رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 448578

دمکرات‌ها هم علاقه‌ای به بازگرداندن سفارت آمریکا به تل‌آویو ندارند

ساعت 24- تصمیم دونالد ترامپ برای تغییر رویه چند ده ساله آمریکا با انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس هر دو حزب آمریکا را خشمگین کرد اما دموکرات‌هایی که مخالف ترامپ هستند، تمایل چندانی به بازگرداندن این سفارت به تل‌آویو ندارند.

سفارت
نامزدهایی که برای انتخابات سال آینده و رویارویی با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا آماده می‌شوند، گفته‌اند که دلیلی برای بازگرداندن سفارت آمریکا به تل‌آویو نمی‌بینند و این اقدام را حرکتی نمادین توصیف کرده‌اند. کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند، اقدام ترامپ موضوعی را که همواره تصمیم‌گیری درباره‌اش پیچیده بوده، از بررسی خارج کرد.

پیت باتیگیگ، شهردار شهر ساوت‌بند در ایالت ایندیانا در گفتگو با شبکه "اچ بی او" گفت: به نظر من کاری که انجام شده، دیگر انجام شده و فکر نمی‌کنم بازگرداندن این سفارت به تل‌آویو حاصلی برای ما داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، روسای جمهور پیشین آمریکا تلاش می‌کردند میان انتقال سفارت به قدس و حفظ آن در تل‌آویو تعادل ایجاد کنند و به هیچکدام تن ندهند.

بیل کلینتون، جورج بوش پسر و باراک اوباما سندهایی را برای چشم‌پوشی موقت از قانونی امضا کردند که به موجب این قانون، سفارت آمریکا به قدس منتقل می‌شد. این در حالی بود که آنان به طور علنی قدس را پایتخت اسرائیل اعلام می‌کردند.

امسال به نظر می‌رسید چند نامزد دموکرات تمایل دارند انتقال سفارت آمریکا به تل‌آویو را در نظر بگیرند. برنی سندرز، کامالا هریس، الیزابت ورن، امی کلوبشار، کوری بوکر و بتو اورورک که دستیاران جو بایدن، معاون سابق رییس جمهور آمریکا هستند، به درخواست برای اظهار نظر در این زمینه، پاسخی نداده‌اند اما آن دسته از افراد که به این سوال جواب داده‌اند، نظر باتیگیگ، شهردار ساوت‌بند را داشته‌اند.

جان هیکن لوپر، فرماندار کلرادو در بیانیه‌ای اظهار کرد: من بر این باورم که این سفارت باید در قدس که تحت راهکار دو کشوری به طور کامل یا بخشی از آن پایتخت اسرائیل باقی می‌ماند، بماند. من و همه روسای جمهور پیشین از این طرح حمایت کرده‌اند. انتقال سفارت به تل‌آویو در شرایط فعلی غیرسازنده خواهد بود. من ترجیح می‌دهم انرژی خود را بر مذاکره درباره یک راهکار دو کشوری واقعی متمرکز کنم.

وی افزود، کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را که مسیر اولیه ارتباط آمریکا با تشکیلات خودگردان فلسطین است و دولت ترامپ آن را تعطیل کرده، بازگشایی خواهد کرد.

میکل بنت، سناتور دموکرات نیز در مصاحبه‌ای درباره بازگرداندن این سفارت به تل‌آویو در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظری نکرد اما از تصمیم یک‌جانبه ترامپ در این خصوص انتقاد کرد.

کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند، نامزدهای دموکرات ممکن است شکافی را که هم‌اکنون میان اعضای حزبشان بر سر روابط نزدیک آمریکا با اسرائیل به وجود آمده، تشدید کنند.

یک نظرسنجی که از سوی مرکز تحقیقات پیو صورت گرفته، نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از مردم آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کنند و از این میان، ۷۹ درصد جمهوری‌خواه و ۲۷ درصد دموکرات هستند.

همچنین بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان یعنی ۵۲ درصد از آنان نظر مثبتی درباره بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دارند و آمار این افراد در حزب دموکرات به ۱۸ درصد می‌رسد. تقریباً چهار نفر از هر ده دموکرات، نتانیاهو را فرد مطلوبی نمی‌دانند. جمهوری‌خواهانی که این نظر را در مورد نتانیاهو دارند ۱۵ درصد هستند که شمار آنان بسیار کمتر از تعداد دموکرات‌های هم‌عقیده‌شان است.

عدم اتفاق نظر در این باره نشان دهنده تنش‌های موجود بر سر روابط نزدیک آمریکا با اسرائیل و چندین دهه تلاش آن برای ایجاد صلح میان فلسطین و اسرائیل است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها