رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 446685

طرز تهیه آش برگ مو | طرز تهیه کوفته کاشی و سنگ و سیر و کوفته لوبیا سفید

آش برگ مو یک غذای سنتی ایرانی و مناسب جهت انواع مهمونی های خانوادگی خصوصا در ماه رمضان است که میتواند زینت بخش سفرهای شما باشد در این مطلب شما را با نحوه تهیه آن بهتر آشنا می کنیم.

آش برگ مو
html>

این روزها چشممون به برگهای تازه و زیبای برگ درختان انگور روشن شده است. برای آشنا شدن بیشتر با خواص این برگ این مطلب را بخوانید.

از نظر تغذیه، برگ مو اشتهاآور و مقوی می باشد و در درمان زکام و عفونت روده توصیه می گردد. برگ این درخت، ضد عفونی کننده سیستم گوارش است و تحقیقات نشان داده اند که ضماد آن سردرد های میگرنی را بر طرف می نماید. یکی دیگر از ویژگی های آن قابض بودن آن می باشد و برای رفع اسهال، استفراغ و اختلالات گردش خون در بلوغ و یایسگی، رفع بی نظمی دستگاه وریدی و بواسیر تاثیر گذار می باشد.

در برگ مو مواد مغذی زیر موجود است:

ساکاروز مالیک اسید
بتاکاروتن(پیش ساز ویتامین A) پتاسیم
تارتاریک آهن

بیشترین خاصیت برگ مو به فیبرهای موجود در آن بر می گردد. البته میزان فیبر در برگ های لطیف تر نسبت به برگ های ضخیم تر کمتر می باشد.

به عبارت دیگر اگر چه برگ های لطیف و ضخیم از نظر خواص یکسان هستند اما قسمت نازک تر برگ خواص کمتری در مقایسه با برگ ضخیم دارد. در ضمن، هر چه قدر رنگ سبز برگ ها تیره تر باشد، بتاکارون(پیش ساز ویتامین A)بیشتری خواهد داشت. ترش مزه بودن برگ مو نیز به دلیل وجود اسیدهای آلی (اسید مالیک و تارتاریک و ... )است..
پس زودتر دست به کار شین و این آش خوشمزه و ترش رو امتحان کنین

طرز تهیه آش برگ مو

طرز تهیه آش برگ مو

مواد لازم:

یک سوم پ برنج گوشت چرخکرده نیم کیلو
یک سوم پ بلغور نیم کیلو مخلوط شوید و مرزه
نصف پیمانه لپه نیم کیلو برگ مو
دو عدد پیاز بزرگ نعناع داغ
زردچوبه آبغوره

طرز تهیه:

مرحله اول:

آش برگ مو یک سوم پ برنج و یک سوم پ بلغور و نصف پیمانه لپه رو خیس کنین.لپه رو جداگانه بپزین.دو عدد پیاز بزرگ رو ریز خرد کنین و تفت بدین تا سبک بشه.زردچوبه و برنج و بلغور رو بهش اضافه کنین و آب گوشت یا استاک گوشت بهش اضافه کنین و اجازه بدین بپزه.

مرحله دوم:

سپس نیم کیلو مخلوط شوید و مرزه و نیم کیلو برگ مو ریز خرد شده رو به مواد فوق اضافه کنین.

مرحله سوم:

نمک وفلفل رو اندازه کنین .در آخر پخت ،یک ق غ ترخون خشک به اش اضافه کنید.با نعناع داغ و گوشت قلقلی سرخ شده ،سرو کنین.گوشت رو در آخر پخت و وقتی اش جا افتاد بهش اضافه کنین. من کمی آبغوره جهت ترشی اضافه کردم.
امیدوارم درست کنین و لذت ببرین.

طرز تهیه کوفته کاشی

طرز تهیه کوفته کاشی

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده 250 گرم پیاز رنده شده و آب گرفته شده 1 عدد بزرگ
هویج رنده شده و آب گرفته شده 2 عدد بزرگ
تخم مرغ یک عدد
نمک و فلفل و زردچوبه به دلخواه شکر حدودا یک قاشق
آلو خورشتی آب سه لیوان
رب انار ملس دو تا سه قاشق پر


طرز تهیه:

مرحله اول:

گوشت چرخ کرده و پیاز و هویج و تخم مرغ و نمک و فلفل و زردچوبه رو با هم مخلوط میکنیم و حسابی ورز میدیم .

مرحله دوم:

بعد به اندازه یه نارنگی برمیداریم و وسطش یه آلو میزاریم و به شکل بیضی میکنیمشون حالا چرا بیضی چون قراره توی روغن کنی سرخ بشن و این شکل راحت تره تا گرد.
همونطور که گفتم کوفته هارو تو روغن سرخ میکنیم تا تو پخت وا نرن.

مرحله سوم:

بعد سسمون و درست میکنیم به این صورت که سه تا قاشق رب انار ملس یا ترش بسته به سلیقتون با یک قاشق پر شکر مخلوط میکنید و حدودا سه لیوان آب بهش اضافه میکنید و خوب هم میزنید بعد کف قابلمه میریزید و چند تا آلو خورشتی هم توش میندازید و کوفته ها رو داخل قابلمه میچینید و دربش و میزارید و رو شعله متوسط میزارید تا بپزن و سسش غلیظ بشه .
به نظرم فوق العاده ترین کوفته است .

طرز تهیه سنگ و سیر

طرز تهیه سنگ و سیر


یکی از خوشمزه ترین و مشهورترین غذاهای کُردی است که واقعا به یک بار امتحان کردنش می ارزه دلیل اینکه چرا اسم این غذا سنگ و سیر هست رو نمیدونم یکم شاید اول به گوش جالب بیاد

مواد لازم:

سیب زمینی ۲ عدد لوبیا قرمز ۱ پیمانه
هویج ۲ عدد برنج دانه گرد ۲ پیمانه
سینه مرغ ۱ عدد سبزی کوهی کاکوتی ۱ قاشق غذاخوری
لوبیا سبز ۲ پیمانه نمک به میزان لازم



طرز تهیه:

مرحله اول:

اول سینه مرغ و با پیاز چرخ میکنیم و بهش ادویه زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز میزنیم و میزاریم یکم استراحت کنه در این حین لوبیا قرمز رو که از شب خیس خورده رو توی مقداری آب جوش میریزیم تا بپزه.

مرحله دوم:

بعد از نیم ساعت بهش هویج خورد شده نگینی رو میریزیم توش و بعد سبزی کاکوتی و لوبیا سبز میزنیم و بعد از ۱۰ دقیقه بهش سیب زمنی هارو که به اندازه حبه قند خورد کردیم اضافه میکنیمو گوشت هامونو دونه دونه قلقلی میکنیم و میندازیم توی مواد در حال جوش و بعد از ۱۰ دقیقه بهمش برنجمونو اضافه میکنیم ونمک میزنیمو میزاریم تا خوب دم بکشه.

مرحله سوم:
اگه خواستین میتونید مثل برنج در حین دم یکم بهش روغن بزنید تا دم بکشه .

طرز تهیه کوفته لوبیا سفید

طرز تهیه کوفته لوبیا سفید

مواد لازم:

لوبیا سفید پخته شده یک پیمانه فلفل قرمز و سیاه ، زیره ، نمک ، زردچوبه و کمی ادویه کاری به مقدار لازم
پیاز متوسط یک عدد آرد سفید یا آرد نخودچی سه قاشق غذاخوری
سیر سه حبه سبزیجات معطر مقداری



طرز تهیه:

مرحله اول:

کل مواد و ادویه ها رو داخل غذاساز میکس کنید . قاشق رو داخل روغن مایع ، چرب کرده و از مواد بردارید و داخل روغن داغ بریزید و به صورت نازک شکل بدید و با شعله ملایم سرخ کنید تا مغز پخت هم شوند .

مرحله دوم:
بعد روی دستمال کاغذی یا حوله ای یا صافی بذارید تا روغن اضافی کوفته ها گرفته شود . این رسپی ، تخم مرغ ندارد ولی من به دلخواه یه دونه تخم مرغ رو که جدا زدم ، به مایه کوفته اضافه کردم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها