رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 447226

واکنش شورای همکاری خلیج فارس به حادثه دریای عمان

ساعت24 -دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس حمله به نفتکش‌های دریای عمان را محکوم و این حمله را "تنشی جدی و خطرناک" توصیف کرد.

به گزارش روسیا الیوم، عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به دو نفتکش در دریای عمان نقض تمامی قوانین بین‌المللی و تهدید مستقیمی برای آزادی کشتی‌رانی و نقل و انتقالات انرژی به شمار می‌آید و همچنین امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس حمله به دو نفتکش در دریای عمان را "تنشی جدی و خطرناک" توصیف کرد.

الزیانی تاکید کرد که سازمان ملل باید برای مجازات هر شخصی که تلاش دارد تجارت بین‌المللی و نقل و انتقالات انرژی در سطح جهان را تعطیل و به آن ضرر وارد کند و اقتصاد جهانی را با چالش‌های بزرگ و پیامدهای خطرناک رو به رو سازد، وارد عمل شود.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس همچنین تصریح کرد: جامعه جهانی باید به منظور حمایت از مسیرهای بین‌المللی کشتی‌رانی در این منطقه حیاتی جهان واکنش جدی نشان دهد و این امر یک مسئولیت جهانی است و سازمان ملل باید با تمامی سازمان‌های مربوطه بر اساس قوانین و معاهده‌های بین‌المللی به آن عمل کند.

از سوی دیگر، شرکت نروژی "فرانت لاین" که نفتکش‌ آن در دریای عمان هدف قرار گرفته بود، اعلام کرد که تمامی خدمه‌های این کشتی وارد دبی شدند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی ۲۳ خدمه این نفتکش، ایران را از فرودگاه بندر عباس ترک کردند و بعد از ظهر روز شنبه وارد فرودگاه بین‌المللی دبی شدند.

در همین راستا، یک سخنگو شرکت فرانت لاین گفت: این کادر که شامل خدمه‌های روسی، فیلیپینی و گرجستانی بود به خوبی توسط مسئولان ایران مورد پذیرایی قرار گرفته بود. اکثر این اشخاص پس از ورودشان به دبی مستقیما به کشورشان بازگشتند و برخی از آنها نیز روز دوشنبه به کشورشان باز می‌گردند.

دو نفتکش بزرگ خارجی، حوالی ظهر پنجشنبه (۲۳ خرداد) در دریای عمان دچار آتش‌سوزی شدند. این دو نفتکش «فرانت آلتر» و «کوکوکا کوریجس» نام داشتند که به ترتیب با پرچم‌های جزایر مارشال و پاناما در حال حرکت بودند. در پی این حادثه، انفجارها و آتش سوزی‌هایی در این دو نفتکش رخ داد. کلیه کارکنان این دو نفتکش خارج شدند.

پیشتر، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص حملات به دو نفتکش در دریای عمان مدعی شده بود: تحلیل آمریکا این است که حمله به نفتکش‌ها کار ایران بوده و ایران قصد دارد جریان نفت را دچار مشکل کند.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این ادعاها نوشت: این که ایالات متحده فوراً و بدون ذره‌ای شواهد عینی یا ضمنی، به اتهام پراکنی علیه ایران دست می‌زند، تنها این را کاملاً آشکار می‌کند که تیم "بی" در حال حرکت به سوی یک نقشه جایگزین است: خرابکاری در دیپلماسی (از جمله در اقدامات آبه شینزو) و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی علیه ایران. من چند ماه پیش دقیقاً درباره همین سناریو هشدار دادم؛ نه به این دلیل که من یک پیشگو باشم، بلکه به این دلیل که من ذات تیم "بی" را می‌شناسم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها