رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 445397

واکنش وزیر خارجه کانادا به گزارش قتل زنان بومی در این کشور

ساعت24- وزیر خارجه کانادا روز دوشنبه در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره گزارش مربوط به قتل و مفقودی هزاران زن و دختر بومی در این کشور، گفت: این مساله برای ما بسیار مهم است و در لحظه مهمی قرار داریم.

style="text-align:justify">کریستینا فریلند با تشکر از همه کسانی که در تهیه این گزارش مشارکت داشتند، از اظهار نظر بیشتر در این زمینه خودداری کرد و افزود: چون امروز به سازمان ملل آمده ام، هنوز جزئیات کامل این گزارش را ندارم.

برخی آمارها بر آن است که از دهه ۱۹۷۰ تاکنون چهار هزار نفر از زنان و دختران بومی در کانادا ناپدید یا کشته شده‎اند و برخی هم در تحقیقات اخیر می گویند که تعداد این بومیان، یک هزار و ۲۰۰ نفر است که از سال ۱۹۸۰ تاکنون کشته یا مفقود شده اند.

این گزارش نتیجه ۲ سال و نیم کار گروه تحقیقات ملی در مورد زنان و دختران بومی کشته و گمشده به دستور «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا است که گفته می شود اثرات ویرانگر استعمار، نژادپرستی و جنسیت زدگی با وجود مخالفت بسیاری از کانادایی‌ها، همچنان واقعیت های این جامعه است و رد آن در این تحقیقات دیده می شود.

در این تحقیق ملی، کشته یا مفقود شدن هزاران زن بومی در کانادا، "نسل‌کشی" دانسته شده است. این سند ۱۲۰۰ صفحه‌ای، استعمار ریشه‌دار و اهمال و غفلت دولت کانادا را عامل خشونت شدید بر زنان بومی کانادا می‌داند.

جمعیت بومیان کانادا، یک میلیون و ۶۰ هزار نفر است. ترودو، این تحقیق و وفاق با جامعه بومیان را اولویت دولت لیبرال خود دانسته بود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها