رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 444080

تلگراف: آبه به ترامپ پیشنهاد میانجیگری می دهد

ساعت24 -روزنامه تلگراف نوشت، نخست وزیر ژاپن در سفر رئیس جمهور آمریکا به توکیو به او پیشنهاد میانی‌گری میان تهران و واشنگتن خواهد داد.

به نوشته روزنامه تلگراف، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در سفری چهار روزه به شرق آسیا به ژاپن رفته است با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار کرد. شینزو آبه قرار است در جریان سفر ترامپ به او پیشنهاد میانجی‌گری میان ایران و آمریکا را در شرایطی که تنش‌ها میان دو کشور افزایش یافته، ارائه دهد و دو طرف درباره این پیشنهاد گفت‌وگو کنند و آبه به دنبال آن است که موافقت رئیس جمهور ترامپ با میانجی‌گری ژاپن را کسب کند.

نخست وزیر ژاپن قرار است ماه آینده (میلادی) به تهران سفر و با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کند. هرچند به گفته رسانه‌های محلی ژاپن تصمیم نهایی منوط به نتیجه رایزنی‌های شینزو آبه با ترامپ است.

تنش‌ها میان تهران و واشنگتن پس از آن به وجود آمد که دولت آمریکا اعلام کرد یک ناو گروه را برای مقابله با آنچه تهدیدات ایران خوانده به منطقه اعزام کرده است. دولت ترامپ اعلام کرد که معافیت‌های نفتی ایران را تمدید نخواهد کرد تا این کشور دیگر نتواند نفت خود را بفروشد.

ژاپن که روابطی قدیمی با ایران دارد پیش از این نیز با تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مخالفت کرده بود. توکیو پیش از بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران که بخشی از تصمیم او برای خروج از توافق هسته‌ای بود، یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران به شمار می‌آمد.

به نوشته تلگراف، هنوز مشخص نیست که ترامپ به پیشنهاد میانجیگری شینزو آبه چه واکنشی نشان می‌دهد و آبه مصمم به حل این مسئله است چراکه هیچ نخست وزیر ژاپنی از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ تاکنون به‌طور رسمی به تهران سفر نکرده است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت که رئیس جمهور روحانی مدت‌ها قبل از شینزو آبه دعوت کرده بود تا به تهران سفر کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها