رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 444107

پیام انتخابات هیات‌رئیسه مجلس؛ اتحاد اصولگرایان و تضعیف اصلاح‌طلبان

ساعت24 -با کمی احتیاط می توان گفت نتایج امروز انتخابات هیات رئیسه مجلس در واقع نمایش اتحاد اصولگرایان نیز بود، آن‌ها علی مطهری که چهره‌ای دردسر ساز برایشان بود را حذف کردند و از سوی دیگر با رای بسیار پایین به ابطحی به تندروها نیز باج ندادند.

مجلس
انتخابات هیات رئیسه مجلس امروز برگزار شد و علی لاریجانی برای دوازدهمین بار پیاپی رییس مجلس شورای اسلامی شد. در انتخابات امروز علی مطهری نیز جایگاه خود به عنوان نایب رئیس دوم مجلس را از دست داد.

علی مطهری از نایب رئیسی مجلس کنار گذاشته شد

در انتخابات امروز اعضای آخرین هیات رئیسه مجلس دهم معین شدند، علی لاریجانی با کسب ۱۵۵ رای رییس مجلس شد. محمد رضا عارف که کاندیدای فراکسیون امید بود ۱۰۵ رای کسب کرد و محمد جواد ابطحی نزدیک به جبهه پایداری نیز ۹ را به دست آورد.


برای انتخاب نایب رییس اول و دوم مجلس نیز هر کدام چهار نامزد وجود داشت که نهایتا مسعود پزشکیان نامزد اصلاح طلبان توانست با ۱۴۸ رای نایب رییس اول مجلس شود، عبدالرضا مصری نامزد اصولگرایان با ۱۴۳ رای نایب رییس دوم شد. علی مطهری نامزد اصلاح طلبان و نایب رییس پیشین مجلس نتوانست آرای لازم را کسب کند و با ۱۲۸ رای از حفظ کرسی خود باز ماند. مطهری سه سال نایب رییس مجلس بود.


محمد حسین فرهنگی دیگر نامزد اصولگرایان برای نایب رئیسی نیز ۱۲۱ رای کسب کرد.


در ادامه انتخابات هیات رئیسه مجلس محمدعلی وکیلی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، علیرضا رحیمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی و اکبر رنجبرزاده به عنوان دبیران هیأت رئیسه مجلس انتخاب شدند. ترکیبی که نسبت به دوره قبل تغییری نداشت. در این ترکیب وکیلی، یوسف نژاد و رحیمی از فراکسیون امید و دیگر اعضا از فراکسیون ولایی هستند.


بهروز نعمتی، محمد آشوری و اسدالله عباسی نیز به عنوان سه ناظر هیات رئیسه انتخاب شدند که هر سه از نمایندگان اصولگرا و مستقلند.


پیام حذف مطهری
به این ترتیب می‌توان گفت در انتخابات امروز مهمترین نکته حذف علی مطهری بود. او نامزد اصلاح‌طلبان بود و در واقع با حذفش موقعیت اصلاح طلبان در هیات رئیسه تضعیف شد.


این اتفاق نمی‌تواند برای فراکسیون امید خوشایند باشد. چرا که چند ماه دیگر انتخابات مجلس یازدهم برگزار می‌شود و این تضعیف موقعیت پیام خوبی برای اصلاح طلبان ندارد.


حذف مطهری، در واقع حذف یکی از مهمترین بازوها و صداهای اصلاح طلبان در هیات رئیسه مجلس است.


البته از زاویه دیگری نیز می‌توان این اتفاق را دید. مطهری از ابتدای مجلس دهم نایب رئیس مجلس بوده است. این پست برای او محدودیت‌هایی در وظایف نمایندگی اش ایجاد کرده و علی مطهری مجلس دهم با مطهری مجلس نهم تفاوت‌هایی دارد. مطهری در مجلس نهم با صراحت بیشتر و قدرت مانور گسترده تری عمل کرد. همین مسئله محبوبیت او را افزایش داد.


اما در مجلس دهم به واسطه موقعیتش در برخی موارد چاره‌ای جز سکوت و یا مصلحت سنجی نداشت. شاید با این تغییر در هیات رئیسه حالا مطهری بتواند در چند ماه باقیمانده با محدودیت کمتری در مجلس فعالیت کند.


البته حذف مطهری قطعا خوشایند اصولگرایان است چرا که حضور در هیات رئیسه و جایگاه نایب رئیسی باعث شد در مواردی او مقابل تندروی‌های برخی نمایندگان اصولگرا بایستد.


عارف باز هم از لاریجانی شکست خورد


رای قابل پیش بینی لاریجانی و عارف/ مردودی نامزد نزدیک به پایداری
از دیگر موارد مهم انتخابات هیات رئیسه مجلس، رای علی لاریجانی رییس مجلس در رقابت با عارف بود. لاریجانی در دو سال اول مجلس دهم بیش از ۲۰۰ رای برای ریاست مجلس کسب کرد. اما در سال سوم با افت شدید آرای خود مواجه گردید و فقط با ۱۴۷ رای رییس مجلس شد. امسال هشت رای به آرای لاریجانی اضافه شد و او با ۱۵۵ رای به ریاست مجلس رسید. مهمترین رقیب او محمدرضا عارف نیز ۱۰۵ رای به دست آورد که قابل پیش بینی بود، آرایی که متعلق به فراکسیون امید بودند. آرای لاریجانی واجد معنای ویژه‌ای نیست او همچنان مورد قبول اصولگرایان مجلس است.


اما نامزد سوم برای کسب ریاست مجلس یعنی محمد جواد ابطحی نماینده تندرو نزدیک به جبهه پایداری ۹ رای ناامید کننده کسب کرد. این رای نشان می‌دهد که تندروها کمترین جایگاه را در مجلس دارند با این حال سروصدای آن‌ها بسیار بلند است و در هر طرح جنجالی ردپایشان دیده می‌شود.

اصولگرایان متحدتر شدند؟
با کمی احتیاط می توان گفت نتایج امروز انتخابات هیات رئیسه مجلس در واقع نمایش اتحاد اصولگرایان نیز بود، آن‌ها علی مطهری که چهره‌ای دردسر ساز برایشان بود را حذف کردند و از سوی دیگر با رای بسیار پایین به ابطحی به تندروها نیز باج ندادند.


نتایج انتخابات امروز نشان می‌دهد نمایندگان ولایی و مستقل خواسته یا ناخواسته با یکدیگر ائتلاف کرده بودند. آن‌ها دو گزینه معتدل برای نایب رئیسه مجلس معرفی کردند و نهایتا توانسته اند پس از سه سال یکی از کرسی‌های نایب رئیسی را از اصلاح‌طلبان بگیرند.


هر چند مطهری در دسته بندی‌های سیاسی اصولگرایان معتدل به حساب می‌آید ولی در سه سال اخیر نامزد اصلاح طلبان بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها