رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443941

خطر هجوم ملخ به شهرستان‌های مرزی فارس

ساعت 24- روابط عمومی جهادکشاورزی استان فارس در اطلاعیه‌هایی از تشکل‌های کشاورزی، نظام صنفی و خانه کشاورز این استان برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی استمداد خواسته است.

div style="text-align:justify">

روابط عمومی جهادکشاورزی استان فارس در اطلاعیه‌هایی از تشکل‌های کشاورزی، نظام صنفی و خانه کشاورز این استان برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی استمداد خواسته است.

جهاد کشاورزی فارس با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به تشکل‌های کشاورزی، نظام صنفی و خانه کشاورز این استان، اعلام کرد: هجوم ملخ دریایی به استان‌های جنوبی کشور و ۷ شهرستان همجوار استان فارس با استان‌های بوشهر و هرمزگان از نیمه اول بهمن سال ۹۷ آغاز و تاکنون ادامه داشته است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: عملیات مبارزه علیه آفت در بیش از ۵۵۰۰ هکتار از مناطق آلوده در شهرستان‌های جنوبی استان فارس با همت و تلاش همکاران جهاد کشاورزی، حمایت فرمانداران و دستگاه‌های مرتبط در هر شهرستان‌ها و حمایت فنی و اعتباری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس انجام شده است.

خوشبختانه تاکنون خسارتی به باغ‌ها و مزارع استان فارس وارد نشده است، اما گزارش‌ها حاکی از از افزایش فوق‌العاده جمعیت ملخ بالدار در روزهای اخیر است. در چند روز اخیر ملخ بالدار با جمعیت فوق العاده زیاد به استان فارس هجوم آورده و در مناطق صعب العبور و در حجم انبوه به ویژه در شهرستان‌های ممسنی، گراش و کازرون استقرار پیدا کرده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: محدودیت منابع و امکانات دولتی سبب شده که مبارزه صرفاً با تکیه بر امکانات و منابع دولتی، نتیجه دلخواه کنترل کامل ملخ در مناطق آلوده و کانون کوبی به منظور جلوگیری از استقرار آفت در استان فارس و کشور و در زمان مناسب حاصل نشود.

روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس در این اطلاعیه، با یادآوری امکان وارد شدن آسیب ناشی از آفت ملخ به مزارع و باغ‌ها، آورده است: از تشکل‌های کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی و خانه کشاورز استان فارس انتظار است که در شرایط حاضر و اوج طغیان آفت، از تمام توان خود در تهیه امکانات مورد نیاز نظیر سمپاش، تراکتور، تانکر سمپاش و نیروی کارگر برای مبارزه با ملخ، جهاد کشاورزی را یاری کنند.

در این اطلاعیه اضافه شده است که مدیریت حفظ نباتات استان فارس، دستگاه مرجع برای هماهنگی و همکاری‌ها لازم با تشکل‌های کشاورزی در این موضوع است.

روابط عمومی جهاد کشاورزی استان فارس همچنین در اطلاعیه شماره بیست خود، به کشاورزان و باغداران شهرستان‌های ممسنی، کازرون، گراش و لار، در خصوص هجوم ملخ هشدار داده است.

در این اطلاعیه، آمده است: با توجه به هجوم ملخ از استان‌های همجوار به شهرستان‌های فوق الذکر، گستردگی عرصه‌ها، محدودیت منابع، امکانات و تجهیزات بخش دولتی برای پایش و مبارزه با این آفت در شرایط حاد و بحرانی و پیش بینی اوج فعالیت و جابجایی این آفت در مناطق ذکر شده طی روزهای آتی، احتمال وارد آمدن خسارت به باغ‌ها و مزارع وجود دارد.

جهاد کشاورزی فارس در این اطلاعیه بار دیگر از کشاورزان، باغداران و تشکل‌های کشاورزی درخواست کرده که نهایت مساعدت را با مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های یاد شده برای در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات لازم از قبیل تراکتور، سمپاش، تانکر آب و نیروی کارگری داشته باشند.

روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس تاکید کرده است که سم مورد نیاز برای مبارزه با آفت ملخ از سوی این سازمان تأمین شده و در اختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت.

در اطلاعیه جهاد کشاورزی فارس، شماره تلفن‌های ۳۲۳۰۷۴۳۶ مربوط به مدیریت حفظ نباتات فارس و ۵۲۲۴۱۱۰۲ مربوط به مدیریت شهرستان لار اعلام شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کازرون در استان فارس از مشاهده دسته‌هایی از ملخ صحرایی در مزارع و باغ‌های این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس، حمید رشیدی گفت: تمهیدات لازم برای مبارزه و کنترل آفت ملخ در شهرستان کازرون، انجام و برای ردیابی عملکرد این گونه مهاجم به مزارع کشاورزی، ۸ تیم پایش تشکیل شده است.

او با تاکید بر اینکه در خصوص مبارزه با هجوم ملخ هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد، از کشاورزان، دامداران و زنبورداران خواست که علاوه بر سرکشی روزانه به مزارع و باغ‌ها، به مراتع و علف زارهای مجاور نیز سرکشی کنند و به محض مشاهده آفت به مراکز جهاد کشاورزی محل سکونت خود در اسرع وقت اطلاع دهند.

رشیدی با تاکید بر لزوم آماده به کار بودن امکانات و لوازم مورد نیاز سمپاشی از جمله تراکتورها و سمپاش‌ها از بهره برداران بخش کشاورزی درخواست کرد هرگونه عملیات سمپاشی علیه آفت را فقط با کسب نظر کارشناسان جهاد کشاورزی انجام دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: اطلاع رسانی لازم به دهیاران و کشاورزان در خصوص هجوم ملخ‌های دریایی (صحرایی) به شهرستان کازرون انجام شده و با بررسی تیم‌های پایش و ردیابی، اولین نمونه از این ملخ‌ها دیروز بعد از ظهر در روستاهای زوالی و امر آباد این شهرستان مشاهده شد.

رشیدی با بیان اینکه در حال حاضر تنها عملیات رصد و پایش در دستور کار این مدیریت قرار دارد و به محض اطلاع از افزایش و ورود آن‌ها به فاز تهاجمی عملیات سمپاشی آغاز خواهد شد، اضافه کرد: از کشاورزان شهرستان کازرون در خواست می‌شود در این مدت همکاری لازم را با تیم‌های پایش این مدیریت انجام شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها