رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443749

بررسی آخرین تحولات فلسطین در نشست شورای امنیت

ساعت 24- شورای امنیت سازمان ملل روز پنج‌شنبه نشستی را به ریاست اندونزی برای بحث و بررسی آخرین تحولات فلسطین و منطقه خاورمیانه برگزار کرد.

div>

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مساله تنش در غزه یکی از محورهای اصلی برگزاری این نشست بود و اکثریت کشورهای حاضر در نشست خواستار تلاش تمامی طرف‌ها برای آرام‌سازی اوضاع و جلوگیری از تشدید تنش و درگیری‌ها شدند.

فدا عبدالهادی معاون نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در سخنانی اظهار کرد که رژیم صهیونیستی به سبب سکوت محافل بین‌المللی با شدت بیشتری به جنایات خود علیه ملت فلسطین ادامه می‌دهد و با سرعت در حال مصادره اراضی فلسطینی و شهرک‌سازی در آن، ادامه تجاوزاتش در قدس و سرکوب تظاهرات بازگشت در غزه و دیگر فعالیت‌های مردمی فلسطینیان است.

عبدالهادی خواستار پایان اشغالگری و تحقق صلح و سازشی عادلانه و بازخواست و محاکمه سران رژیم صهیونیستی به خاطر جنایات و تجاوزاتشان علیه ملت فلسطین شد.

وی با اشاره به اینکه هر طرح و رویکردی که ارائه می شود، باید مساله استقلال ملت فلسطین در اساس آن وجود داشته باشد، تاکید کرد که ملت فلسطین با دو رخداد ناگوار مواجه است، یکی هفتاد و یکمین سالروز اشغال فلسطین که اخیرا سپری شد و یکی هم سالروز جنگ سال ۱۹۶۷ که به زودی خواهد آمد و دیگر حاضر نیست امتیازی به دشمن بدهد.

فدا عبدالهادی خاطر نشان کرد که ملت فلسطین به مقاومت و مبارزه خود برای تحقق حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل خویش به پایتختی قدس شریف ادامه خواهد داد.

عبدالهادی تاکید کرد که تا به امروز قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل در مورد حق بازگشت و حق تغیین سرنوشت اجرا نشده است، بلکه رژیم صهیونیستی با گستاخی بیشتر در مقابل جامعه بین‌الملل و شورای امنیت به تجاوزات خود ادامه می‌دهد.

وی از شورای امنیت خواست به مسؤولیت‌های خود برای تحقق صلح و حمایت از نسل جدید فلسطین پایبند باشد.

در همین راستا، نیکولای ملادینوف هماهنگ کننده صلح سازمان ملل در خاورمیانه و پیر کرینبول کمیساریای آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی "آنروا" نیز در این جلسه سخنرانی کردند.

ملادینوف درگیری‌های اخیر در غزه را شدیدترین درگیری‌ها از زمان توقف جنگ ۵۱ روزه در غزه در تابستان سال ۲۰۱۴ خواند و از تمامی طرف‌ها خواست به تفاهمات صورت گرفته برای آرام سازی اوضاع تحت نظارت مصر و سازمان ملل پایبند باشند.

همچنین پیر کرینبول خواستار حمایت مالی جامعه بین‌الملل از آژانس آنروا شد تا این آژانس بتواند به خدمات خود به آوارگان فلسطینی ادامه داده و بیش از ۷۰۰ مدرسه را که به بیش از نیم میلیون دانش آموز در اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی خدمات ارائه می دهند، همچنان مدیریت کند.

کرینبول تصریح کرد که توقف کمک‌های مالی آمریکا به آنروا موجب شد تا این آژانس با چالش‌ها و سختی‌هایی جدی مواجه شود اما بسیاری از کشورها به تعهدات مالی خود عمل کرده و موجب نجات میلیون‌ها آواره فلسطینی شدند و امسال نیز در ۲۵ ژوئن آینده اجلاسی برای جمع آوری کمک مالی برای آوارگان فلسطینی برگزار خواهد شد.

وی گفت که اوضاع در غزه بسیار اسف بار است و دیگر تحمل سختی‌هایی بیش از این را ندارد و نرخ فقر به ویژه در میان آوارگان فلسطینی روز به روز در حال افزایش است و این مستلزم تحرک فوری و ارائه کمک‌های لازم جهت جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی جدید در غزه است.

از سوی دیگر، نماینده کویت در شورای امنیت نیز در سخنانی گفت که نمی‌توان هیچ راهکار و راه حلی را به زور به مردم فلسطین تحمیل کرد.

وی خواستار پایبندی به قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی شد.

نماینده روسیه نیز بر اهمیت اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی در مورد فلسطین به جای تلاش برای ایجاد راه حل‌هایی جایگزین شد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها