رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 447401

بازدید رسانه‌ها از تاسیسات آب سنگین اراک

ساعت24 -جمعی از رسانه‌های داخلی تا ساعتی دیگر از تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) بازدید و پس از آن سخنگوی سازمان انرژی اتمی آخرین اقدامات فنی سازمان در اجرای بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی را اعلام می کند.

به گزارش تأسیسات آب سنگین اراک، امروز دوشنبه (27 خرداد ماه) در ادامه روند اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران در راستای بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی، تعدادی از مدیران و سردبیران و خبرنگاران رسانه‌های داخلی از کارخانه آب سنگین اراک (خنداب) بازدید می کنند.

بازدید از کارخانه آب سنگین و اکسیژن 18 و همچنین راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک از برنامه‌های این تور هسته‌ای است و در پایان نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری به تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای بیانیه اخیر شورای عالی امنیت خواهد پرداخت.

آب سنگین تولیدی کارخانه خنداب اراک از با کیفیت‌ترین و بهترین نوع آب سنگین‌های تولیدی است که دارای کاربردهای هسته‌ای (راکتورهای قدرت آب سنگین، راکتور همجوشی هسته‌ای و..) و غیرهسته‌ای (تولید رادیوداروها، بررسی مخازن نفت و گاز و ...) و های‌تک (فناوری‌های برتر) است.

طراحی راکتور آب سنگین اراک که به راکتور IR40 معروف شد در سال 1378 توسط متخصصان داخلی آغاز شد و احداث این راکتور در سال 1383 در زمینی به مساحت 135 هکتار در کنار مجتمع آب سنگین اراک آغاز شد. در پی توافقات حاصله در برجام، ایران راکتور آب سنگین اراک که به IR40 معروف بود را با تغییرات انجام شده مدرن سازی و بازطراحی می‌کند.

نمایندگان رسانه‌های گروهی 30 اردیبهشت ماه نیز از مجتمع غنی سازی نطنز (شهید احمدی روشن) بازدید کرده و در جریان آخرین اقدامات فنی در این تاسیسات قرار گرفتند و در همان زمان اعلام شد که ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم 3.67 کشور بدون اضافه کردن سانتریفیوژ و زنجیره و با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش یافت و اطلاعات طراحی نیز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد.

در نشستی خبری که همان روز در مجتمع شهید احمدی‌روشن برگزار شد، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که بازدید مشابهی از آب سنگین اراک انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، ۱۸ اردیبهشت سال جاری و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این روز برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

در این بیانیه اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

براساس برجام جمهوری اسلامی ایران مقید بود تا 15 سال میزان ذخایر اورانیوم غنی شده را به 300 کیلو و ذخایر آب سنگین را به 130 تن محدود کند. در همین زمینه سید عباس عراقچی 18 اردیبهشت ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد: ایران امروز اعلام کرد دیگر به این محدودیت قائل نیست و ما دیگر هیچ محدودیتی برای میزان ذخایر خود قائل نیستیم. اینکه ذخایر به چه مراحلی می‌رسد و چه میزان افزایش می‌یابد، دست خودمان است، با توجه به ظرفیت‌های فنی، نیازها و تعاملات دیپلماتیک در عرصه عمل تصمیم می‌گیریم که با چه سرعتی مواد و ذخایر خود را افزایش دهیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها