رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 447566

مرکز پژوهش های مجلس تحلیل کرد

نقشه آمریکا برای بی ثباتی ایران

ساعت 24 -بزرگی و نزدیکی رفتارهای خصومت آمیز آمریکا برضد نظام سیاسی ایران به اندازه ای است که به نظر می رسد پنهان کردن آن سخت شده است. شاید به همین دلیل است که نهادهای محافظه کاری مثل مرکز پژو هش های مجلس نیز راه روشنگری بیشتر و اشکارتر را در اطلاع رسانس در پیش گرفته و به صراحت از برنامه های نزدیک آمریکا برای بی ثبات کردن ایران گزارش تهیه کرده و ان را انتشار می دهد.

حاکم عمان
dir="RTL">آنچه درزیر می خوانیدبخشی از یک گزارش تازه منتشر شده درباره نقشه آمریکا برای بی ثبات کردن ایران از راه حمایت از جنگ های نیابتی و حمایت از گروههای معارض ایران است.

همدست کردن اسراییل و عرب ها

برنامه آمریکا برای استفاده از ظرفیت متحدانش در منطقه غرب آسیا سبب شده است بحـرانهـا وجنگهای داخلی در کشورهایی نظیر یمن، سوریه، عراق و بحرین به عرصه زورآزمایی میان قدرتهـایمنطقه ای نظیر ایران، ترکیه، عربستان و رژیم صهیونیستی تبدیل شود. در این راستا کشـورهایی نظیـرعربستان و رژیم اشغالگر قدس که در رسیدن به اهداف و مواضع خود در این بحرانها به ویـژه در باره عراق و سوریه ناکام مانده اند درصدد خواهند بـود بـه روشهـای مختلـف بحـران را تـداوم بخشـند.بدین ترتیب این کشورها از یک سو تلاش خواهند کرد با سرایت بحران به کشورهایی که به نحوی بـامحور مقاومت در ارتباط هستند زمینه را برای تضعیف ایـران و ورود بـازیگران منطقـه ای جدیـد علیـهمحور مقاومت را فراهم آورند و از سـوی دیگـر بـا شـعله ور سـاختن بحـرانهـای قـومی و فرقـه ای درکشورهای محور مقاومت نظیر عراق، سوریه و لبنان این کانونهای بحران را همچنان زنـده نگـه دارنـدکه این مسئله به معنای صرف هزینه مادی و معنوی بیشتر برای ایران در بلندمدت خواهد بود.اتحاد میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بخش مهم راهبرد غرب آسیایی ترامپ ایجاد اتحاد میان کشورهای عربی با رژیـم صهیونیسـتی در جهـت مقابله با ایران است. نزدیک شدن عربستان و ایـن رژیـم رونـدی مـورد حمایـت ترامـپ اسـت و ازایـن روباید آن را بخش مهمی از راهبرد ترامپ در غرب آسیا بـه حسـاب آورد. در ایـن راسـتا سـفر مایـک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در ژانویه 2019به هشت کشور عربی در چـارچوب تسـریع رونـد روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی برمبنای طرح معامله قرن و پایان دادن به مسئله توافق اسـلو وطرح صلح عربی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس دنبال شـده اسـت. در ایـن خصوص در راهبرد امنیت ملی 2017آمریکا آمده است « برای نسلها مناقشه اسراییل وفلسطینیها به عنوان بزرگترین عامل مانع صلح و رفاه در منطقه قلمداد شده است. امروز،تهدیدها از جانب سازمانهای تروریستی جهادی و تهدید از ناحیه ایران باعث شده است اسراییل دیگر به عنوان عامل مشکلات منطقه شناخته نشود. دولتها به صورت فزاینده ای منافع مشترکی را با اسراییل، برای مقابله با تهدیدهای مشترک شناسایی کرده اند. ما همچنان به کمک شرکایمان برای دستیابی به منطقه ای باثبات و مرفه که شامل یک شورای همکاری خلیج (فارس) یک پارچه و قدرتمند است، متعهد خواهیم ماند.

تقویت گروههای معارض ایرانی

استراتژی آمریکا برای استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه غرب آسیا برای مقابله بـا بحـرانهـای منطقـه مطابق با منافع آمریکا، علاوه بر افزایش تنش در بین کشورهای منطقه و تقویـت دامنـه جنـگهـای یـابتیسبب شده است این کشورها به فراخور محذورات و مقـدورات منطقـه ایـی خـود از راهکارهـای متفـاوتی نسبت به آمریکا برای ضربه زدن به کشـورهای جبهـه مقابـل بهـره ببرنـد. یکـی از ایـن راهکارهـا اسـتفاده کشـورهای متحـد آمریکـا در منطقـه بـه رهبـری عربسـتان و رژیـم صهیونیسـتی از گـروههـای معـارض و جدایی طلب در مرزهای شرق، غرب و جنوب غرب ایران است. به شکلی کـه متحـدان منطقـه ای آمریکـا درحال پیگیری این سیاست هستند کـه بـا متحـد کـردن آنـان و طـرح اهـداف بـه ظـاهر مشـترک از قبیـل خودمختاری برای اقوام و فدرالیسم برای ایران ـ استفاده گروهکهای تجزیه طلب و تروریسـتی نظیـر جـیش العدل، حزب دمکرات کردستان، نهضت عدالت بلوچستان ایران و ... از این شعار - تـلاش بـرای ایجـاد تـنش قومی در کشور با مطرح کردن اتحاد سایر اقوام در مقابل فارسها، ایجاد اتحاد داخلی در بین این گروهـکهـا برای تقویت قدرت چالشگری آنها علیه ایران از قبیل انحلال گروهک تروریستی جیش النصر و ادغـام آن درگروهک تروریستی جیش العدل و تلاش گروهکهای تجزیه طلب در غرب کشور برای اتحاد داخلـی مجـدد، بخشی از توان سیاسی، اقتصادی و نظامی ایران را معطوف به مرزهای سرزمینی خود کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها