رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 448431

تحلیل نیویورک‌تایمزدرباره توانمندیهای ایران و خطای محاسباتی ترامپ

ساعت24 -یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه توانمندی‌های ایران، محاسبات آمریکا در خصوص خطرات موجود را تغییر داده است، نوشت که ترامپ گزینه‌های چندان زیادی در قبال ایران ندارد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم هوایی ایران نوشت، تصمیم لحظه آخری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای صرفنظر از اقدام نظامی علیه ایران نمایانگر آن است که آمریکا در قبال ایران، فاقد گزینه‌های جذاب است.

روز پنجشنبه هفته گشته، سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند پهپاد جاسوسی تریتون MQ-4C متعلق به نیروی دریایی آمریکا را بعد از تجاوز به حریم هوایی ایران بر فراز استان هرمزگان با استفاده از سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» ساقط کرده است.

بر اساس ادعای شخص ترامپ، در حالیکه وی قصد پاسخگویی به این اقدام ایران از طریق گزینه نظامی را داشت، از این تصمیم صرفنظر کرد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اظهارات اخیر «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه اورانیوم غنی‌شده 3.67 ایران در تاریخ 6 تیرماه از سقف 300 کیلوگرم عبور خواهد کرد، نوشت که در نشست‌های اخیری که در کاخ سفید در خصوص این چالش برگزار شده است، یکی از حضار تأکید کرده است که اقدامات اخیر ایران در خصوص تقویت برنامه سوخت هسته‌ایش، از تصمیم سال گذشته ترامپ در خروج از برجام نشأت می‌گیرد و این در حالی است که تهران به تعهداتش ذیل برجام پایبند بود.

بنا بر این گزارش، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که مواضعی کاملاً جنگ‌طلبانه دارد، روز گذشته (شنبه) در یک دیدار برنامه‌ریزی شده وارد فلسطین اشغالی شد تا با همتای روس و صهیونیست خود درباره آنچه که کاخ سفید «امنیت منطقه» خوانده است، گفت‌وگو کند.

یکی از مقامات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، در ارتباط با اقدامات تحریک‌آمیز و فشارهای وی به ایران گفت: «ترامپ گمان می‌کند که اگر منابع نفت ایران را غیرفعال کند و و درآمد نفت خام این کشور را به صفر برساند، ایران وادار به مذاکره در خصوص یک توافق جدید می‌شود. این کارساز نخواهد بود».

این گزارش ادامه داد که حتی برخی از اعضای ارشد کنگره و دیپلمات‌های کنونی و سابق آمریکا معتقدند که این ایده که تحریم‌ها، ایران را به میز مذاکره بازمی‌گرداند، یک توهم است.

سناتور «جک رید» از «رودآیلند» در این خصوص توضیح می‌دهد که ایران در تاب آوردن در مقابل انزوای بین‌المللی و همچنین انجام جنگ نامتقارن، مهارت دارد و می‌تواند فشارهای متقابل را قبل از آنکه فقدان درآمد نفتی، به طور کامل این کشور را فلج کند، افزایش دهد.

نیویورک‌تایمز سپس به توانمندی‌های ایران اشاره کرد و نوشت، در حقیقت، علیرغم آنکه ایران در مقایسه با یکسال قبل، از نظر اقتصادی ضعیف‌تر شده است، اما مهارت‌های خود همچون حمله به کشتی‌ها با دقت بالاتر و ساقط کردن هواپیماها در حریم هوایی را تقویت کرده است.

این گزارش ادامه داد، ایران هم‌اکنون سپاه سایبری بزرگی دارد که در هفت سال گذشته، بانک‌های آمریکایی را فلج کرده بود، به یک سد در حومه نیویورک نفوذ کرد و یکی از کازینوهای «لاس وگاس» را مورد حمله قرار داد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به این موارد ادامه داد که این توانمندی‌های ایران، محاسبات واشنگتن در خصوص خطرات را دگرگون کرده است و مشکل ترامپ با ایران را بسیار آزاردهنده‌تر از مشکلاتی کرده است که «جورج بوش» و «باراک اوباما» در قبال ایران با آن روبرو بودند.

نیویورک تایمز در خصوص توانمندی ایران برای پاسخگویی به هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا نوشت که اگر تهران مورد حمله قرار گیرد، قابلیت پاسخگویی به آمریکا را دارد و می‌تواند از طریق گروههای نیابتی در نزدیکی دروازه‌های پایگاههای آمریکا در عراق، افغانستان و مکان‌های دیگر در غرب آسیا پاسخ اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا را بدهد.

بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، مسئله نگران‌کننده این است که ایران در حال حاضر سپاه آنلاین خود را ساخته است و تا حد زیادی نفوذ کارآمدی در سامانه‌های بانکی و الکترونیکی آمریکا داشته است.

آنطور که نیویورک‌تایمز گزارش داده است، دیگر گزینه‌های ترامپ در قبال ایران یک مسیر وارونه داشته است و از تهدید به سوی پیشنهادات دیپلماتیک پیش رفته است اما ایران همچون کره شمالی نیست.

این روزنامه آمریکایی در پایان نظر «فیلیپ گوردون» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو کنونی شورای روابط خارجی درباره پیشنهاد مذاکره ترامپ به ایران اشاره کرد و و نوشت که گرچه امکان مذاکره وجود دارد اما تصور رسیدن به توافقی که ترامپ به دنبال آن است، سخت است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها