رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 446565

مخالفان «مذاکره»، جنگ‌طلب هستند یا فرصت‌طلب؟

ساعت24 -در حالی که عده ای مذاکره را با رعایت اصولی بهترین راه خروج کشور از بن‌بست می دانند اما در مقابل گروهی هر گونه مذاکره ای را خیانت و تهدید امنیت ملی می دانند.

ایران و امریکا
با واژه "مذاکره" سر سازگاری ندارند و تا نامی از "مذاکره" به میان می‌آید موافقان را متهم به وابستگی و خیانت کرده و بوی نفوذ به مشام‌شان می‌رسد. این گروه را شاید بتوان مهم ترین آسیب زنندگان به امنیت ملی و آرامش کشور قلمداد کرد، "مذاکره‌هراسانی" که حاضرند منافع ملی را قربانی منافع جناحی کنند.

اگرچه مذاکره شرایط و اقتضائاتی دارد که باید مسئولان نظام درباره آن به یک مفاهمه جمعی برسند اما زیر سوال بردن همه نوع گفت و گو و در هر سطحی بازی دلواپسانه‌ای است که در خوشبینانه‌ترین حالت شاید بتوان علت آن را نبود درک سازوکار حاکم بر نظام و روابط بین الملل و البته ناآشنایی با فن مذاکره و بده و بستان‌های حاکم بر آن دانست.

مذاکره اگرچه به معنای پایان اختلافات نبوده و نیست اما به عقیده موافقان نوعی «فرصت‌سازی» است که باید از آن به بهترین شکل در فضای بین الملل به نفع خود بهره گرفت، فرصتی که مخالفان آن را «فرصت سوزی» قلمداد کرده و تنها به دلیل محاسبات جناحی بر آن می تازند.

علی صوفی درباره علت نگرانی عده‌ای و مخالفت با هر نوع مذاکره به خبرآنلاین می گوید: ببینید در شرایطی که کشور با بحران عظیمی روبرو است باید به فکر راه خروج از بحران بود که یکی از راه‌های خروج از بحران ترک مخاصمه بین طرفین است. در شرایطی که امروز کشور درگیر جنگ واقعی اقتصادی است به طور طبیعی شرط نخست برای خروج از این موقعیت آتش بس است تا بعد بتوان درباره حضور در پای میز مذاکره تصمیم گرفت.

وی با تاکید بر اینکه نخستین گام آمریکا باید حذف تهدیدات و رفع تحریم ها علیه ایران باشد، ادامه داد: بعد از این شرایط و شکل گیری آتش بس می توان درباره مذاکره تصمیم گرفت و پای میز مذاکره نشست. اگر در مذاکرات به نتیجه رسیدیم که موفقیت حاصل شده اما اگر نرسیدیم باز هم راه مشخص است و ما به مسیر خود ادامه می دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره علت نگرانی عده ای در داخل از شکل‌گیری هر نوعی از مذاکرات، تاکید کرد: آنهایی که در داخل همیشه نگران مذاکره هستند رفتارشان منطقی نیست، ببینید برای مدیریت شرایط کنونی دو راه بیشتر وجود ندارد، یا جنگ یا مذاکره؛ مقام معظم رهبری هم در فرمایشات اخیرشان تاکید کردند که "جنگ نمی شود، مذاکره هم نمی کنیم زیرا آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند."خب در این شرایط اگر باب مذاکره باز شد و کشوری مانند ژاپن در این زمینه ورود کرد باید از فرصت به بهترین شکل به نفع خودمان بهره ببریم.

وی با بیان اینکه در مذاکرات برجام هم رهبر معظم انقلاب تدبیر کردند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در آن مقطع زمانی با بکاربردن تعبیر "نرمش قهرمانانه" اجازه ورود به مذاکره را صادر کردند البته یکسری اقدامات و میانجی گری‌هایی قبل از مذاکرات برجام صورت گرفته بود، در شرایط کنونی هم بحث میانجی گری دولت ژاپن است که در پی سفر به ایران است و همین قضیه هم باعث شده که لحن صحبت آقای ترامپ در ژاپن در رابطه با ایران 180 درجه تغییر کند.

مخالفان مذاکره با نتیجه برد- برد یا جنگ طلبند یا فرصت طلب

صوفی ادامه داد: اگر تغییر لحن ترامپ از روی حسن نیت و نشانه ای از خواست آنها برای مذاکره با رعایت اصول احترام و حقوق متقابل و با نتیجه برد- برد باشد این بهترین راه حل برای خروج از بحران است، در چنین شرایطی اگر فردی یا گروهی با این راه حل مخالفت کند مشخص است که یا یکسری منافع در استمرار شرایط بحرانی کشور دارد یا اینکه اساسا جنگ طلب است یعنی به دنبال آن است که مذاکره انجام نشده و شق دیگر یعنی جنگ در دستور کار قرار گیرد که با توجه به خسارات ناشی از جنگ و اگرچه ما کشوری جنگ ازموده هستیم اما به هیچ وجه قابل قبول نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه به دلیل اقتدار ایران در سطح منطقه و حتی بین الملل ترس از مذاکره معنا ندارد، تصریح کرد: کشور ایران امروز دست بالا را دارد به طوریکه در منطقه نسبت به اوایل انقلاب نه تنها نفوذ بسیار بالا بلکه از قدرت دفاعی بسیار پیشرفته تری برخوردار است و دقیقا به همین دلیل است که آمریکا با وجود تهدیدها هیچ گاه بحث جنگ را به صورت جدی دنبال نکرده و همواره تاکید دارد که قصد جنگ ندارد، بنابراین از این جهت اگر باب مذاکره به صورت اصولی و با رعایت موارد مورد قبول سازمان ملل و در جهت تامین منافع ملی ما و البته حاصل آن نتیجه برد - برد باشد باید از آن استفاده کرد.

سبحانی نیا: به دلیل اقتدار ایران نگرانی از مذاکره وجود ندارد

حسین سبحانی‌نیا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در اداوار مختلف نیز درباره دلایل نگرانی‌ها از هر نوع مذاکره به خبرآنلاین گفت: در اینکه مذاکره در روابط بین‌الملل اصلی پذیرفته شده برای حل وفصل مسائل بین کشورها تردیدی وجود ندارد و اتفاقا بر همین اساس بود که جمهوری اسلامی در موضوع هسته ای پای میز مذاکره ای که چندین سال طول کشید نشست و در نهایت برجام حاصل شد، بر این اساس هیچ نگرانی از اصل مذاکره وجود ندارد تنها محل نگرانی نابرابری در مذاکره است.

وی ادامه داد: واقعیت نشان داده که آمریکا در عمل ثابت کرده عزمی بر حل مسائل ندارد و به دلیل همین تجربه است که راجع به شکل گیری مذاکرات مجدد نگرانی هایی وجود دارد والا در اصل مذاکره مناقشه نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه عدم پایبندی آمریکا برجام را دچار آسیب کرد، ادامه داد: در حالی که حدود 7 کشور در مذاکراتی طولانی مدت شرکت کرده و شورای امنیت سازمان ملل هم به آن ورود داشت اما دیدیم که در نهایت پایبندی به مذاکره از سوی آمریکا وجود نداشت. حال هم که بحث سفر نخست وزیر ژاپن و موضوع مذاکره و واسطه گری بین ایران و آمریکا مطرح شده نگرانی هایی نسبت به عملکرد آمریکا وجود دارد.

سبحانی نیا تصریح کرد: همان طور که عرض کردم گفت وگو و مذاکره اصلی قابل قبول در روابط بین الملل و اصلی از اصول دیپلماسی است به طوریکه مسائل دو جانبه کشورها قاعدتا از طریق همین گفت و گوها قابل حل و رفع است، با این تفاسیر اصل گفت و گو و مذاکره پذیرفته شده است اما اینکه گفت وگو و مذاکره با چه شرایطی و با چه کسانی باشد محل نگرانی است.

وی با بیان اینکه ما با مردم آمریکا مشکل نداریم بلکه مشکل مان با هیات حاکمه آمریکا است، تاکید کرد: مشکل ما با افراد تندروی بی تعهد در هیات حاکمه آمریکا است وگرنه اصل مذاکره و اینکه مذاکره بین کشورها متداول است را پذیرفتیم.

این نماینده ادوار مجلس با تاکید بر وضعیت مطلوب ایران در مراودات بین‌المللی افزود: به دلیل همین جایگاه و توانمندی، نگرانی از مذاکره وجود ندارد، باز هم تکرار می‌کنم ما معتقدیم که مذاکره اصل متعارف و متداول بین المللی است به طوریکه بر همین اساس شاهدیم وزیر خارجه ما به بسیاری کشورها از جمله چین و هند و روسیه سفر کرده و با مقامات آنها مذاکره می کند تا مسائل فی مابین را تسهیل کنند. بنابراین ما از مذاکره با شرایط موجود نگرانی نداریم و قایل به انجام آن هستیم اما باید ببینیم طرف ما چه کسی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها