم؟
اصولـا وقتی درباره اثری اقتباسی از یک مجموعه کتاب صحبت می‌کنیم، باید تمرکز زیادی روی منبع اصلی اقتباس اون یعنی کتاب‌ها داشته باشیم. در نتیجه به نظرم یک فانتزی باز و به قول شما گات‌باز حرفه‌ای کسی است که اطلـاعات جامعی از کتاب‌ها و تاریخچه دنیای سریال داشته باشه، دقیقا از اونجایی که چندین کتاب در وصف تاریخچه و گسترش این دنیا نوشته شده و واجب است که اینارو بدونن. یکی از اهداف ما هم همین بوده و اینارو پوشش بدیم. حتی در چندسال پیش طرح کتابخوانی را اجرا کردیم و روزانه مقدار صفحاتی تعیین می‌کردیم که بخونیم و درباره‌اش صحبت می‌کردیم تا تموم جلدها خونده بشن. خیلی هم عالی بود و در آینده باز اجرا می‌کنیم.
چرا این سریال بعد از گذشت این‌همه مدت هنوز جذابیت داره و با نسل‌های متفاوت ارتباط می‌گیره؟
دلیل محبوبیت این سریال از نظرم داستان گسترده‌ای است که داره. زیادی شخصیت‌های داستان باعث شده هرکسی که این سریال رو می‌بینه خودش رو در قالب یک شخصیت پیدا کنه و به راحتی همزاد پنداری کنه و در نتیجه باهاشون زندگی کنه. اینه که بعد از گذشت مدت‌ها هنوز طرفداران خیلی زیادی داره.
جذاب‌ترین فصل از نظر شما؟
جذاب‌ترین فصل سریال از نظرم فصل ششم بود که سریال گام بلندی در ساخت برداشت و داستان جدی‌تر از قبل و با کیفیت خیلی بیشتر ساخته شد و دو قسمت پایانی فصل ششم هم نمرات ٩,٩/١٠ رو گرفتن که مُهر تاییدی می‌تونه بر سخن من باشه. فصل ششم فوق‌العاده بود.
جذاب‌ترین کاراکتر برای شما؟ و دلیل انتخابش؟
با وجود علـاقه زیادی که به شخصیت آریا استارک دارم، ولی با عرض پوزش ازش باید بگم جذاب‌ترین شخصیت داستان با اختلـاف زیادی جان اسنو هست. جان اسنو یک رهبر واقعی و یک اسطوره شخصیتی برای نسلی بود که باهاش بزرگ شدن. کسی که از کودکی وارث بر حق تاج و تخت بود، ولی به خاطر این‌که همچین موضوعی یک راز بزرگ بود همه نگاه تحقیرآمیزی به این شخصیت داشتن ولی با گذر زمان و اثبات خودش جایگاه ویژه‌ای نزد همه پیدا کرد. نام مجموعه کتاب‌ها ترانه‌ای از آتش و یخ هست که با توجه به پایان من این ترانه رو جان اسنو می‌دونم چرا که با کارهایی که انجام داد باعث شد آتش و یخ به تعادل برسن و آرامش به دنیای خودش برگرده. این شخصیت، شخصیت موندگاری در ذهن طرفداران می‌شه.
مهمترین نقدی که درباره‌ سریال دارین؟
مهمترین نقدی که به کل سریال دارم، وجود صحنه‌های اذیت‌کننده اخلاقی اون هست که در فصل‌های نخست به تعدد دیده می‌شه که رفته رفته کمتر و کمتر شد و در فصل‌های پایانی مگر در مواقع ضروری از این صحنه‌ها استفاده نشد. این نقدها در سرتاسر جهان در فصل‌های نخست به سریال می‌شد و این‌طور نیست که فقط ما بگیم فصل‌های نخست این‌جور صحنه‌ها اذیت‌کننده بود.
آخرِ سریال رو دوست داشتین؟ خودتون چطور می‌خواستین تموم شه؟
در رابطه با پایان سریال احساس عجیبی دارم. از طرفی سعی کردم از فصل آخر لذت نهایی رو ببرم، چرا که آخرین فصل بود. از طرفی تموم‌شدن این سریال برای کسایی که به قولی غرق اون بودن خیلی سخت و دردناکه. و از طرفی هم ناراحتم چرا که پتانسیل داستانی این سریال به قدری بالا بود که همچین پایانی فکر نمی‌کنم کسی رو صد در صد راضی کنه. با وجود این‌که لذت بردم، ولی معتقدم در نوشتن فیلمنامه خیلی خیلی کم‌کاری شد و می‌تونستند خیلی بهتر به این حماسه پایان بدن. هرچند از بقیه جنبه‌ها مثل کارگردانی و موسیقی متن و ... این فصل بهترین فصل سریال بود ولی دیگه تموم شد و سعی می‌کنیم راضی باشیم و بقیه رو هم با دلایل منطقی راضی کنیم.
مخاطبان ایرانی چه نقدهایی به قسمت‌آخر و پایان سریال دارن؟ معمولا چه بحث‌هایی بین‌شون شکل می‌گیره؟ اونا جذب چه بخش‌هایی از سریال شدن؟
اکثر مخاطبان ایرانی مانند بقیه دنیا از پایان ناراضی بودن و در بحث‌هایی که انجام می‌دن درباره پایان‌های جایگزین صحبت می‌کنن. هرچند دلیل اصلی نارضایتی اینه که اون طوری که می‌خواستن داستان تموم نشد و نمی‌شه این رو دلیل ضعف داستان بدونیم. در کل جذاب‌ترین ویژگی داستان برای مردم همون‌طور که اشاره کردم گستردگی همه‌جانبه این سریال در همه ابعاد است، چرا که واقعیت‌های موجود رو در بهترین شکل و در قالب داستان فوق‌العاده خودش نقل می‌کنه که باعث می‌شه هرکس خودش رو در نقطه‌ای از دنیای سریال پیدا کنه.
اگه تهیه‌کننده سریال بودین، چه تغییراتی توش می‌دادین؟
قطعا فیلمنامه فصل آخر رو با تمرکز و وقت بیشتری می‌نوشتم و سعی می‌کردم پایان بهتری برای اون بنویسم که همین الـان هم چندین و چند آرک داستانی جذاب برای پایان سریال در ذهن دارم، ولی به‌هرحال ازشون بابت ساخت همچین سریالی متشکریم و می‌شه گفت اگر جسارت اونا نبود همچین سریالی هیچ وقت ساخته نمی‌شد.
اگه قرار بود همین الان یکی از کاراکترها جلوی شما ظاهر بشه، دوست داشتین کی باشه؟ نخستین‌جمله‌تون بهش چی بود؟
اگر قرار بود شخصیتی جلوم ظاهر بشه دوست داشتم اون شخص ویلن اصلی داستان یعنی نایت کینگ بود و بهش می‌گفتم حواست به آریا استارک باشه چرا که با مرگت ضربه بزرگی به داستان می‌زنی. البته صدمه‌ای هم به آریا استارک نباید برسونی (لبخند).
تو از این سریال چه پیامی گرفتی؟ تاثیری روی روند زندگیت داشته؟
این سریال در زندگی من تأثیر خیلی خیلی زیادی داشت. به واسطه این سریال با افرادی آشنا شدم که تأثیر مستقیم در خط داستانی زندگی‌ام داشتن و اگر همچین اتفاقاتی نمی‌افتاد به کل مسیر زندگیم متفاوت بود و از این بابت خیلی خوشحالم. نه فقط من بلکه به‌نظرم میلیون‌ها نفر مثل من هستن و این چیزیه که این سریال رو با بقیه چیزا متمایز می‌کنه.
یک جمله درباره «بازی تاج‌وتخت»؟
در وصف «بازی تاج و تخت» به جمله‌ای از سرسی لنیستر اکتفا می‌کنم: «وقتی بازی تاج و تخت رو بازی می‌کنی ... یا می‌بری یا می‌میری.»
چیزی هست که بخواین اضافه کنین؟
در آخر از تیم پنج نفرمون اعم از امیرمهدی جوادی، سینا تدین، نیاوش ابراهیم‌پور و علی وفایی تشکر می‌کنم که خیلی خیلی زحمت کشیدن. به‌زودی سایت اختصاصیمون هم فعال می‌شه و اونجا پلتفرم بهتری برای فعالیتمون می‌تونه باشه. این رو هم در آخر اضافه کنم GameOfThrones تازه شروع یک دوره طولـانی از دنیای جرج آر آر مارتین بود. پیشنهاد می‌کنم طرفداران تنها به سریال‌ها اکتفا نکنن و بیشتر به سمت کتاب‌ها رو بیارن و حتما خوندن اونا رو در برنامشون قرار بدن.