رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443834

شکایت ایران از آمریکا به دیوان لاهه تسلیم شد

ساعت24 - دولت جمهوری اسلامی ایران لایحه تفصیلی خود علیه تحریم‌های غیر قانونی دولت ایالات متحده را به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه تسلیم کرد.

محمدجعفر قنبری جهرمی سرپرست مرکز امور حقوقی بین‌المللی، دولت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد: دولت جمهوری اسلامی ایران دیروز جمعه سوم خرداد 1398 لایحه تفصیلی خود مربوط به شکایت از تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده را به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه تسلیم کرد. این لایحه مشتمل بر 7 جلد ادله و مستندات و بالغ بر حدود 3000 صفحه است که دلایل نقض معاهده 1955 توسط ایالات متحده به علت وضع مجدد تحریم‌ها علیه کشورمان و همچنین آثار زیانبار تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده بر اقتصاد و تجارت و زندگی روزمره مردم ایران را تشریح می‌کند.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 25 تیر 1397 در پی تصمیم رئیس جمهوری امریکا به خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های آن کشور علیه ایران به علت نقض معاهده 1955 بین دو کشور توسط امریکا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. بر اساس تصمیم فوق ایالات متحده کلیه تحریم‌های آن دولت علیه ایران را، که به موجب برجام رفع شده بودند، مجدداً به مورد اجرا گذاشت. مطابق شکایت کشورمان تحریم‌های ایالات متحده مغایر با تعهدات متعدد آن دولت به موجب معاهده 1955 از جمله تعهد به رفتار عادلانه و منصفانه با اتباع و شرکت‌های ایرانی، عدم ایجاد محدودیت بر پرداخت و نقل و انتقالات مالی و بانکی، آزادی واردات، صادرات و حمل و نقل کالا و آزادی تجارت و کشتیرانی می‌باشد. درخواست ایران از دیوان بین‌المللی دادگستری در این پرونده شامل محکومیت ایالات متحده به نقض معاهده 1955 دو کشور و الزام آن دولت به توقف این اقدامات مغایر با حقوق بین‌الملل و همچنین جبران خسارات وارده به ایران است.

قنبری جهرمی ادامه داد: همزمان با ارائه دادخواست فوق و با توجه به فوریت امر، دولت ایران با استناد به ماده 41 اساسنامه دیوان درخواست صدور دستور موقت مبنی بر جلوگیری از اعمال مجدد تحریم‌ها توسط ایالات متحده تا رسیدگی نهایی را نیز به دیوان تقدیم کرد. در پی این درخواست، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری ابتدا طی نامه مورخ 1 مرداد 1397 با قید فوریت به ایالات متحده اعلام کرد که از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید اوضاع گردد خودداری کند و سپس طرفین را برای ارائه دفاعیات خود نزد دیوان در خصوص درخواست دستور موقت ایران دعوت کرد. پس از برگزاری جلسات استماع، دیوان در تاریخ 11 مهر 1397 ایالات متحده را ملزم نمود تا از ایجاد هرگونه مانع بر سر راه واردات آزاد دارو و تجهیزات درمانی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و همچنین قطعات و تجهیزات و خدمات مرتبط لازم برای امنیت هوانوردی به ایران خودداری کند. اما ایالات متحده نه تنها این موانع را برطرف نکرده بلکه با وضع تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان این دستور دیوان را نیز نادیده گرفته است.

به گفته سرپرست مرکز امور حقوقی بین‌المللی با ثبت لایحه تفصیلی دولت نزد دیوان، اکنون ایالات متحده طبق برنامه تعیین شده از سوی دیوان تا تاریخ 20 دی 1398 فرصت دارد که پاسخ خود را به شکایت ایران ارائه کند. شایان ذکر است که لایحه تفصیلی دولت با مسئولیت و دخالت مستقیم مرکز امور حقوقی بین‌المللی و با همکاری وکلا و کارشناسان مجرب داخلی و خارجی پس از حدود 7 ماه فعالیت مستمر و با همکاری تعدادی از دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و بانک‌ها تهیه گردیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها