رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 447396

بیشترین سلاح و کلاهک‌های اتمی در اختیار کدام کشورها است؟

ساعت24 -بر اساس یک گزارش جدید، از آغاز سال ۲۰۱۹ مجموع تعداد کلاهک‌های هسته‌ای ۹ کشور به ۱۳ هزار و ۸۶۵ عدد رسیده است.

خبر
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، موسسه بین المللی پژوهش‌های صلح استکهلم امروز دوشنبه با انتشار گزارشی در کتاب سال خود از کاهش شمار کلاهک‌های هسته‌ای در جهان و نوسازی قوای استراتژیک قدرت‌های هسته‌ای خبر داد.

در این گزارش آمده است: شمار کلاهک‌های هسته‌ای در جهان رو به کاهش است، اما قدرت‌های هسته‌ای به نوسازی و ارتقای قوای استراتژیک خود ادامه می‌دهند. از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی، مجموع تعداد کلاهک‌های هسته‌ای ۹ کشور شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل به ۱۳ هزار و ۸۶۵ عدد رسیده است. این در حالی است که با توجه به آمار سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) پژوهش‌های صلح استکهلم که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در جهان را ۱۴ هزار و ۴۶۵ عدد اعلام کرده بود، در سال ۲۰۱۹، شمار کلاهک‌های هسته‌ای کاهش یافته است.

این موسسه بین المللی انعقاد پیمان «استارت جدید» یا کاهش تسلیحات هسته‌ای بین مسکو و واشنگتن در سال ۲۰۱۰، را یکی از عوامل کاهش زرادخانه‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای عنوان کرده است. با این حال، گفته است قدرت‌های هسته ای، اقدامات جدیدی برای نوسازی و ارتقای زرادخانه‌های هسته‌ای خود انجام می‌دهند.

ژان الیاسون، مسئول موسسه پژوهش‌های صلح استکهلم در این خصوص گفت: به رغم کاهش کلی شمار کلاهک‌های هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ همه کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند به نوسازی و ارتقای زرادخانه‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهند.

موسسه پژوهش‌های صلح استکهلم در این گزارش آورده است که دو کشور آمریکا و روسیه ۹۰ درصد کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند و بیشترین دارندگان کلاهک‌های هسته‌ای در جهان هستند. همچنین فرانسه با ۳۰۰ کلاهک هسته ای، انگلیس با ۲۰۰ کلاهک هسته ای، هند بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ کلاهک هسته ای، پاکستان با ۱۵۰ تا ۱۶۰ کلاهک هسته ای، و کره شمالی با ۲۰ تا ۳۰ کلاهک هسته‌ای در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رژیم صهیونیستی با استفاده از سیاست ابهام آفرینی تعمدی سعی در مخفی نگه داشتن تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود داشته است. در حالی که موسسه صلح استکهلم کلاهک‌های هسته‌ای رژیم اشغالگر قدس را حدود ۱۰۰ عدد اعلام کرده است، برخی منابع این آمار را بیش از ۴۰۰ کلاهک اعلام کرده اند.

روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین پنج قدرت رسمی هسته‌ای در جهان هستند این در حالی است که هند، پاکستان و کره شمالی عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیستند. رژیم صهیونیستی نیز با سیاست ابهام آفرینی تعمدی مالکیت سلاح‌های هسته‌ای خود را تایید نکرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها