رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443830

آیا علی لاریجانی در کرسی ریاست باقی میماند؟

ساعت24 - آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی فردا برگزار می شود.

علی-لاریجانی.jpg
فراکسیون های سیاسی مجلس همانند سه دوره گذشته، نه جلسه مشترکی برگزار کردند و به وحدت رسیدند. و در نهایت اعلام کردند که لیست مشترک نخواهند داد، قرار است فراکسیون های ولایی، مستقلین و امید برای انتخابات هیات رئیسه لیست جداگانه ارائه کنند.

فراکسیون امید روز شنبه فهرست خود را اعلام خواهد کرد. اما به نظر میرسد کاندیداتوری محمدرضا عارف برای کرسی ریاست قطعی باشد. هر چند همه نمایندگان اصلاح طلب موافق این انتخاب نیستند. حمید رضا حاجی بابایی هم برای کرسی ریاست اعلام کاندیداتوری کرده است.

طبق آیین‌نامه‌های داخلی مجلس، هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مرکب از رئیس، دو نایب رئیس، ۶ دبیر و سه ناظر می‌باشد. که با رای مستقیم نمایندگان و برای مدت یک سال انتخاب می شوند.

انتخاب رئیس با اکثریت مطلق آرای نمایندگان و انتخاب سایر اعضای هیات رئیسه جداگانه و با اکثریت نسبی است.

در حال حاضر علی لاریجانی از فراکسیون ولایت در سمت رئیس و مسعود پزشکیان و علی مطهری از فراکسیون امید به ترتیب نائبان اول و دوم هستند. از میان 9 دبیر هیات ریسه، 6 نفر از فراکسیون ولایت و 3 نفر هم از فراکسیون امید هستند.

عملکرد هیات رئیسه بی نقص بوده؛ بیایید ائتلاف کنیم

لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در پایان یکی از نطق های پیش از دستور خود گفت: شهادت می‌دهم که در این سه سال از جانب هیات رئیسه کم و کاستی وجود نداشته است. پیشنهاد می‌کنم که هر سه فراکسیون ائتلاف کنیم تا در یک سال باقیمانده نیز از استمرار خدمت هیات رئیسه بهره‌مند باشیم.

به عملکرد مدیریت مجلس انتقاد داریم، لیست مستقل می دهیم

سخنگوی فراکسیون ولایی با بیان این که این فراکسیون انتقاداتی را به عملکرد مدیریت مجلس وارد می‌داند در عین حال گفت که این فراکسیون در اقلیت است و امکان ایجاد تغییر را ندارد.

سید حسین نقوی حسینی با بیان این که فراکسیون نمایندگان ولایی بعد از نشست‌های شورای مرکزی و هیات رئیسه و مجمع عمومی درباره‌ی انتخابات هیات رئیسه به جمع بندی خواهد رسید گفت که جمع بندی نهایی این فراکسیون درباره‌ی انتخابات هیات رئیسه یکشنبه صبح اعلام می‌شود.

وی با اشاره به انتقادات اعضای این فراکسیون به عملکرد مدیریت مجلس گفت: فراکسیون ما علاقمند به تغییر در وضع موجود است، زیرا ما وضع موجود را خوب نمی‌دانیم ولی در اقلیت هستیم و کاری نمی‌توانیم بکنیم. سال گذشته هم کاندیدای ما ۵۸ رای آورد. این بار هم نشست‌های زیادی طی دو هفته گذشته داشتیم اما هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم. اما در هر صورت همان طور که تاکنون فراکسیون نمایندگان ولایی برای معرفی نامزدهای هیات رئیسه با هیچ فراکسیونی ائتلاف نکرده، در این دوره از انتخابات هیات رئیسه ائتلاف نمی‌کند و فهرست مستقل خود را اعلام خواهد کرد.

نماینده مردم ورامین در مجلس یاد آور شد: انتقاد ما به عملکرد مدیریت مجلس است و معتقدیم باید این مسیر تغییر کند؛ گرچه در اقلیت هستیم و به تنهایی امکان ایجاد این تغییر را نداریم. اگر مجلس به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کرد نباید این آشفته بازار گرانی لجام گسیخته، رانت خواری و فسادهای مالی ایجاد می‌شد. معنایش این است که روند فعلی خوب نیست.

نمی‌توان روی خروجی فراکسیون‌ها حساب کرد

محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید در نشست مطبوعاتی خود و در پاسخ به سوالی درباره عملکرد فراکسیون امید و رقابت او با لاریجانی برای کرسی ریاست در انتخابات هیات رئیسه گفت: مجلس دهم ویژگی‌های خاص خود را دارد و روند شکل‌گیری آن به سمت سه فراکسیون حرکت کرد پس نمی‌توان روی خروجی فراکسیون‌ها حساب کرد بخصوص اینکه فراکسیون میانی عملاً تصمیم‌گیرنده است. گاهی از لیست امید گلایه می‌کنند، لیستی بود که برای آن هزینه دادیم ولی همه آن لیست عضو فراکسیون امید نشدند ولی به هر حال ما در فراکسیون امید انسجام قابل قبولی را داریم و همواره دغدغه‌مان پیگیری مشکلات مردم بود. در این راستا تلاش کردیم طرح‌های فراکسیونی را با رویکرد اجماعی به نتیجه برسانیم. نمونه آن طرح صداوسیما است که قرار شده در کمیسیون فرهنگی دنبال شود. ما فراکسیون اکثریت نیستیم که بگوییم جمع‌بندی فراکسیون می‌تواند در صحن رای آورد به همین دلیل سعی می‌کنیم طرح‌ها را با تفاهم پیش ببریم.

وی با اشاره به برنامه‌های فراکسیون در سال چهارم کاری مجلس دهم گفت: ما در اوایل فروردین جلسه‌ای را به بهانه سیل برگزار کردیم که نتیجه آن طرح دوفوریتی جامعی بود که اکنون در کمیسیون برنامه در حال بررسی است. ما امسال جهت‌گیری فراکسیون را بر حل مسائل معیشتی قرار دادیم.

عارف در مورد موضوع رقابت هم گفت: یک جریان سیاسی باید از هویت خود پاسداری کند. رقابت امری بدیهی در پارلمان است و در رقابت همیشه برای پیروزی شرکت نمی‌کنند. ما حضور جدی و معنادار را در رقابت معتقدیم. در سال دوم انتخابات هیات رئیسه ائتلاف کرده و کاندیدای ریاست نداشتیم. راهبرد فراکسیون آن است که در رویدادهای مهم مجلس حضور جدی داشته باشد. البته که رقابت در مجلس بلافاصله به رفاقت تبدیل می‌شود. در عین حال برای ائتلاف اعلام آمادگی کردیم. ما به آنهایی که با لگوی لیست امید وارد مجلس شدند کاری نداریم که در بزنگاه‌ها خود را تحت عنوان لیست امید می‌نامند ولی به طور کلی راهبردمان آن است که اهل رقابت و ائتلاف هستیم و اصل رفاقت بعد از رقابت را می‌پذیریم و به آن معتقدیم.

ضرورت تصمیم خردمندانه فراکسیون امید در انتخابات هیات رئیسه مجلس

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این فراکسیون می‌تواند جایگاه اصلاح طلبان در مجلس را حفظ و ارتقا بخشد، بر ضرورت تصمیم خردمندانه فراکسیون امید در انتخابات اخیر هیات رئیسه تاکید کرد.

محمدرضا تابش در گفت و گو با ایسنا افزود وی افزود: قطعاً آنچه اهمیت دارد تنها هیات رئیسه سال چهارم مجلس نیست بلکه فضای تهدیدآمیز خارجی و پرتنشی که در کشور حاکم است، اولویت‌بندی نیازهای مردم و در راس آنها آرامش، امنیت و معیشت، انتخابات آینده مجلس و ریاست جمهوری و حفظ جایگاه اصلاح طلبان در مجموعه حاکمیت و کشور و توجه به افکار عمومی ایجاب می‌کند تصمیم خردمندانه‌ای در این باره بگیریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تصمیم نهایی فراکسیون امید برای نحوه ورود به انتخابات هیات رئیسه مجلس منبعث از رای و اراده اعضای فراکسیون خواهد بود، گفت: در جلسه روز شنبه فراکسیون امید در این باره تصمیم گیری می‌شود و همه تابع نظر جمعی هستیم و امیدواریم در خروجی تصمیم همه ملاحظات رعایت شود.

تابش خاطرنشان کرد: هنر ما این است که بر مبنای تحلیل وضع کشور وملاحظه افکارعمومی تصمیم بگیریم. ما باید به تصمیم و اجماعی برسیم و این هوشمندی و ورزیدگی را داشته باشیم تا مستقل از تاثیرعوامل خارجی، خودمان به تصمیم سنجیده و خردمندانه‌ای برسیم.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در پایان اضافه کرد: به اعتقاد من با مجموعه وضعیتی که در مجلس حاکم است و مشروط بر ملحوظ نمودن مواردی که ذکر شد، می‌توانیم وزن و قدرتی که مردم برای حضور اصلاح طلبانه در مجلس ایجاد کردند را تثبییت و حتی آن را ارتقاء بخشیم.

«لاریجانی» گزینه فراکسیون‌های مستقلین و ولایی برای ریاست مجلس است

ولی داداشی در گفت‌وگو با ایسنا درباره احتمال ائتلاف فراکسیون‌های سیاسی مجلس در انتخابات هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: ائتلاف بین فراکسیون‌ها در گذشته هم اتفاق افتاده و ممکن است مجدداً نیز اتفاق بیفتد همچنانکه پیش از این درباره ریاست مجلس چنین اتفاقی افتاد البته ممکن است بر سر نواب رئیس هم ائتلافی صورت گیرد.

وی افزود: گزینه فراکسیون‌های مستقلین و ولایی برای ریاست مجلس آقای لاریجانی است و احتمال ائتلاف بین این دو فراکسیون در این زمینه وجود دارد. همچنان که سال گذشته هم وقتی آقای حاجی بابایی برای ریاست مجلس رای نیاورد هر دو فراکسیون به آقای لاریجانی رای دادند و این باعث شد ایشان مجدداً به عنوان رئیس مجلس انتخاب شود.

داداشی اضافه کرد: در مورد نواب رئیس چند گزینه از سوی فراکسیون‌های مختلف وجود دارد که رای آوری آنها به همت فراکسیون‌ها و همچنین کاندیداها بستگی دارد.

فراکسیون امید برای ریاست مجلس کاندیدا معرفی می‌کند/مطهری و پزشکیان کاندیدای نایب رئیسی

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس با بیان این که این فراکسیون قرار است برای هر ۱۲ رکن هیات رئیسه مجلس از جمله ریاست، کاندیدا معرفی کند، گفت: مطهری و پزشکیان کاندیدای این فراکسیون برای نایب رئیسی مجلس هستند.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در دو سه روز گذشته ما جلسات هیات رئیسه، شورای مرکزی و مجمع عمومی را داشتیم و مصوب شد برای ریاست و همه ارکان هیات ریسه نیز کاندیدا معرفی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محمد رضا عارف کاندیدای این فراکسیون برای ریاست مجلس است؟ گفت: ممکن است فرد دیگری از فراکسیون امید کاندیدای ریاست شود به هر حال این موضوع قرار است روز شنبه مورد جمع بندی نهایی قرار گیرد.

میرزایی با بیان این که علی مطهری و مسعود پزشکیان کاندیداهای فراکسیون امید برای نایب رئیسی مجلس در سال پایانی هستند، اضافه کرد: تا الان فرد دیگری برای نایب رئیسی اعلام کاندیداتوری نکرده است.

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید درباره احتمال ائتلاف فراکسیون‌ها در انتخابات هیات رئیسه گفت: تاکنون صحبتی مبنی بر ائتلاف نشده اگرچه در عالم سیاست این موضوع منتفی نیست ولی قرائن و شواهد نشان می‌دهد که فراکسیون‌ها ائتلافی بر سر انتخابات هیات رئیسه ندارند و به نظر من برای ائتلاف هم دیر شده است.

وی در پایان گفت: حتی به نظر نمی‌رسد که فراکسیون ولایی و مستقلین هم بخواهند برای انتخابات هیات رئیسه با هم ائتلاف کنند زیرا فراکسیون موضع حمایتی از آقای لاریجانی نگرفته است البته آقای حاجی بابایی اعلام کرده که کاندیدا نمی‌شود اما این به معنی حمایت از ریاست آقای لاریجانی نیست.

همدلی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها