رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443814

چرا دلار قوی ترین پول جهان است

۶۲ درصد ذخایر ارزی کشورها دلار است

ساعت24 -تحریم های پی در پی امریکا علیه کشورهای مختلف و با بهانه های مختلف باعث شد بسیاری از کشورها به انتقاد از نظام پولی دنیا که وابسته به دلار است روی بیاورند.نظامی که به آمریکا قدرت می دهد سیاستهای درست یا نادرست خود را به کشورهای مختلف دنیا تحمیل کند و از دلار و تحریم دلاری و اقتصادی برای مجبور کردن کشورها برای همسو شدن با دیدگاه های امریکا استفاده کند.

خبر
این مساله را در مورد تحریم های اخیر ایران هم شاهد بودیم . امریکا ضمن خارج شدن یک جانبه از توافق هسته ای و بی توجهی به خواسته دیگر کشورهای امضا کننده توافق اعلام کرد، هر کشوری که با ایران تجارت کند مشمول تحریم اقتصادی می شود و از اقتصاد امریکا سهمی نخواهد داشت. در واقع آمریکا با این ابزار تلاش می کند اروپا و دیگر کشورهای شریک تجاری ایران را با خود همسو کند . در سالهای اخیر به خصوص بعد از روی کار امدن ترامپ انتقاد از این سیاستها در دنیا بیشتر شده است . اروپا اعلام کرد خواستار استقلال در تصمیم گیری های اقتصادی در دنیا است و حتی از ناتوی اروپایی هم صحبت کرد. در دیگر کشورهای دنیا هم چین و روسیه در مورد ضرورت استفاده واحدهای پولی دیگر به جز دلار برای معاملات صحبت می کنند و شماری از کشورهای نفت خیز هم در این مورد سخن می گویند. اما ایا این طرح امکان پذیر است؟ ایا می توان ارز دیگری را جایگزین دلار کرد؟ چرا دلار به عنوان ارز جهانی انتخاب شد و ایا کشور دیگری پتانسیل این را دارد که ارزش را به عنوان ارز جهانی در مبادلات وارد کند؟
ارز جهانی چیست
دلا بخش اعظم ارز مورد نیاز تمامی معاملات در جهان را تامین می کند و تمامی انتقالات دلاری هم از طریق بانکهای امریکا انجام می شود .قدرت اقتصاد امریکا، حجم بالای ذخیره دلار در بانک مرکزی کشورهای مختلف و تمایل مردم دنیا برای خرید دلار تنها به منظور حفظ ارزش دارایی ها همه نشان می دهد که هنوز این جایگاه به دلار تعلق دارد. سی ان بی سی در گزارش اخیر خود نوشت دلار ارز اول و اصلی مورد استفاده در مبادلات است و اقتصاد دنیا به این سادگی نمی تواند از زیر بار این ارز خارج شود. دلار سالها بر بازارهای جهانی حاکم بوده است و حتی اگر سیاست جهانی به سمت خارج شدن از وابستگی به دلار و وابستگی به دو یا چند ارز دیگر یا حتی ایجاد یک واحد پولی مستقل باشد، این روند سالها به طول می انجامد.اما سوال اصلی این است که چرا دلار به ارز جهانی تبدیل شده است ؟
وب سایت balance در پاسخ به این سوال نوشت:ارز جهانی ارزی است که تمامی کشورها برای تجارت ان را پذیرفته اند و محصولات خود را با این ارز به فروش می رسانند و با کمک همین ارز محصولات مورد نیازشان را از دیگر کشورها خریداری می کنند. دلار اصلی ترین ارز مورد استفاده در مبادلات است ولی باید در نظر داشت که ین و یورو هم در بازارهای جهانی استفاده می شود ولی با سطح بسیار کمتر.
طبق گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی امریکا، تا فصل سوم سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۲ درصد از ارز موجود در صندوق ذخایر ارزی کشورها را دلار تشکیل می دهد و همین مساله هم بر اعتبار دلار در بازار جهانی افزوده است . هال والمارک تحلیل گر بازار ارز در این مورد به سی ان بی سی گفت:بانکهای مرکزی کشورها ارزی را نگهداری می کنند که از آنها بتوانند برای تامین هزینه های جاری کشور استفاده کنند و به زعم انها ارزی ارزشمند است. دلا در سالهای اخیر ارزش خود را حفظ کرده است و در بسیاری از موارد شاهد ارتقای ارزش ان در مقابل دیگر ارزها بودیم . به همین دلیل است که نگهداری دلار برای بانکهای مرکزی اهمیت دارد.
بعد از دلار یورو بیشترین سهم را در صندوق ذخایر ارزی کشورها دارد که برابر با ۲۱ درصد است که نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی ۲ درصد رشد کرده است . با توجه به پایان بحران اقتصادی در کشورهای منطقه یورو، انتظار می رود سهم یورو در ذخایر ارزی دنیا رشد کند.البته نمی توان تصور کرد که یورو به ارز جهانی تبدیل شود که دلیل ان چالشهای موجود در اقتصادهای منطقه یورو و تمایل بسیاری از کشورها برای خارج شدن از این منطقه است.
چرا دلارقدرتمندترین است


اقتصاد هر کشور پشتوانه ارزش پولی کشور است و به همین دلیل است که دلار هم توانسته به عنوان قدرتمند ترین ارز دنیا معرفی شود.طبق گزارش بانک مرکزی امریکا، دلار قدرتمندترین ارز دنیا است و بالغ بر ۵۸۰ میلیار دلار پول کاغذی در خارج از امریکا وجود دارد که معادل ۶۵ درصد از کل دلار موجود در بازار جهانی است..سهم اعظم دلاری امریکا در بازار کشورهای مشترک المنافع و کشورهای امریکای لاتین وجود دارد و برای مبادلات روزمره استفاده می شود.اما پول نقد تنها یک وجه ماجرا است.آمار نشان می دهد یک سوم از کل تولید ناخالص داخلی دنیا از کشورهایی تامین می شود که ارزش پول خود را وابسته به دلار امریکا کرده اند وهفت کشوری که از دلار به عنوان ارز رایج استفا ده می کنند.
در بازار مبادلات ارز هم دلار حکومت می کند . ۹۰ درصد از مبادلات ارزی در فارکس با دلار امریکا است. با اینکه طبق گزارش صندوق بین المللی پول دلار تنها یک واحد پول از مجموع ۱۸۵ واحد پولی است که دنیا وجود دارد ولی تنها واحد پولی است که تمامی کشورهای دنیا به طور گسترده از ان استفاده می کنند . اغلب واحدهای پولی تنها در داخل کشور کاربرد دارند و تمامی مردم برای سفرهای خارجی به دلار روی می آورند . از طرف دیگر خرید دلار سیاستی برای حفظ ارزش دارایی در زمان بحران نیز هست که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه استفاده می شود. صندوق بین المللی پول اعلام کرد ازآنجا که در معاملات داد و ستد پول وجود دارد ، معمولا سهم ارزها در مبادلات مالی دنیا به جای ۱۰۰ درصد ۲۰۰ درصد در نظر گرفته می شود. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۹۰ درصد از مبادلات مالی در دنیا با دلار امریکا انجام شده بود در حالیکه ۳۱ درصد با یورو و ۲۱ درصد با ین ژاپن انجام شد. در سال ۲۰۱۸ میلادی پوند بریتانیا و دلار استرالیا از نظر حجم و ارزش مبادلات جایگاه چهارم و پنجم را داشتند و دلار کانادا با داشتن سهم ۵ درصدی در این بازار جایگاه ششم را از آن خود کرد. فرانک سوییس و یوان چین در رده های بعدی قرار دارند.
چه شد که دلار این جایگاه را بدست آورد؟
توافق برتون ووودز در سال ۱۹۴۴ زمینه ساز حکمرانی دلار در بازار ارز دنیا شد. قبل از ان اغلب کشورها از استاندارد طلا برای معاملاتشان استفاده می کردند. دولتهای انها متعهد بودند که ارزش پول را با طلایی مشابه همان ارزش در زمان تقاضای فرد مبادله کنند.از انجا که امریکا بزرگترین ذخایر طلای دنیا را داشت ، به جای اینکه پولشان را با طلا معامله کنند با دلار امریکا مبادله کردند. تا سال ۱۹۷۰ میلادی برخی از کشورها معادل دلاری که در اختیار داشتند از امریکا طلب طلا می کردند و از ان به عنوان ابزاری ب ای مقابله با تورم استفاده می کردند ولی در جریان ریاست جمهوی نیکسون در امریکا این نگرانی ایحاد شد که ذخایر طلای امریکا به پایان برسد به همین دلیل اعلام شد که دیگر در مقابل دلار طلا داده نمی شود و طلا به عنوان پشتوانه دلاری که امریکا چاپ می کند در خزانه داری این کشور نگهداری می شود. از همین زمان بود که دلار وارد دوره قدرت گیری و رشد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها