رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 445751

طرز تهیه دویماج تبریز | نحوه تهیه تره شور باسی و آش اوماج و آش ماش و شلغم

دویماج تبریز یک غذای سنتی خوشمزه و مقوی است این غذا برای مناسبت های خانوادگی می تواند یک گزینه ایده آل می تواند باشد در این مطلب به نکات مهم تهیه این غذا آشنا خواهیم کرد.

غذاهای محلی تبریز
html>

مواد لازم:

نان لواش خشک ۲ عدد گردو خردشده ۱/۲ لیوان
پنیر ۱۰۰ گرم سبزی معطر(جعفری،شوید...) ۲ قاشق غذا خوری
کره ۵۰ گرم کشمش به مقدار لازم


طرز تهیه:

مرحله اول:

دویماج یکی از انواع غذای محلی ایران عزیزمان است که در واقع غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی می باشد. این غذا جهت صبحانه و عصرانه سریع تهیه می گردد و همراه با سبزی خوردن و میوه های تابستانی (انگور و هندوانه) بسیار مزه خوب و لذیذی دارد.

مرحله دوم:

در ابتدا نان های خشک مخصوص را که می توانید از مغازه های نان فانتزی یا سوپرمارکت مهیا نمایید خرد نمایید باید در حالت خرد شده حدود ۲ لیوان آماده کنید خرده های نان را در کاسه ای ریخته و با حدود نصف لیوان آب خیس نمایید و مدتی صبر کنید تا نرم گردند توجه نمایید که نباید خیلی نرم گردد در حدی که دیگر خشک و شکننده نباشند کافی می باشد

مرحله سوم:
کره را ذوب نموده و روی نان ها بریزید و مخلوط نمایید پیشنهاد می گردد از پنیر آمل استفاده نمایید پنیر را قطعه های کوچک نموده و اضافه کنید باقیمادنده مواد را هم اضافه کرده و خوب مخلوط نمایید در این مرحله از مواد هر سری به اندازه ی یک گردو را با دست برداشته و به شکل دایره یا بیضی دراورید اگر چسبناک بود می توانید دستتان را در کاسه آب بزنید می توانید لقمه های دویماج را با گوجه یا خیار تزئین نموده و سرو کنید.

طرز تهیه تره شورباسی آبگوشت آذری

طرز تهیه تره شورباسی آبگوشت آذری


تره شورباسی یا سوزی شورباسی یا شوربای تره یکی از غذاهای سنتی خطه آذربایجان می باشد

مواد لازم:

نمک و فلفل به مقدار لازم لپه‎ ۱۰۰ گرم
سبزی (تره کوهی ) ۲۰۰ گرم گوشت ۱ کیلوگرم
پیاز ۱ عدد زعفران به مقدار لازم
لیمو عمانی ۳ عدد زردچوبه به مقدار لازم


طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا ظرفی که متناسب تهیه این غذا می باشد را آماده نمایید و کمی از دنبه گوسفند یا کره را در آن ذوب نمایید و پیازها را به بخش های کوچک تر تقسیم نمایید و سرخ بنمایید.

مرحله دوم:

گوشت را به آن بیافزایید و تفت دهید تا سرخ گردد و سپس لپه شسته شده و آبکش شده را به مواد اضافه نموده و کمی تفت دهید.

مرحله سوم:

پس از آن 6 پیمانه آب به غذا اضافه نمایید و صبر کنید غذای شما بپزد.

مرحله چهارم:
پس از پخته شدن گوشت و لپه لیمو عمانی و نمک و فلفل و سبری تره کوهی خرد شده را به آبگوشت تره شورباسی بیافزایید و صبر کنید غذا آماده گردد.

سایر نکات:

نکته اول:

میتوانید دراین غذا از سیب زمینی هم استفاده نمایید به این ترتیب که آن را شسته و خرد نمایید و با اضافه کردن سبزی به غذا اضافه کنید.

نکته دوم:

این غذا رب گوجه فرنگی ندارد و به دلیل وجود سبزی و زردچوبه رنگ به خصوصی دارد.اگر دوست دارید به آن زعفران یا رب اضافه کنید رب را در آخر و به صورت سرخ شده در غذا اضافه نمایید

نکته سوم:
سوزی شورباسی معولا گوشت کوبیده ندارد و مواد آن به همراه آب سرو می گردد. اما می توانید آن را شبیه آبگوشت ساده میل نمایید
به جای لیمو عمانی میتوانید از گرد لیمو یا گرد غوره و همچنین آبلیمو مصرف نمایید.
تره کوهی را در استان های تبریز و حومه در فصل بهار در مراتع پیدا می شود.

طرز  تهیه آش اوماج

طرز تهیه آش اوماج


آش اوماج یا اوماج آشی یکی دیگر از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی می باشد. که در آن از عدس و سبزیجات مخصوص مصرف می گردد. شایان ذکر است که اوماج به نوعی خمیر اطلاق می گردد که با دست آماده گردیده و داخل این آش اضافه می گردد

مواد لازم:

سبزی آش خرد شده ۱ کیلو فلفل سبز ۲ عدد
عدس ۱ لیوان آرد ۱/۵ لیوان
آب گوشت (یا قلم)3 لیوان نمک و فلفل و زردچوبه
پیاز قرمز کوچک حدود ۱۵ تا ۲۰ عدد در صورت دلخواه سرکه یا آبغوره
گوجه فرنگی ۵ عدد

طرز تهیه :

مرحله اول:

درابتدا عدس را با کمی آب حدود نیم ساعت خیس نمایید و بعد بپزید سپس در یک ظرف گود آرد ۱ لیوان و کمی نمک و حدود ۱ قاشق چایخوری زردچوبه ریخته و با مقدار خیلی کم آب خمیر بسیار سفتی آماده نمایید

مرحله دوم:

این خمیر تا حدی سفت است با توجه به اینکه معمولا در گذشته این خمیر را با وردنه باز می نمودند و بعد با چاقو خیلی ریز خرد می کردند و بعد شکل می دادند و اینکار بسیار وقت می برد پیشنهاد می گردد یک خمیر سفت تهیه نمایید و بعد خمیر را به رنده درشت بکشید فقط توجه داشته باشین که زیر رنده آرد بپاشید تا خمیر رنده شده روی آرد ریخته شود و مرتب با دست خمیرهای رنده شده را در آرد بغلطانید تا بهم نچسبد و در آخر خمیرها را در الک ریخته و آرد اضافه آن را خارج کنید

مرحله سوم:

پیازهای کوچک را پوست بکنید خوب بشویید و بعد در قابلمه به همراه آبگوشت و سبزی آش بگذارید کمی پخته گردد در اواسط پخت فلفل سبز را خرد نمایید کمی نمک و فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید سبزی ها که نیم پز گردید خمیرهای آماده شده را بیافزایید و مرتب هم بزنید تا خمیرها یک جوش بزند و بهم نچسبد

مرحله چهارم:
خمیرها هم که نیم پز شد عدس پخته را بدون آب بیافزایید بعد گوجه فرنگی ها( را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید ) اضافه نمایید اجازه دهید تا حدود نیم ساعت خمیرها آرام بپزد این آش کمی مزه تندی دارا می باشد.بعد از پخته شدن خمیرها آش آمادده می باشد.بعضی افراد نیز این آش را ترش دوست دارند و با سرکه یا آبغوره ترش می نمایند.

طرز تهیه آش ماش و شلغم

طرز تهیه آش ماش و شلغم

مواد لازم :

برنج نیم دونه یک پیمانه شلغم متوسط سه عدد
ماش یک پیمانه سبزی آش خرد شده ٣۰۰ گرم
پیاز درشت یک عدد نمک ، فلفل ، زردچوبه ، نعناع داغ ، کشک به میزان لازم


پیمونه من لیوان فرانسوی دسته داره.

طرز تهیه :

مرحله اول:

پیاز رو خلال کنید و با کمی روغن تفت بدید . فلفل و زردچوبه رو اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن , چند لیوان آب , ماش , برنج از قبل خیس خورده و شلغم های ریز رنده شده رو اضافه کنید .

مرحله دوم:
وقتی ماش و برنج خوب پخته شدن , سبزی خرد شده و نمک رو اضافه کنید و صبر کنید تا آش جا بیفته . همراه با نعناع داغ و کشک فراوون سرو و میل کنید . ساده و بدون کشک یا با ماست هم عالیه . میتونید شلغم ها رو همزمان با سبزی به آش اضافه کنید .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها